Hra My Life as Refugee
je hrou organizace UNHCR (The UN Refugee Agency) s podtitulem „Have you
got what it takes to survive?“, ve které můžete hrát za tři osoby s různými
příběhy a pomocí situací, ve kterých se musíte rozhodnout určitým způsobem
ovlivňujete, jak hra skončí. Hra je určena pro platformy Android a iOS, já jsem
ji hrála na svém tabletu se systémem Android.
Na začátku hry si
můžete vybrat ze tří postav, které se každá potýkají se svými problémy:
patnáctiletý Paulo, kterého zastihne válečný konflikt, a z jeho vrstevníků
se stávají vojáci; dvaceti-sedmiletá Merita, která čeká už třetí dítě a její
vesnice je během jedné noci bombardována a dvaceti-čtyřletá Amika, která se
rozhodne zastat své kamarádky, která je znásilněna. Hra se tedy snaží pokrýt
několik oblastí uprchlické problematiky, ale všechny spojuje jeden hlavní
motiv: všechny tři osoby mají rodinu a během válečného konfliktu se rozdělí.
Z vizuálního hlediska
je hra poměrně jednoduchá: osoby, za které hrajete, jsou nakreslené a vždy
podle situace, ve které se ocitnete, je v jejich pozadí umístěna reálná
fotografie. V horní části je vyhrazena část, kde se objevují texty, pomocí
kterých se hra odehrává a ve spodní liště běží informace o dané problematice
podpořené statistikami nebo frázemi typu „Did you know?“. Největší prostor tedy
mají vždy portréty postav, za které hrajete a které v různých situacích
mají různé emoce a pak tedy fotky pozadí.
Bohužel hra není
doprovázena žádnými zvuky, ani hudbou, což pro mě bylo zklamáním, jelikož
podbarvená hudbou by mě nejspíš hra více vtáhla do děje. Takhle po mě byla pouze docela nudným
proklikáním se mnoha rozhodnutími, bez toho aniž bych se cítila dobře, nebo
špatně.
Což je v podstatě kamenem
úrazu hry: nedokázala ve mně vyvolat žádný pocit, ačkoliv se věnuje poměrně
smutným tématům. Známe pouze věk a jméno postav, ale dvě nebo tři věty o jejich
okamžité situaci ve mně nedokázaly vyvolat dostatečné ztotožnění se s postavou
a tak pro mě hra nebyla ničím víc, než proklikáním se ke konci. Během hraní za
postavu Paula, kterou jsem si zvolila jako první, jsem dělala rozhodnutí, která
mi přišla nejvíce rozumná, ale na druhou stranu jsem někdy zbytečně riskovala,
abych zachránila rodinu; přesto se mi však povedlo dostat se do uprchlického
tábora, kde jsem se postupně dočkala i zbytku své rodiny. Samozřejmě během toho
mi ke všemu pomohl pracovník UNHCR. Celý postup mi přišel až příliš jednoduchý,
a tak jsem si chtěla zahrát hru za Paula ještě jednou a zvolit rozhodnutí,
která bych sama od sebe neudělala, jen abych viděla, zda mi hra „nabídne“
nějaké překážky. Bohužel jsem zjistila, že se dá za každou osobu hrát jen
jednou. Takže jsem musela zkusit riskantnější rozhodnutí při hraní příběhu ostatních
osob, což jsem sice nechtěla, ale abych mohla prozkoumat, jaká hra je, nezbylo
mi nic jiného. Jako druhou jsem si tedy zvolila Meritu, která se během jedné
noci dozvěděla, že její manžel je mrtev a musela se tedy rozhodnout, zda prchne
a jak to provede. V určité chvíli jsem zvolila poměrně riskantní variantu,
a to, že se půjdu se svým malým synem vrátit zpátky a podívat se, zda ve
vesnici nezůstala má rodina. V tu chvíli bych třeba čekala, že se stane
nějaká tragédie, ale nalezla jsem pouze prázdnou a vypálenou vesnici. Jelikož
