My life as a refugee je hra
pre iOS a Android, ktorej vytvorenie inicioval v roku 2012 Úrad
vysokého komisára OSN pre utečencov (UNHCR) s cieľom interaktívnou formou
oboznámiť verejnosť s nástrahami života ľudí, ktorí sú nútení utekať pred
smrťou za hranice iných štátov. K reklamným letákom a dokumentárnym
filmom sa tak pridala hra, v ktorej si hráč môže vyskúšať prežiť
nebezpečné situácie v roli utečenca.
Hra funguje na podobnom princípe,
ako papierový gamebook. Po výbere jednej z troch postáv, za ktorú chce
hrať, sa hráčovi objaví v textovej bubline krátky úsek z príbehu,
ktorý bude prostredníctvom hry sám tvoriť. Príbeh je rozprávaný v druhej
osobe a dáva hráčovi najavo, že je to on, kto sa nachádza v popisovanej
situácii (napr. „Tvoju dedinu vypálili, ako sa rozhodneš?“) Po prečítaní prvej
časti príbehu je hráč postavený pred rozhodnutie, ktoré musí v mene postavy, za ktorú hrá, urobiť.
U niektorých rozhodnutí sa objavuje časový limit, u iných nie. Rozhodnutie učiní hráč jednoduchým kliknutím
na tú možnosť, ktorú pri rozhodovaní preferuje. Hneď nato sa mu na obrazovke
objaví nová časť príbehu s ďalším rozhodnutím. Niekedy hráč nemá na výber
a v tomto prípade sa namiesto rozhodnutia objaví len pokyn na
prejdenie k druhej ďalšej časti príbehu. Hra pokračuje rovnakým spôsobom a
trvá rozlične dlho podľa toho, ako sa hráč rozhoduje. Buď dovedie príbeh do šťastného
konca, alebo svojej postave po čase privedie smrť či väzenie. V takomto
prípade hra končí a hráč má ďalší pokus. Koniec hry aplikácia hráčovi
oznámi jednoducho a stroho (rovnakým spôsobom, ako oznamuje text príbehu)
a zároveň vyzýva k novému pokusu či novej hre za inú postavu. Popri
textových bublinách, ktoré informujú, čo sa v príbehu deje a ukazujú
rozhodnutia, sa na obrazovke počas hrania objavujú ilustrácie momentálne hranej
postavy s rôznymi emóciami (keď dostane jedlo, usmieva sa, keď ju chytia
policajti, plače) a na pozadí sa premietajú rozmazané fotografie
z prostredia, v ktorom sa príbeh odohráva (utečenecké tábory,
vypálená dedina, púšť a pod.) Občas sa naspodu obrazovky objaví iná
textová bublina, ktorej obsah začína slovami „Vedeli ste, že...?“ a informuje
hráča o zaujímavých faktoch o utečencoch, napríklad o tom, koľko
utečeneckých sirôt žije v západnej Európe. Hra nie je doplňovaná žiadnymi
zvukovými stopami.
Naratív:
Aj napriek tomu, že tvorcovia hry
tvrdia, že ich cieľom bolo čo najobjektívnejšie poukázať na situáciu utečencov,
je podľa mňa už pri pohľade za 3 postavy, za ktoré môžeme hrať, vidieť, že hra
bude útočiť na city. Vybrať si totiž môžeme medzi tehotnou ženou, dieťaťom
a odvážnou bojovníčkou za práva žien v arabskom svete. To všetko sú
postavy, pri ktorých nešťastí nám už automaticky bude ľúto. Na druhej strane
ale treba uznať, že hra vykresľuje príbeh pomerne strohým až spravodajským spôsobom,
nesnaží sa teda hráča citovo vydierať prostredníctvom zaujatého
rozprávača.
Príbeh každej z postáv
začína nebezpečenstvom - buď ide o politické prenasledovanie, alebo o priamy
útok a bombardovanie miesta, na ktorom sa postava nachádza. Môžeme
usudzovať, že ide napríklad o vojnovú Sýriu, keďže sa v texte spomínajú
vojská rebelov. V momente, kedy sa postava ocitá v nebezpečenstve,
naskytá sa jej možnosť úniku, avšak vždy za ňu musí zaplatiť určitú cenu –
u Amiky ide o opustenie matky, dcéry a pravdepodobne mŕtveho
manžela, Paulo zas musí nechať v nebezpečenstve svojho mladšieho brata. Hráč sa
teda často dostáva do situácií, v ktorých má na výber medzi riskantným
pokusom zachrániť svojich najbližších a riskantným pokusom zachrániť
samého seba a rozhodnutie utiecť v hráčovi aj napriek tomu, že je
v hre úspešný, vyvoláva výčitky svedomia. Žiaľ, aj v prípade, že sa
hráč rozhodne rodinu za každú cenu zachrániť, hra ho nakoniec prinúti utekať
osamote. Vidíme to na príklade Paula, ktorý sa má rozhodnúť, či bude utekať
sám, alebo so svojim mladším bratom. Po rozhodnutí vziať brata so sebou si brat
vyvrtne členok a Paulo sa znova čelí rovnakému rozhodnutiu. Ak sa opäť
rozhodne pre brata, nakoniec sú obaja spozorovaní skupinou rebelov, ktorí zajmú
Paulovho brata a on musí nakoniec aj napriek všetkej predošlej snahe ujsť sám.
