My Life as a Refugee
je hra vytvorená pod záštitou UNHCR (United Nations High Commissioner for
Refugees), ktorej hlavnou náplňou je riešiť utečeneckú otázku. Práve aj vďaka
tejto hre dostupnej na mobilné platformy iOS a Android sa snažia oboznámiť
obyčajných ľudí s tým, aký ťažký život musia utečenci viesť. Zvolili na to
pomerne jednoduchú štruktúru, ktorá sa sústredí na voľbu životných rozhodnutí,
ktoré sú na rozdiel od hráčov pred obrazovkou mobilného telefónu pre utečencov
každodennou realitou.
Po
zapnutí hry hráč stojí pred voľbou postavy, za ktorú bude hrať. Merita (27
rokov), Paulo (15 rokov) a Amika (24 rokov). Menu s výberom dopĺňajú
ilustračné kresby charakterov a ich krátky popis. Dozvieme sa, v akom
stave sa jednotlivé postavy na začiatku príbehu nachádzajú a až vďaka
hráčovým rozhodnutiam sa ich osud začne meniť.
Merita
je vydatá žena s dvoma deťmi a v očakávaní ďalšieho potomka. Po
výbere jej postavy sa hráč dostane na obrazovku, kde mu v rámčeku stručný
text po rozbalení oznamuje aktuálnu situáciu v regióne, kde Merita žije. Mesto
sa dostalo pod útok civilnej vojny a v plameňoch zahynul Meritin
manžel. Paulo je nádejný doktor, ale kvôli konfliktu je nútený ujsť, aby nebol
naverbovaný do vojska. Má však mladších súrodencov, bližšie je predstavený jeho
mladší brat, ktorého môže hráč pri prvej voľbe opustiť alebo s ním zostať,
čo situáciu skomplikuje, pretože Paulov brat ma vyvrtnutý členok. Posledná
postava, Amika, je vydatá matka dvoch detí, ktorá sa po znásilnení priateľky
rozhodne bojovať za ženské práva. To sa nepáči vyššie postaveným autoritám,
ktorí ju za to uväznia. Neskôr ju prepustia a hráč stojí pred prvým
rozhodnutím. Zostať s rodinou alebo ujsť.
Vy ako hráč sa
musíte rozhodnúť, čo urobíte. Máte pritom na výber z dvoch alebo troch možností.
Prvé rozhodnutie, ktoré je najdôležitejšie má pri každej postave na výber len z dvoch
možností. Vždy pri prvom rozhodnutí a niekedy aj uprostred príbehu má hráč
na rozhodnutie časový limit a to tridsať sekúnd. Myslím si, že je to najmä
preto, aby autori zdôraznili vážnosť situácie a potrebu rozhodnúť sa
rýchlo. Hráč sa tak ľahšie vžije do situácie utečenca, ktorý musí mnohokrát
konať rýchlo a bez rozmyslu.
Následne sa hráč
vďaka rozhodnutiam dostáva v príbehu postavy ďalej. Každé rozhodnutie
vyústi v iný vývoj situácie. Niekedy sa stane, že sa tak či tak dostanete
k nejakému fixnému bodu, nehľadiac na to, ako ste sa rozhodli. V jednom
prípade to však môže prísť skôr, inokedy neskôr. Hráč sa dostáva aj do
situácií, kde nemá na výber zo žiadnej možnosti. V rámčeku si prečíta, čo
sa udialo a zostáva mu len jediný krok, ktorý ho posunie k ďalšiemu sledu
udalostí, ktoré nevie nijako ovplyvniť.
Príbeh sa môže
končiť rôzne. Vyčerpaním možností, niekedy smrťou, inokedy bezvýchodiskovou
situáciou, z ktorej sa dostanete iba tak, že začnete hrať hru od znova. Hráčovi
sa táto možnosť ponúkne sama a nemá si z čoho iného vybrať. Jedine ak
hru ukončiť. Časové trvanie hry je rôzne. Hru môžete ukončiť niekedy už po pár
rozhodnutiach, inokedy sa dostávate do prepracovaného príbehu odohrávajúceho sa
aj dlhšie časové obdobie.