nemám své osobní údaje, na hranicích mě zadrží – ale objeví se jako mávnutím
kouzelného proutku pracovník UNHCR, který mi pomůže z vazby, dostane mě do
uprchlického tábora, kde se mi dostane veškeré péče, postava Merity porodí
holčičku, naučí se šít, pracuje v táboře, vydělává si peníze, zajistí
rodinu a eventuálně se do tábora dostane
i její dcera, o které si myslela, že nepřežila a hra opět skončí relativně
dobrým koncem. Úplně stejně se odvíjí i třetí příběh Amiky (ve kterém už jsem
dávala úplně opačná rozhodnutí než bych dělala, např. jsem zaplatila úplně
cizímu překupníkovi, aby mě odvezl do jiné země, místo abych zkusila odletět
letadlem), která kvůli svých názorů musí prchnout, utíká na lodi s jinými uprchlíky
a i přestože nemá žádné doklady a na dva roky je zadržena, objeví se v určité
chvíli pracovník UNHCR, který jí pomůže a ona se dostane do uprchlického
tábora, kde věci opět relativně dobře skončí. To si myslím, je další z velkých
problémů hry: Jednak v každém příběhu zasáhne „dobrá duše pracovník UNHCR“,
který naši postavu dostane ze všech problémů – hra tedy dělá poměrně pokaždé
pozitivní reklamu této společnosti a prezentuje její pracovníky jako téměř
všemocné. Hra v sobě nese určité poselství, které spočívá v tom, že
ať se děje cokoliv, vždy to dobře dopadne, což si rozhodně nemyslím. Ze hry
jsem měla pocit, že celou tuto problematiku poněkud zlehčuje a zdálo se mi, že
ať si zvolím jakkoliv, vždy to dopadne pro mou postavu relativně dobře. Myslím
si, že na hráče by mělo mnohem větší dopad, kdyby některá rozhodnutí byla pro
jeho postavu opravdu fatální, jako např. možnost být zajat nepřáteli, atd.,
kdežto takhle hra zůstala opravdu jen klikačkou, která mi přinesla zajímavé
statistické údaje o uprchlících. Informační část tedy hodnotím jako nejdůležitější
a nejpřínosnější složku, kterou se hra snaží dokreslovat jednotlivé situace
pomocí statistik.
Příběh hry se tedy
odvíjí skrze jednotlivá rozhodnutí, na ta, která jsou vyhodnocena jako „důležitá“
má hráč 30 vteřin, nad ostatními může přemýšlet libovolně dlouho. Sdělení vždy
obsahuje časový údaj (that afternoon, two years later, atd.), ve zkratce
popsanou situaci, ve které se postava nachází a pak dvě možnosti, jak se
rozhodnout. Rozhodovacích 30 vteřin považuji jako příliš dlouhou dobu, protože
na výběr bylo ze dvou možností a výběr mi nikdy nepřišel extrémně složitý,
abych nad ním doopravdy přemýšlela, protože hned od začátku hry jsem měla
pocit, že ať už se rozhodnu jakkoliv, vždycky to dopadne relativně dobře. Na
konci každého odehraného příběhu se objeví obrazovka s názvem „This is no
game“, která obsahuje sdělení, že v tuto chvíli se miliony uprchlíků snaží
znovu vybudovat svůj život a tři tlačítka: Finačně podpořit organizaci,
Dozvědět se více nebo Začít znovu. Bohužel, jak jsem již zmiňovala, při
kliknutí na „Začít znovu“ se hráč objeví na hlavní stránce a pokud si vybere
postavu, za kterou už hrál, objeví se na poslední obrazovce, která mu sdělí,
jak dopadl příběh, který za ni odehrál.
Ve hře tedy vidím mnoho
nedostatků, hlavně tedy kvůli toho, že ve mně vyvolávala pocit, že ať už se
rozhodnu jakkoliv, nebude to mít žádný fatální dopad a vždy se v určité části
objeví pracovník organizace UNHCR, který mé postavě pomůže.
Michaela Lebedíková,
UČO 450458
No comments:
Post a Comment