K analýze hry jsem si vybrala The Migrant Trail. Je to flashová
single-player hra týkající se, jak název napovídá, přistěhovalců. Byla vydána
v únoru 2014 a jejím tvůrcem je studio Gigantic Mechanic. Týká se velmi
aktuálního tématu. Více informací ohledně této hry lze najít na stránce http://theundocumented.com/.
Hra se
odehrává na hranici Ameriky a Mexika. Věnuje se životu migrantů a pohraniční
hlídky. Na začátku si hráč může vybrat, zda chce hrát za jednoho z migrantů
nebo za policistu. Pokud si zvolí přistěhovalce, ke každé postavě se mu vždy otevře
krátký prolog, ve kterém se dozví o životě a situaci konkrétní postavy. Její
krátkou minulost a motivaci, která ji nutí k cestě. Než se samotná postava
se svou skupinou vydá na cestu, je nutné nakoupit nějaké zásoby. Ty nesmí
překročit určitou nosnost, hráč je nucen při nákupu předem počítat s komplikacemi,
které se na trase vyskytnou, jako dehydratace, nejrůznější zranění či napadení
zvířaty. Proto si do batohu musí kromě vody a jídla přibalit oblečení či nějaké
léky. Každá postava má u sebe odlišnou sumu peněz. Migranti mají před sebou cestu
dlouhou asi 33 mil, během ní si mohou vzpomenout na svou rodinu, což jim
dodá vůli a odhodlaní jít dál. Je to velice dlouhá a náročná cesta, proto je
možno odpočívat po stromem, což jim doplní energii, nebo někde přečkat noc. Pokud
má postava hlad nebo žízeň, přetažením konkrétní potraviny na portrét postavy ji
dá hráč najíst nebo napít. Jestliže se však netrefí na postavu, může tak
potřebnou věc vyhodit. Stejně tak je to i s léky, pokud si během pochodu
postava způsobí nějaké zranění (vymknutý kotník, prasklý puchýř, napadení
škorpionem aj.). Hráč může vyzkoušet i alternativní způsoby, jak předejít
dehydrataci, a to např. pitím kaktusové šťávy, což postavě sice dodá vodu a
jídlo, ale ubere zdraví, nebo vypít zatuchlou vodu z barelu, která měla
stejný následek. Jelikož daná postava nejde sama, ale cestuje se skupinou,
hráči se během hry objeví i příběhy a situace ostatních členů, musí se pak
rozhodnout, zda jiného člena s různým zraněním opustí nebo mu poskytne
pomoc. Každá situace a následné rozhodnutí se objeví uprostřed obrazovky a pozastaví
hru, doprovází jej několik reálných obrázků a animací dané situace. Úloha hráče
je jednoduchá, dovést postavu k hranici aniž by ji chytila hlídka. Hru
ovládá pouze myší, když rozhoduje kterým směrem se skupina vydá, popř. skupinu
ihned otočí, doplňuje základní životní potřeby postavy (energie, hydratace,
zdraví) a kliká na možnosti rozhodnutí. Silnice se nachází vždy nahoře, záleží
na hráči, jakou trasu zvolí, zda oklikou nebo přímou cestou. Uspět je však
velmi obtížné, postava buď umírá, nebo ji chytí pohraniční hlídka. Na konci, v rámci
jakéhosi epilogu, se hráč dozvídá konec příběhů, některé končí šťastně –
migrant sice byl chycen, ale zažádal o vízum a bylo mu vyhověno, jiné tak
šťastné nejsou – do Ameriky se sice dostal, ale tam nevydělal tolik peněz,
kolik potřeboval, aby synovi zaplatil operaci atd.
Zvolí-li
si hráč pohraniční hlídku, hraje pak postupně se třemi policisty (stejně jako
to je u migrantů). Každá postava má také svůj krátký životní příběh. Policista
ve své pěti hodinové směně řídí vůz po mapě a snaží se chytit co nejvíce
migrantů. Hráč nyní může ovládat také rychlost jedoucího vozidla, čím rychleji
jede, tím se jeho zorné pole zužuje. Po cestě je možné najít různé stopy,
doklady, skupiny migrantů, kterým může buď poskytnout pomoc (darovat láhev vody
aj.) a odvézt je, nebo je zadržet a rovnou zavézt na stanici, ale také i
mrtvolu. Policisty po cestě nepotká žádná nehoda a hráč tak nerozhoduje o osudu
vlastní postavy, ale o těch cizích.
Pokud hráč hraje za policejní hlídku, může jezdit pouze po
silnici, pokud hraje v modu za migranta, často se stává, že auto
přijíždí k jeho skupině po trávě a migranty chytí. To je jeden z důležitých
faktorů, proč je těžké migranty dostat v pořádku k hranici. Mapa je v obou
případech stejná. Hraje-li však hráč za migranta, polovina obrazovky je zabrána
batohem a staty postavy na rozdíl od mapy policistů. V textu jsou
použity občas časy, které nedávají příliš smysl, nebo se tam nachází pravopisné
chyby (např. I can’t not be with my kids). Nevím, zda je to účel nebo ne. Autor
chce poukázat na těžkou životní situaci migrantů a na důvody, které nutí k takovým
rozhodnutím, chce v hráči touto cestou vzbudit pochopení.
Karolína Šupejová
438132
No comments:
Post a Comment