Hra Endgame Syria od britského vývojárskeho štúdia
GameTheNews je interaktívnym spracovaním vojenského konfliktu v Sýrii. Hra
bola vydaná v roku 2012 a je dostupná pre PC, pre platformy Mac
a Android existuje v upravenej verzii Endgame Eurasia. Ide
o stratégiu hranú v kolách, kde hráč rozhoduje za stranu rebelov
bojujúcich proti vládnemu režimu. Vývojári, ktorí sa vo svojej tvorbe zaoberajú
takpovediac žurnalistickým spracovávaním aktuálnych tém formou hier tu hráčovi
ponúkajú možnosť vžiť sa do tejto
občianskej vojny a preskúmať, ako ju ktoré faktory a rozhodnutia
ovplyvnia. V mojej analýze sa budem venovať PC verzii Endgame Syria.
Hneď v hlavnom menu je človeku prezentovaná hlavná
výzva hry, skúmať spomínaný ozbrojený konflikt. Takisto sa človek jednoducho
dostane k informáciám o zdrojoch, z ktorých autori pri tvorbe
hry čerpali a k vysvetleniu, prečo zvolili práve formu hry. S ich
odôvodnením, že hry ako nové médium otvárajú nové možnosti svojmu publiku,
úplne súhlasím. Doplním ho ešte tým, že hra svojmu adresátovi umožňuje dianie
ovplyvňovať a interaktívne skúmať, a tým mu dáva motiváciu (hráč vidí
dôsledky svojich činov) a zároveň ho núti premýšľať o téme hlbšie. Za
zaujímavý prvok považujem odkaz na stránku, kde sa hráči môžu dozvedieť viac o
aktuálnom stave v Sýrii či pomôcť sýrskym civilistom, ktorý podčiarkuje úmysel
autorov sprostredkovať osvetu o sýrskej občianskej vojne.
Po začatí hry je hráčovi ponúknutý tutoriál, ktorý mu
vysvetlí jeho možnosti a herný cieľ: poraziť Assadov režim. Ten hráč môže
dosiahnuť dvojako, buď úplnou porážkou režimu odstránením všetkej jeho podpory
alebo uzavretím mieru. Ak však podpora rebelov klesne na nulu, bude povstanie
porazené. Keďže úlohou hry je byť interaktívnym simulátorom spomínaného
konfliktu, je veľmi lákavé vyskúšať, čo ktoré činy spôsobia. Tu je zreteľne vidieť
„magický kruh“ hry, kedy hráč oddeľuje dianie v hre od skutočnosti – som
presvedčená, že drvivá väčšina ľudí sa by v pozícii veliteľa rebelov
nesnažila konflikt predĺžiť či používať čo najneefektívnejšie metódy, len aby
videla, čo sa stane. Hráč je takisto varovaný, že všetky jeho činy majú
následky a skutočne ovplyvňujú výsledok simulovaného konfliktu. Tým je na
jednej strane hráč vyzvaný experimentovať, na druhej strane je naňho kladený
morálny apel rozhodovať tak, aby sa mohol stotožniť s výsledkom.
Herný interface je pomerne jednoduchý a priamočiary.