Každá
z troch postáv, ktorú si hráč vyberie má svoj vlastný príbeh, ktorý sa
vašimi rozhodnutiami mení. Je to hra, ktorá stavia primárne na mechanike
klikania a čítania. Hráč nie je postavený do úlohy, kde by za vybranú
postavu hral spôsobom, ako to robí v iných hrách. Postavy nevidí ani nijako
s nimi nemanipuluje. Jediné, čo vidí je blok textu a k nemu vždy
nejaké možnosti. Na pozadí je vždy pekný ilustračný obrázok, ktorý súvisí s obsahom
v aktuálnom bloku. Kresba svojského grafického štýlu najčastejšie obsahuje
postavu a vyjadrenie jej emócie. Hra ako celok pôsobí skôr ako komix,
ktorý hráč číta a herným prvkom je jedine možnosť výberu, čo vytvára stále
iný príbeh. Ak by sa príbeh prekreslil do siete ciest a scén, ku ktorým
vedú, hráč by zistil, že sa v niektorých prípadoch dostane k nejakému
výsledku nehľadiac na to, ako sa rozhodne. Nie je len jedna cesta, ako sa k niečomu
dopracovať.
Výrazným
negatívom je absencia akejkoľvek hudby a zvukových efektov. Hra je
jednoducho tichá. Zatiaľ čo ju „hráte“ a preklikávate sa príbehom si
môžete pustiť akúkoľvek pieseň, ktorá by vo vás mohla vyvolať nejaké emócie.
Grafická stránka hry, akokoľvek je podarená, to sama neutiahne.
Hra
a postup v príbehu sa automaticky ukladá. Nie je tam síce žiadny slot
pre konkrétneho hráča, pretože vždy môže hrať iba jeden, ale ak hru vypne v polovici
príbehu a pri opätovnom spustení si hráč vyberie znovu tú istú postavu,
nezačína od začiatku, ale tam, kde skončil. Pri kliknutí na modrú ikonu domčeka
v pravom hornom rohu sa otvorí menu, kde je na výber začať s príbehom
odznova s rovnakou postavou, možnosť ísť do hlavnému menu so všetkými
postavami; odkaz na facebookovú stránku Organizácie UNHCR, ktorá za hrou stojí;
portálom UNHCR a najnovším správam o utečeneckom probléme; bloku,
ktorý informuje o tom, čo je UNHCR a nakoniec odkaz na web, kde
môžete poslať dobrovoľný príspevok na chod organizácie.
Cieľom
hry teda v žiadnom prípade nie je pobaviť, ale informovať verejnosť o aktuálnom
probléme, akým utečenci určite sú. Preto vývojári zvolili hernú podobu, akú
zvolili. Žiadne prehnané herné prvky, takmer nulové ovládanie, ale za to veľký
dôraz na naráciu, pekné grafické stvárnenie, ktoré je dobrým podporným prvkom k
príbehu a nakoniec možnosť voľby, ktorá pomáha hráčovi ponoriť sa do
situácie utečenca. Pridanie zvuku by hre určite neuškodilo, skôr naopak. Zaujímavým
prvkom je aj spodná lišta, ktorá ponúka zaujímavé fakty zo sveta, ktorý sa
dotýka nielen utečencov. Do priebehu hry či vývoja príbehu nijako nezasahuje,
iba informuje. Pozitívom je, že zaberá miesto, ktoré by bolo v prípade iných
mobilných hier pravdepodobné určené pre reklamy. V tejto hre žiadna nie
je, napriek tomu je pre hráčov možnosť prispieť organizácii. Ako som spomenula
vyššie, je na to samostatné miesto, ktoré hráčov nijako neotravuje a ak chcú,
sami naň kliknú.
Lenka Kavuľová, 428961
Lenka Kavuľová, 428961
No comments:
Post a Comment