Friday, November 14, 2014

To Build A Better Mousetrap - Analýza hry

To Build A Better Mousetrap

   To Build A Better Mousetrap působí na první pohled velmi jednoduše, přesto v sobě skrývá docela zajímavou myšlenku.

   Hra je výtvorem vývojářů z portálu Molleindustria. Někteří z nás možná znají například jejich McDonald’s Video Game, která vyobrazuje chod velké fast-foodové korporace. Tak jako tato hra, tak i většina jiných výtvorů na webu Molleindustria se zabývá známými politickými či společenskými problémy a sice tím způsobem, že jsou zapracovány do hry.



   Hra by se dala nazvat takovým jednoduchým simulátorem řízení firmy. Hráč jako vedoucí má za úkol nabírat pracovníky, regulovat mzdy a hlavně mít co možná nejvyšší zisk. Hlavní roli zde zaujímají myši, které ve své firmě zaměstnáváte.

   Vše začíná klasickým začátkem každé firmy. Nemáte nic a nabíráte první zaměstnance. Některé přijímáte do výzkumného oddělení, kde pracují myši u počítače a jiné zase do výrobního, aby vytvořili produkt, jež byl navrhnut právě zmíněným výzkumným oddělením. Potom tu máme i pole nezaměstnaných, ucházejících se o práci, které je nutné zaměstnat, jinak se začnou bouřit. Ovládání není na začátku hry sice nějak vysvětleno, ale to není třeba, je snadné. Všechny úlohy provádíte pouze pomocí myši, klávesnice zde není potřeba.        

   Díky jednoduchému grafickému zpracování je snadné se zorientovat. Kromě jednoduché kresby postaviček se jedná i o rozvržení jednotlivých herních prvků. Vše se odehrává na jedné obrazovce, rozdělené do tří částí. Každá část představuje jedno oddělení. Když se těmito odděleními budeme zabývat podrobněji, zjistíme, že už jen jejich samotné rozložení má svůj význam.

   První – výzkumné oddělení je v horní části obrazovky, čímž představuje nejvyšší postavení ve firmě. Vpravo stojíte vy, jako šéf firmy a dohlížíte na práci. Pravděpodobně i toto umístění ve hře má své opodstatnění. Stejně jako ve skutečných velkých společnostech tu totiž šéf není v přímém kontaktu s výrobním oddělením. 
    Druhé je výrobní, má nižší postavení, ale je důležité pro chod firmy, proto se nachází uprostřed. Na spodní části obrazovky je potom pole s nezaměstnanými, které si lze vyložit jako nejméně důležitou část firmy. Přestože firma nové pracovníky potřebuje, poptávka po zaměstnání převyšuje nabídku a tím pádem ani nemáte během hraní příliš čas se tomuto oddělení věnovat. Vše tu hlídá někdo, koho lze považovat za personalistu, vzhledem k jeho pozici ve hře.

   Zajímavou myšlenkou je také kočičí maska, kterou má na sobě šéf a personalista, jako takové odlišení a zároveň vyjádření nadřazenosti nad ostatními pracovníky firmy, tak jako je kočka považována za zvíře nadřazené myším, protože je loví.


Tím se pomalu dostávám k tomu co se nám hra snaží sdělit. Kromě toho, že hra vyobrazuje obtížnost řízení firmy, poukazuje především na narůstající nezaměstnanost a mechanizaci výroby za účelem zvýšení zisku. Ve hře můžete tak jako v realitě vyrábět stroje, nahrazující lidskou činnost. Do výzkumného oddělení lze zase nakoupit počítače, které budou „přemýšlet“ namísto zaměstnanců. V obou případech potom ušetříte.

Do každého oddělení lze nabrat omezené množství pracovníků, avšak většinou stejně všechny místa nevyužijete, vaši firmu by to totiž přišlo příliš draho a hra by skončila s obrovským nápisem „bankrot“ uprostřed obrazovky. U strojů tento problém samozřejmě nehrozí, proto je jich možné nakoupit kolik jen chcete. Ovšem i pro stroje je omezené množství polí, do kterých je lze položit.

V průběhu hry se zvyšuje obtížnost, zaměstnanci chtějí vyšší plat, který navýšíte kliknutím na tlačítko „Wage“ na pravé straně obrazovky. Mzdu je možné navýšit až na čtyři stupně a v případě potřeby ji lze samozřejmě i snížit. Plat je tu vyobrazen formou potravy pro myši, kterou po určitých intervalech jedí. Pokud nemají dostatek, přestanou pracovat a vy tím nejen proděláváte, ale také tím zastavíte výrobu, protože když přestane pracovat první pracovník, ostatní nestíhají, a produkty se začnou na pásu hromadit. Protože není možné zvyšovat plat do nekonečna, je zde již zmíněné nahrazování pracovníků stroji, které plat nepotřebují.

S tím se však pojí zase další problém, kterým je zvyšující se nezaměstnanost. Již od začátku hry se potenciální pracovníci shromažďují v dolní sekci obrazovky. Čím více ve hře postoupíte, tím méně z nich využijete a oni potom čekají zbytečně. Jde o jakousi formu úřadu práce, kde lidé čekají na přidělení místa. Když jim místo nepřidělíte, začnou si stěžovat. To je vyjádřeno nejen zvuky, které myši vydávají, ale také boucháním do stropu a neustálým nadáváním. Pokud necháte tento problém zajít tak daleko, že je tento úřad práce plný, vypukne vzpoura a hra končí.

Podle webových stránek autorů, je také dosáhnout konce, kdy odejdete do důchodu, každopádně mě se tohoto nikdy dosáhnout nepovedlo, takže hra může působit pro mnoho lidí jako nekonečná, pokud mezitím nedojde k bankrotu a ani ke vzpouře. Celá hra je přitom ve většině případů otázka jen pár minut, protože kvůli zvyšující se obtížnosti je problém vůbec zajistit firmě plynulý chod bez problému déle než 5 minut. Hra přesto zaujme jak příznivce experimentálních her tak i hráče, hledající něco pro zkrácení dlouhé chvíle. 
Autoři dokázali vyobrazit svou myšlenku pomocí několika herních mechanik přímo skvěle a přesto zachovat hře velmi chytlavou hratelnost, která člověka nutí hru zkoušet stále dokola. Mrzí mě jen fakt, že se podobným hrám nevěnuje více pozornosti v nejznámějších herních médiích, lidé tím o mnoho přichází.

Ondřej Myšák, 438834


No comments:

Post a Comment