ANALÝZA HRY ENDGAME:
SYRIA
Endgame: Syria je freeware hra z decembra roku 2012.
Vznikla v rámci iniciatívy Game The News herného štúdia Auroch Digital. Hra
sa zaoberá občianskou vojnou v Sýrii a je snahou autorov o rozšírenie
povedomia o konflikte. Autori ju označujú ako news-game. V dobe svojho
vydania na seba upútala širokú pozornosť. Hra je multiplatformná – vyšla na
systémy Apple, PC a aj Android. Novšia verzia hry (samotná hra pôvodne
vznikla behom dvoch týždňov) beží na HTML5 a hru je možné hrať aj na
Facebooku.
Autori tvrdia, že pri tvorbe hry čerpali z radu informačných
zdrojov (uvádzajú ich v článku
na svojej internetovej stránke) a snažili sa do hry obsiahnuť pravdivý
stav konfliktu. Ďalej tvrdia, že všetky hráčove kroky v hre ju ďalej
dynamicky ovplyvňujú a majú za dôsledok rozdielny koniec. Samotnú hru
nazývajú interaktívnou prehliadkou udalostí, ktoré sa v Sýrii odohrávali/jú.
Hra hráča stavia do pozície Sýrskych rebelov bojujúcich proti
Assadovej vládnej garnitúre. Začiatok hry je deväťdesiaty týždeň konfliktu –
obdobie, v ktorom je vojna už v plnom prúde a pomaly sa chýli ku
koncu. Hra beží na kolá – každé kolo znamená ďalší týždeň konfliktu.
Hráč sa dostáva do pozície jednej z bojujúcich strán.
Jeho jasným cieľom je porazenie režimu. Proti hráčovi stavia Assadov režim
rôzne vojenské jednotky a taktiky – od pechoty cez rôzne milície až po tanky a letecké
útoky. Hráč má zas k dispozícii rôzne typy infantérie, motorizované
jednotky a škálu taktík používaných teroristickými skupinami Blízkeho
východu. Naproti vládnym silám mu chýba letecká podpora, alebo jednotky
vyzbrojené zbraňami zem-vzduch. V dôsledku je vrtuľníkmi a lietadlami
Assadovho režimu devastovaný bez možnosti odvety.
Týždenné kolá, v ktorých sa hra odohráva sú rozdelené
na dve fázy. Fázu politickú a fázu vojenskú. V politickej fáze sa
proti sebe stavajú rôzne diplomatické úmluvy, vyjadrenia svetových mocností, či
vojenské cvičenia. Vo vojenskej fáze sú to už priamo jednotky.
Meradlom hráčovej úspešnosti je podpora (Support). Tá je
meraná stĺpcom v spodku ľavej časti hernej obrazovky. Assadov režim je
reprezentovaný vlastným stĺpcom, ktorý sa nachádza na nad hráčovým. Cieľom
obidvoch strán je zredukovať podporu oponenta na nulu.
Podpora v hre funguje nie len, ako nestranný meter
úspechu, ale aj ako mena. Zatiaľ čo v politickej fáze kola ju môžu strany
získavať, tak vo vojenskej za ňu povolávajú do boja jednotky. Hra sa týmto delí
na aktívnu fázu a fázu následného (a predchádzajúceho) zotavovania. V politickej
hráč (v dobrom prípade) zarobí a následne body investuje výberom jednotiek
do boja. Autori týmto vytvorili jednoduchý kolobeh, bez akcií s dlhším účinkom,
ako je dané kolo.
Samotné jednotky v boji majú dve základné vlastnosti – útok a obranu.