Keďže sa jedná o stratégiu, nie je prekvapivé, že herné rozhranie má
taktický charakter. Na ľavej strane obrazovky sú umiestnené ukazovatele podpory
oboch strán, kde zelená hodnota predstavuje aktuálny stav. V pravom hornom
rohu sa nachádza počítadlo týždňov (kôl) a obetí konfliktu. Hra začína po
takmer dvoch rokoch konfliktu a desiatkach tisícov obetí, čo podľa mňa
hráčovi pridáva motiváciu, toto súperenie čo najskôr a najšetrnejšie
ukončiť. V strede obrazovky sa nachádza priestor pre samotnú interakciu s
hrou. Tá prebieha používaním „kariet“, ktoré hráč myšou presúva zo svojej
zásoby napravo na prázdne miesta v centrálnej časti okna hry. Karty
samotné obsahujú symbolickú reprezentáciu svojho obsahu pomocou siluety. To
považujem za dômyselné, pretože tak neodvádzajú pozornosť od ťažiska hry
(rozhodnutí), no zároveň stále poskytujú hráčovi vizuálnu reprezentáciu
obsahu karty. Po kliknutí na ľubovoľnú kartu sa nad zásobou zobrazí jej
podrobnejší popis, čo pre mňa bolo poučné hlavne pri vojenských
jednotkách. Tieto informácie ich zasadili do kontextu a dali im „tvár“,
takže som ich vnímala ako čosi viac než len útočné a obranné čísla, ktoré
môžu pomôcť vyhrať hru; videla som za nimi vojenské oddiely, ktoré
v skutočnej Sýrii reálne bojujú. V hre samotnej potom môžu bližšie
údaje hráčovi napovedať, aké dôsledky daná karta môže mať, čo robí jeho
rozhodovanie komplexnejším.
Herné kolo je
v Endgame Syria rozdelené na dve fázy, politickú a vojenskú. Na
začiatku každej fázy sa na základe predošlého vývoja odohrávajú rôzne udalosti,
ktoré niektorej alebo obom stranám pridajú či odoberú časť podpory. Špeciálnou
udalosťou je ponúknutie mieru. Hráč vždy reaguje na postup režimu, má teda vždy
možnosť zvoliť v rámci svojich možností ten najoptimálnejší postup. Dôraz
sa kladie na jeho priority: bude sa snažiť ukončiť konflikt čo najrýchlejšie za
cenu civilných obetí či iných katastrof? Vrhne sa do bezhlavého útoku alebo sa
stiahne do obranného panciera? Zatiahne do konfliktu aj Európu či Ameriku alebo
sa bude spoliehať len na lokálnych spojencov?
V politickej fáze má hráč možnosť zahrať dve karty a
tak získať podporu či rozličné výhody od spojencov. Tu si hráč musí ujasniť
svoj plán a pripraviť sa na nadväzujúcu vojenskú fázu. Je zaujímavé
všimnúť si, že hráč má zvyčajne na výber z dvoch protichodných možností: posilniť
svoju pozíciu alebo sabotovať súpera. Možnosti
vlastného rozvoja sú takmer vždy výhodnejšie, čo sa zhoduje s mojím
presvedčením a skúsenosťou z iných hier aj zo života, že snaha
paralyzovať súpera je nevýhodnejšia než sa ho pokúsiť prerásť.
Vo vojenskej fáze majú obidve strany možnosť zahrať štyri
karty vojenských jednotiek. Za použitie každej jednotky hráč „platí“ určitým
množstvom podpory. Ak je útočné číslo jednotky väčšie než obranné číslo
súperovej jednotky, tento rozdiel sa odčíta od podpory porazenej strany. Dôležité
je poznamenať, že jednotky vždy bojujú štýlom jeden na jedného, v čom vidím
okrem implementačnej jednoduchosti aj reprezentáciu izolovanosti ozbrojených
stretov v sýrskej občianskej vojne. Toto riešenie taktiež hru ponecháva nekomplikovanou,
čo hráčovi dáva väčší prehľad o jej priebehu a teda mu aj uľahčuje
rozhodovanie. Ďalšími dvoma charakteristikami jednotiek je počet civilných
obetí, ktoré ich použitie spôsobí, a šanca zapríčinenia závažnej civilnej
katastrofy. Tieto dve charakteristiky by mali mať vplyv na udalosti, ktoré sa
odohrajú v ďalšom kole, čím by predstavovali dopady konkrétnych vojenských
činov. Sú ale pravdepodobne definované pomerne vágne či náhodne, pretože asi
v polovici prípadov v mojich hrách nasledujúcu udalosť neovplyvnili
či nemali očakávané výsledky, čo podkopáva jeden z hlavných cieľov tejto
stratégie – čo najrealistickejšie zobraziť dôsledky hráčových rozhodnutí.
