Úvod
V
rámci předmětu Herní studia - FF:IM082 se budu věnovat analýze webové hry The Migrant Trail. Hru navrhli Marco
Wiliams a společnost Hiptruth Productions. Celá hra byla inspirována filmem The
Undocumented, jež byl natočen v roce 2010 a v roce 2013 byl zveřejněn. Vychází
z příběhů imigrantů, jež zahynuli na své pouti Arizónskou pouští. Dle statistik
se počet lidí, co zde zahynuly, rok od roku zvyšuje. Tato hra má simulovat
reálnou cestu uprchlíka, který se snaží o překročení hranic Mexika a Spojených
států amerických, se všemi jeho strastmi. Hráči je umožněno nahlédnout na
druhou stranu problému, tedy může hrát za patrolu, která se snaží uprchlíky objevit.
Popis hry
Hra
nám v úvodu dává na výběr za koho si budeme přát hrát. První možností je hrát
za hlídku policie - "play as patrol". Druhou možností je hra za
imigranta - "play as imigrant".
Cílem policie je objevit a zadržet všechny imigranty, kteří se pokoušejí
o překonání hranic a také převést, co nejvíce živých uprchlíků.
Play as Patrol
Ve
svých hlídkových vozech projíždějí strážci zákona pouštní krajinou a pátrají po
známkách života. Před začátkem hry si můžeme vybrat za jakého policistu budeme
chtít hrát. Každý z policistů má ve svém profilu zveřejněné statistiky své
práce. Pod jeho profilovou fotkou se dozvídáme kolik imigrantů objevil, kolik
imigrantů zemřelo, kolika imigrantům dal první pomoc a pokusil se jim zachránit
život, následně doplňující údaj o uražené vzdálenosti při hlídkování. V roli
policisty nám hra umožňuje zrychlit či zpomalit tempo jízdy. S rychlostí se
mění možnost průzkumu okolí, tedy čím pomaleji vůz jede, tím více dokáže
patrola v okolí objevit. Během služby dokáže patrola nalézt velké množství
podezřelých předmětů, které dokládají přítomnost imigrantů - kusy oblečení,
krvavé obvazy, zbytky jídla, atd. Následně po službě se nám zobrazí příslušné
statistiky. Můžeme si rovněž prohlédnout aktuální mapu míst nalezení mrtvých
imigrantů.
Play as Imigrant
V
roli imigranta se stáváte členem tzv. "crossing party". Ta má svého
průvodce - tzv "Coyote". Cesta je velmi náročná a na nikoho se nebere
ohled, cíl je jasný - vyhnout se patrolám, nebýt objeven, dostat se přes
hranice živý. V úvodu si vybíráme prvního imigranta, za kterého absolovujeme
strastiplnou cestu. Po absolování cesty za první postavu, úspěšně, či neúspěšně,
se nám otevírají další charaktery s různými životními příběhy a motivací utéct
ze země za lepším životem. Nejdříve se však musíme na cestu pořádně připravit. Nevíme, jak bude cesta dlouhá, takže je se lepší
pořádně vybavit. V obchodě kupujeme
oblečení, jídlo a pití. Jsme však limitováni objemem věcí, co člověk unese a
také penězi, kterými disponujeme. Při cestování nám hra umožňuje sledovat
psychický a fyzický stav našeho imigranta. Dle jeho potřeb mu přidělujeme
nesené zásoby jídla a pití. Průběh cestování nelze zrychlit. Hráč je neustále nucen
dávat pozor na vitální funkce své postavy. Mino jiné hráč ovládá směr pohybu
celé skupiny. Dalším z úkolů je poskytování jídla a nebo léčiv ostatním členům
skupiny, kteří to zrovna nejvíce potřebují.
Herní procesy, specifika a postřehy
Mechanika
hry funguje na principu vyskakovacích
informativních oken. S pravidelností několika sekund se nám objevují okénka s
informací o skutečnostech na cestě. Okna nám můžou sdělit informaci o nalezení
např. stop po imigrantech, nebo nás vybízí k rozhodnutí např. podání léku
členovi skupiny.
Hudba
a zvuky příliš nevystihují dané činnosti ve hře. Při dopadení celé skupiny
imigrantů hraje neustále se opakující ústřižek poněkud klidné, pohodové hudby.
Na druhou stranu na začátku a konci služby patroly hraje hudba velmi monotónní,
která evokuje rutinní každodenní práci hledání živých či mrtvý lidí.
Ve
hře se v pozadí a také u jednotlivých vyskakovacích oknech objevují tématické
obrázky. Jsou zde zobrazení reální lidé, při reálných situacích. Tento prvek
je, dle mého názoru, velmi podstatnou částí hry. Hráči jsou zobrazeny skutečné
důkazy o tomto fenoménu. Cílem je, dle mého názoru, uvědomit hráče o
skutečnosti, že se takové podobné příběhy odehrávaly v minulosti a neustále se
to možná děje v okamžiku, kdy on hraje tuto hru.
Celá
hra je založena na rozhodování. Při každém rozhodnutí se vývoj příběhu mění,
nelze udělat krok zpět. Ve smyslu, pokud člověk ujde nějakou vzdálenost bude ho
to stát úsilí, energii, přitom zásoby jídla a pití má na cestě omezené. Jedno
chybné rozhodnutí - malá zacházka, ho může stát v další etapě cesty život.
Ve
hře se vyskytuje zajímavá možnost při hře za imigranta. Hra nám dává
odpovědnost za jednoho vybraného imigranta, jemuž naše kroky ve hře mění životní
příběh. Na druhou stranu dostává také moc ovládat celou skupinu imigrantů.
Určujeme totiž jejich pohyb, což je práce vůdce skupiny - coyota. V tomto
případě hráč získává větší zodpovědnost, avšak nejvíce může ovlivnit svou
postavu.
Patrole
je taky přidělena velká dávka odpovědnosti. Při pátrání po imigrantech, může a
nemusí sledovat zjištění stopy. Může jednat bez zájmu a nepátrat dále po
indiciích aktivit imigrantů, a nebo následuje podezřelé stopy. Rozhodnutí
vrátit se v půli cesty je také možné. Další možností je také přímá pomoc
imigrantovi v nouzi. Vše je v rukou hráče.
Závěr
Jedním
z objevených uvědomění hráče může být zjištění, že všude působí lidský faktor.
O životech imigrantů rozhoduje nejenom vůle jejich průvodce, ale také i
patroly, které jednoduše můžou a nemusí hledat polomrtvé uprchlíky, kteří
potřebující pomoc.
Autoři
hry se snažili o simulaci reálných situací, jež zažívají zoufalý lidé, kteří
prchají z Mexika do USA za lepším životem. Cílem hry je však pochytat, co
nejvíce imigrantů a nebo převést přes hranice, co nejvíce uprchlíků. Avšak,
pokud přitom ušetříme jejich životy, hra nabírá nového rozměru. Ukázka
strastiplné cesty imigrantů má v hráči vzbudit souznění s jejich osudy. Jestli
se hráč dokáže vcítit do dané situace a jeho jednání bude směřovat ke
zachránění, co nejvíce životů uprchlíků, tak byl účel hry naplněn.
Čeněk
Tvrdoň (UČO 426962)
No comments:
Post a Comment