Mám teda pocit, že hra chce len interpretovať bolestivú skutočnosť, že migranti
pri úteku strácajú svoje rodiny, a v skutočnosti hráča sama aj tak
nasmeruje k rozhodnutiu, ktoré „potrebuje“ pre ďalší vývoj príbehu.
Po úteku z domova smeruje
hlavná postava za hranice. Na ceste číhajú rôzne nástrahy v podobe
nehostinnej prírody či rebelov, avšak objavujú sa aj kladní hrdinovia – vodiči
nákladiakov, ktorí vždy poskytnú migrantom odvoz aspoň na časti ich cesty. Za
pár dní sa postava dostane do cieľa – k hraniciam najbližšej krajiny. Tie
sa zvyčajne dajú nelegálne obísť, alebo legálne „zaklopať na dvere“. Vždy, keď
som zvolila rozhodnutie čestne dať hraničnej kontrole o sebe vedieť,
objavil sa zrazu pracovník UNHCR a pomohol mi. V tomto momente mi hra
pripadala ako „manuál pre utečencov“ – propagovala myšlienku, že keď sa
utečenec na hraniciach prizná, nič sa mu nestane, krajina ho s radosťou
prijme a všetko bude v poriadku.
Po dosiahnutí hraníc začína
pomyselné ďalšie dejstvo každého príbehu. Migrant si tradične môže vybrať, či
ostane v utečeneckom tábore, ktorý poskytuje základné bezpečie, alebo sa
pokúsi začať nový život v novom svete. Problémom však často býva, že
v krajine nie je legálne, neovláda jazyk a domáci obyvatelia krajiny
sú voči nej nepriateľskí. Taktiež sa mi zdá, podobne ako tomu bolo pri úteku z
domova, že hra aj v tomto momente sugestívne nabáda k jedinému
správnemu riešeniu – čo najdlhšie ostať v utečeneckom tábore a nechať
pracovníkov UNHCR, aby sa o vás postarali.
Kritika:
My life as a refugee má
jednu veľmi zaujímavú vlastnosť – po jej dohraní sa hráč neraduje z toho,
že bol v hre úspešný, namiesto toho cíti smútok a súcit s africkými
utečencami, čo bol veľmi pravdepodobne zámer tvorcov. Pozitívne hodnotím
informatívnu stránku hry – už počas hrania, aj po skončení, prináša hráčovi
informácie zo sveta utečencov. Po ukončení každého príbehu sa taktiež na
obrazovke objaví nápis „Toto nie je hra,“ ktorý len umocňuje pocit, že niečo
takéto sa naozaj vo svete deje a netreba to brať na ľahkú váhu.
Hra však na druhej strane podľa
mňa vôbec nevyužila svoj potenciál. Ťažký pocit a výčitky svedomia pri
rozhodovaní by omnoho viac umocnilo, keby hra nevyzerala ako gamebook, ale keby
sa postavy hýbali, rozprávali, hráč by sám ovládal ich kroky a samozrejme,
keby bola celá hra doplnená o hudobnú zložku. Rozumiem však, že takéto
spracovanie vyžaduje oveľa väčšie množstvo financií a najmä času. Ako pri
každej hre, ktorá ponúka rôzne možnosti rozhodovania, aj tu platilo, že bola
zaujímavá najmä pri prvom pokuse – pri ostatných sa hráč dostával do skúmania vnútorných
herných princípov a dospel k sklamaniu, že ho nakoniec aj tak dovedie
k žiadanému výsledku.
Nepáčila sa mi typizácia postáv,
ktoré boli takmer vždy vykresľované čierno-bielo. Uvítala by som trochu iné
hlavné postav, alebo ich rozšírenie. Tiež mi veľmi vadilo, že mi chýbali
informácie o konkrétnych postavách, ktoré keby som mala, vedela by som sa
rozhodovať efektívnejšie (napríklad, keby som vedela, že môjmu známemu
prievozníkovi sa nedá 100%tne veriť, nenechala by som u neho všetky svoje
peniaze.) Je škoda, že hra vyšla v roku 2012, teda v situácii, kedy
Európa ešte nezažívala migračnú krízu a situácia na hraniciach bola omnoho
pokojnejšia a zvládateľejšia. Ak by hra vyšla v roku 2015, viem si
predstaviť, že by sa mohla minimálne v oblasti naratívu rozšíriť do
niekoľkých ďalších dimenzií. Myslím však, že aj napriek spomínaným nedostatkom,
ktoré sa týkajú najmä prevedenia hry, si svoju hlavnú úlohu – informovať
publikum o situácii utečencov a vzbudiť v nich súcit s týmito
ľuďmi – splnila pomerne dobre.
Zuzana Bobová, 427290
No comments:
Post a Comment