Boj počas vojenskej fázy prebieha porovnaním týchto dvoch vlastností proti sebe
stojacich vojsk. Pokiaľ útok presahuje obranu oponentovej jednotky, tak je mu
odpočítaný počet bodov podpory rovný rozdielu. Jediné, čo hýbe s týmto konceptom
je rozdelenie jednotiek, či sa jedná o pechotu, vzdušné sily, protiletecké
jednotky, alebo nie o jednotky, ale taktiky. Treťou vlastnosťou jednotiek
je cena ich nasadenia v bodoch podpory. Spolu s úbytkom bodov za
prehru tvorí prepočítavanie ceny nasadenia celý taktický rozmer hry. Jednotky
majú aj ďalšie dve štatistiky, ale tie sú pre priechod hrou nepodstatné. Sú to
strata na civilných životoch a civilizačný dopad (originálne Fallout).
Straty na životoch sa zobrazujú v pravom hornom rohu a sú skoro čisto
ilustračné. Jediné, na čo majú vplyv je zvýšenie šance na predfázovú udalosť
znižujúcu podporu. To isté platí aj pri civilizačnom spade. Ten je z pravidla vyšší pri jednotkách pôsobiacich
širšiu deštrukciu.
Hráč má každé kolo v oboch fázach na výber z náhodných
akcií. V oboch fázach sú karty vždy náhodné. Výnimkou je vojenská fáza po
využití akcie na získanie protivzdušných zbraní. Jednotlivé akcie na získanie
podpory, oslabenie protivníka, alebo posilnenie svojich síl v politickej fáze
vždy hráč dostane na báze náhody. Jednotky a taktiky vo vojenskej fáze
úplne rovnako. Taktický rozmer hry sa týmto scvrkáva na výber správnej kontry
na akcie Assadovcov v danom kole. Jediným interaktívnym elementom, ktorý
pretrváva je počet podpory.
Dôležitou mechanikou hry sú skoro každofázové náhodné udalosti.
Tie z pravidla znamenajú zvýšenie, alebo zníženie podpory. Hráč ich výskyt
môže ovplyvniť v minimálnej miere udržiavaním nízkeho civilizačného spadu
a nízkeho nárastu mŕtvych civilistov. Aj tak sa im, ale nevyhne. Paradoxne
tieto akcie často znamenajú rozdiel v podpore omnoho väčší, ako môže hráč
dosiahnuť počas samotných fáz hry.
Hra sa týmto oberá o veľkú dávku interaktivity. V konečnej
podstate sa dá Endgame: Syria popísať ako karetná hra, ktorá je postavená na
výbere náhodných kariet a ich použitím proti iným náhodne vybratými
kartami – bez akejkoľvek možnosti ovplyvniť aké karty hráč, alebo protivník
dostane. Dostáva sa tak do repetitívneho cyklu náhodne generovaných kôl, v ktorých
hráčova úloha spočíva len v správnom spočítaní rozdielu dvoch vlastností.
Okrem plynúceho počtu podpory sa vlastne nič nemení a každé kolo je skoro
ako úplne nová hra.
Autori bez ostychu tvrdia, že každá z hráčových akcií mení
ďalší priebeh hry a má vplyv na jej ukončenie. Nie je to tak. Minimálne to
z hráčovej pozície nie je vypozorovateľné. Jedna hra trvá asi desať minút
a koniec je stále skoro rovnaký. Jediný ovplyvnenie je pridanie ďalších
depresívnych dopadov, pokiaľ hráč neskončí konflikt rýchlo. Rozdiel je dokonca
minimálny aj keď vojnu nevyhrá hráč, ale Assadove sily. Naproti tomu vývojári
tvrdia niečo úplne iné. Endgame: Syria
rozhodne nie je interaktívnou prehliadkou. Jediné, čo vie ukázať hráčovi sú
rôzne jednotky a ich zapojenie do bojov. Ďalej faktografia reálne končí.
Interaktívna je len minimálne – pred hráča je každú fázu predhodený náhodne
vygenerovaný rad akcií, ktorými má kontrovať iný náhodne vygenerovaný rad. A navyše
akcie neprechádzajú medzi jednotlivými kolami.
Bystrík Bibel, UČO: 428886
No comments:
Post a Comment