Friday, November 14, 2014

Analýza: To Build a Better Mousetrap

To Build a Better Mousetrap

     Podle názvu jednoduchý úkol, který před nás hra staví. Od obyčejné pastičky na myši, kterou si člověk představí, se však velmi rychle dostaneme k daleko širšímu konceptu. Italské vývojářské studio Molleindustria je autorem flashových politických her, které se zaměřují na kritiku konzumní společnosti, politických systémů, byrokracie či mainstreamové kultury.  Je otázkou, jestli lze Molleindustria chápat, jako klasickou herní společnost, či spíše sociální hnutí, které zpracovává daná stigmata a využívá her jako platforem pro předání zprávy.

     To Build a Better Mousetrap je jednoduchou a zároveň velmi zřejmou a přesnou kritikou kapitalistické společnosti a korporátní struktury moderní doby. Hráč je postaven do role šéfa (kočky) výrobní firmy. Naším úkolem je zajistit plynulý chod firmy, starat se o zaměstnance (myši) a nabízet co nejlepší produkt.  Design hry a její grafické zpracování je velmi intuitivní a minimalistické. Na začátku je nám vysvětleno rozdělení firmy na R&D (výzkum a vývoj) sektor, který se zaměřuje buď na vývoj počítačové technologie (nahrazující myší programátory), automatické technologie (zastupující manuální pracovníky) či na vylepšení kvality dosavadního produktu. S kvalitou produktu logicky roste i jeho cena a profit firmy, zároveň je však nutné platit svým podřízeným a samozřejmě udržovat zaměstnanost a spokojenost myší. S tím souvisí třetí sektor hry, ve kterém postupně přibývá nezaměstnaných a hladových hlodavců. I přesto, že samotný princip hry vypadá velmi jednoduše, je poměrně obtížné tuto firmu vést bez problémů. Na pomyslných miskách vah, se kterými hráč balancuje, je jednak zaměstnat a uspokojit krky hladových myší, zároveň však dovést svou firmu k co největšímu profitu. Záhy zjistíme, že dosáhnout rovnováhy bez obětí je prakticky nemožné, jelikož naši zaměstnanci vyžadují čím dál větší plat, nezaměstnaní se bouří a málo placení stávkují či sabotují výrobky. Jedním z řešení se tak stává i vězení proti revoltujícím myším.

     Uspokojit tak obě strany nejde. Hra má poměrně jasně stanovené situace, ve kterých můžeme skončit. Osobně jsem hru dohrál na několik pokusů a podařilo se mi objevit snad všechny. Otázkou však zůstává, který z nich je ten správný, respektive můžeme-li vůbec klasifikovat některý z nich za správný.  Pravděpodobně nejčastějším konečným scénářem je revolta pracující třídy, která vaši továrnu rozbije a vy jako boss skončíte za mřížemi. Smutný konec pro vás, továrna v ruinách, nicméně hlodavci slaví svobodu od utlačovatele i přesto, že ztratili zaměstnání a příjem. Bankrot je druhou z možností, kdy se velmi snadno může stát, že vám dojdou prostředky a vaše firma zkrachuje. Pokud však chcete svoji firmu i na úkor nepokojů a bezohlednosti vůči svým zaměstnancům dovést k maximálnímu zisku a odejít do důchodu, poměrně jednoduše nastrkáme potížisty do vězení a jejich osud nás nemusí dále zajímat. Poslední, poměrně zajímavou možností, na kterou jsem narazil, bylo dotáhnout firmu do zdárného důchodu. To však za předpokladu, že váš profit bude poměrně menší, nicméně nemusíte poslat ani jednu myš za mříže. Tato metoda však vyžaduje značnou přesnost ve sledování požadavků vašich zaměstnanců, stejně tak rotaci jednotlivých pozic mezi nezaměstnanými a vaším personálem. Touto metodou se dá držet revolta poměrně na hranici a zároveň nakrmíte všechny myši. Celkově náročný konec na mikro-management vaši firmy, který se podle mě nejvíce blíží k vysněné rovnováze misek vah.

     Samotná hra je tak zjednodušenou simulací chodu moderních firem. Zároveň velmi věrohodně reprezentuje hierarchii kapitalistické společnosti, kde pracující třídu nahrazuje automatizovaná výroba a korporace usilovně pracují na co nejlepším produktu za účelem největšího zisku. Najít tak metafory schované za myším kožíškem a sýrem je pak poměrně snadné. V dnešní době je jednoduché konstatovat, že zaměstnanec se nestará o své podřízené, že pracující trpí na úkor elity. To Build a Better Mousetrap nám ve své jednoduchosti ukazuje, že ne vždy jde najít rovnováhu a vhodnou cestu, a že i když se snažíme, nelze vyhovět všem. Hráč si tak i sám uvědomuje, že vést takovou firmu není lehký úkol a vyžaduje skutečně těžká rozhodnutí. Na druhou stranu je stále zřejmé, že vedení nemůže fungovat bez autority, kterou ve hře zastupuje role kočky. Tedy přesněji řečeno (pokud jsme pozorní) masky kočky, která na začátku hry spadne jedné z myší na hlavu. Velmi hezky tak znázorňuje, že myši ve skutečnosti nejsou žádnými otroky kočičího systému, nicméně jen chytré hierarchie autorit stejného druhu. Produkt, který naše firma ve hře vytváří, není důležitý, důležitá je jeho rostoucí hodnota a honba za co nejlepším výsledkem a ziskem. Zisk, peníze a celkově spokojenost společnosti je ve hře znázorněna pomocí sýra, kterým krmíme své zaměstnance. Čím více ho máte, tím víc chtějí ostatní - bludný kruh. Metafora samotné pasti na myši se tak stává sýrovou mašinerií, kterou si na sebe hlodavci sami ušili. Nezáleží, na kterém konci hierarchie se nacházíte, jelikož gól mají všichni stejný. Aby systém fungoval, aby měli sýr. Přemýšlet tedy o tom, jak udělat lepší past mi přijde kontraproduktivní, jelikož do ní sami znovu padáme.  

     Autoři To Build a Mousetrap tak dokázali velmi nenásilně poukázat na problém, ve kterém se současná společnost nachází. Oceňuji minimalistický přístup, který je velmi přehledný a zároveň hráči nic nevnucuje a nevysvětluje, jak by měl hrou postupovat. Osobně jsem například na funkci vězení přišel až na několikátý pokus. Celkově je to velice povedená a zábavná hra, vydaná velice trefně na svátek práce, která je podnětem k zamyšlení pro každého pracujícího člověka.  

Zbyněk Tomášek
361987

No comments:

Post a Comment