Hra sa končí koncom občianskej vojny. Pri každom jej výsledku, či
už pri vojenskom víťazstve rebelov, uzavretí mieru či víťazstve režimu sú
hráčovi prezentované odhady toho, ako by mohol vyzerať ďalší vývoj v Sýrii.
Hráčove rozhodnutia o získavaní podpory a použité jednotky ako aj kroky
režimu na tieto odhady vplývajú, má teda len čiastočnú kontrolu nad tým,
k akému výsledku dospeje. Po niekoľkých opakovaniach hry som dospela
k názoru, že tieto predpovede sú hráčom pomerne málo ovplyvniteľné, no
napriek tomu spĺňajú svoj účel - dať mu predstavu o tom, aké dôsledky by
jeho rozhodnutia mohli mať. Tieto
predpovede považujem za hlavné posolstvo titulu: uvedomiť si, že ani pri
najlepšej snahe nie je pri takomto probléme možné dospieť k ideálnemu
výsledku. Napriek tomu by som uvítala, keby boli o niečo prehľadnejšie
a konkrétnejšie, pretože som bola v rozpore s mojimi
očakávaniami niekoľkokrát konfrontovaná s priam „vyčarovanými“ predpoveďami,
ktoré neodrážali moje rozhodnutia.
Hra je podľa mňa veľmi dobre hrateľná, po grafickej
stránke prehľadná a sprevádzaná skromnými, no trefnými zvukovými efektmi a
krátkou dynamickou hudobnou témou. Napriek tomu, že ide o vážnu hru, som v nej
bola motivovaná experimentovať. Chýbala mi ale možnosť hrať aj za druhú stranu
konfliktu, prípadne proti ľudským hráčom. Takisto mám dojem, že hru je vždy
možné vyhrať –v priebehu hry má strana rebelov lepšie možnosti získavania
podpory a a priaznivého výberu jednotiek. Toto ale skôr považujem za
dizajnový prvok „vždy hráčovi umožniť vyhrať“ než za posolstvo „rebeli za
každých okolností vyhrajú“. Ďalším rušivým prvkom bola nemožnosť sledovať
príčiny toho, čo sa stalo, či prečo mám v danom kole na výber len
z určitých kariet. Škoda, že sa developeri trocha viac nevyhrali s prehľadnosťou
použitých mechanizmov, verím, že by tým podporili hlbšie pochopenie témy hry.
Endgame Syria bola prvou hrou na aktuálnu tému,
s ktorou som sa stretla. S jej dôrazom na priblíženie sýrskej občianskej
vojny širokému záberu publika považujem za oprávnené nazývať ju žurnalistickým
dielom. Napriek svojim nedostatkom a pozorovateľnej unáhlenosti jej vývoja
(preklepy) sa javí byť dobre fakticky fundovaná a realistická. Ukazuje
svojim hráčom politické machinácie, ktoré za týmto konfliktom stoja, sprostredkúva
im základný prehľad o tom, kto a akými prostriedkami proti sebe
bojuje, necháva ich skúmať rôzne možnosti vývoja a prezentuje im aj ich
možný dopad. Je dostatočne jednoduchá a pritom pútavá na to, aby zaujala veľký
rozptyl hráčov - aj takých, ktorí inak hry nehrávajú či sa nijak špeciálne
nezaujímajú o sýrsky konflikt. A v neposlednom rade ich stavia
pred výzvu, praktickú aj morálnu: dokážu (aspoň v tejto simulácii)
uspokojivo ukončiť občiansku vojnu
v Sýrii?
Barbora Kompišová, 445574
Barbora Kompišová, 445574
Kvalitní analýza na dobré stylistické úrovni!
ReplyDeleteKvalitní analýza na dobré stylistické úrovni!
ReplyDelete