Thursday, November 12, 2015

Analýza zadané hry - The Migrant Trail

K analýze hry jsem si vybrala The Migrant Trail. Je to flashová single-player hra týkající se, jak název napovídá, přistěhovalců. Byla vydána v únoru 2014 a jejím tvůrcem je studio Gigantic Mechanic. Týká se velmi aktuálního tématu. Více informací ohledně této hry lze najít na stránce http://theundocumented.com/.

Hra se odehrává na hranici Ameriky a Mexika. Věnuje se životu migrantů a pohraniční hlídky. Na začátku si hráč může vybrat, zda chce hrát za jednoho z migrantů nebo za policistu. Pokud si zvolí přistěhovalce, ke každé postavě se mu vždy otevře krátký prolog, ve kterém se dozví o životě a situaci konkrétní postavy. Její krátkou minulost a motivaci, která ji nutí k cestě. Než se samotná postava se svou skupinou vydá na cestu, je nutné nakoupit nějaké zásoby. Ty nesmí překročit určitou nosnost, hráč je nucen při nákupu předem počítat s komplikacemi, které se na trase vyskytnou, jako dehydratace, nejrůznější zranění či napadení zvířaty. Proto si do batohu musí kromě vody a jídla přibalit oblečení či nějaké léky. Každá postava má u sebe odlišnou sumu peněz. Migranti mají před sebou cestu dlouhou asi 33 mil, během ní si mohou vzpomenout na svou rodinu, což jim dodá vůli a odhodlaní jít dál. Je to velice dlouhá a náročná cesta, proto je možno odpočívat po stromem, což jim doplní energii, nebo někde přečkat noc. Pokud má postava hlad nebo žízeň, přetažením konkrétní potraviny na portrét postavy ji dá hráč najíst nebo napít. Jestliže se však netrefí na postavu, může tak potřebnou věc vyhodit. Stejně tak je to i s léky, pokud si během pochodu postava způsobí nějaké zranění (vymknutý kotník, prasklý puchýř, napadení škorpionem aj.). Hráč může vyzkoušet i alternativní způsoby, jak předejít dehydrataci, a to např. pitím kaktusové šťávy, což postavě sice dodá vodu a jídlo, ale ubere zdraví, nebo vypít zatuchlou vodu z barelu, která měla stejný následek. Jelikož daná postava nejde sama, ale cestuje se skupinou, hráči se během hry objeví i příběhy a situace ostatních členů, musí se pak rozhodnout, zda jiného člena s různým zraněním opustí nebo mu poskytne pomoc. Každá situace a následné rozhodnutí se objeví uprostřed obrazovky a pozastaví hru, doprovází jej několik reálných obrázků a animací dané situace. Úloha hráče je jednoduchá, dovést postavu k hranici aniž by ji chytila hlídka. Hru ovládá pouze myší, když rozhoduje kterým směrem se skupina vydá, popř. skupinu ihned otočí, doplňuje základní životní potřeby postavy (energie, hydratace, zdraví) a kliká na možnosti rozhodnutí. Silnice se nachází vždy nahoře, záleží na hráči, jakou trasu zvolí, zda oklikou nebo přímou cestou. Uspět je však velmi obtížné, postava buď umírá, nebo ji chytí pohraniční hlídka. Na konci, v rámci jakéhosi epilogu, se hráč dozvídá konec příběhů, některé končí šťastně – migrant sice byl chycen, ale zažádal o vízum a bylo mu vyhověno, jiné tak šťastné nejsou – do Ameriky se sice dostal, ale tam nevydělal tolik peněz, kolik potřeboval, aby synovi zaplatil operaci atd. 


Zvolí-li si hráč pohraniční hlídku, hraje pak postupně se třemi policisty (stejně jako to je u migrantů). Každá postava má také svůj krátký životní příběh. Policista ve své pěti hodinové směně řídí vůz po mapě a snaží se chytit co nejvíce migrantů. Hráč nyní může ovládat také rychlost jedoucího vozidla, čím rychleji jede, tím se jeho zorné pole zužuje. Po cestě je možné najít různé stopy, doklady, skupiny migrantů, kterým může buď poskytnout pomoc (darovat láhev vody aj.) a odvézt je, nebo je zadržet a rovnou zavézt na stanici, ale také i mrtvolu. Policisty po cestě nepotká žádná nehoda a hráč tak nerozhoduje o osudu vlastní postavy, ale o těch cizích.

Pokud hráč hraje za policejní hlídku, může jezdit pouze po silnici, pokud hraje v modu za migranta, často se stává, že auto přijíždí k jeho skupině po trávě a migranty chytí. To je jeden z důležitých faktorů, proč je těžké migranty dostat v pořádku k hranici. Mapa je v obou případech stejná. Hraje-li však hráč za migranta, polovina obrazovky je zabrána batohem a staty postavy na rozdíl od mapy policistů. V textu jsou použity občas časy, které nedávají příliš smysl, nebo se tam nachází pravopisné chyby (např. I can’t not be with my kids). Nevím, zda je to účel nebo ne. Autor chce poukázat na těžkou životní situaci migrantů a na důvody, které nutí k takovým rozhodnutím, chce v hráči touto cestou vzbudit pochopení.


Karolína Šupejová
438132

No comments:

Post a Comment