Thursday, November 13, 2014

Analýza hry: Depression Quest


"Besides the blues-ridden story, it's just a well-made game overall. It's excellently written, well-paced, and so engaging that you might just find yourself playing again to find out what might happen if you'd accepted the offer of psychological help, or asked for a prescription for anti-depressants." - Katie Williams, Gamespy

  Depression Quest je interaktívna (ne)fiktívna textová hra, ktorá sa snaží prezentovať depresiu, a hlavne pocity, ktoré zažíva trpiaci človek a opisuje rôzne situácie. Vyzýva hráča k výberu možností, ktoré majú reálny dopad na pokračovanie príbehu a nakoniec vedú aj k určitému „koncu“. Hra je veľmi chytľavá, po pár stránkach vás vtiahne do deja a mysle postavy a chcete vedieť, čo nastane ďalej. Hra vznikla pod taktovkou nezávislej americkej vývojárky Zoe Quinn v spolupráci s Patrickom Lindseym a Isaacom Schanklerom, ktorý vytvoril hudobnú podklad a bola vydaná vo februári roku 2013. Hra poskytuje možnosť prispieť sumou, ktorú hráči uznajú za vhodnú a časť z týchto príspevkov je potom poslaná do organizácie National Suicide Prevention Lifeline.

  Podľa autorov, dôvody pre vznik hry boli dva. Prvým bol zámer ilustrovať alebo predstaviť širšiemu publiku čo to vôbec depresia je a vyvrátiť tak názory, ktoré o nej kolujú. Pod depresiou si u nás väčšina ľudí pravdepodobne predstavuje negatívne emócie a nálady človeka a to, že sa dá zahnať alebo vyliečiť zo dňa na deň jednoducho tým, že začneme myslieť pozitívne. Quinn sa snaží hráčovi predstaviť myšlienky a uvažovanie človeka trpiaceho depresiou tak, aby to mohli pochopiť aj ľudia, ktorí sa doteraz s týmto problémom nestretli alebo majú len nesúrodé informácie. Druhým dôvodom bol s pomocou simulácie (tak reálne, ako to len šlo) pomôcť a podporiť ostatných ľudí trpiacich depresiou. Hra nebola myslená ako zábava alebo chvíľkové pobavenie, ale skutočne sa pokúsiť prostredníctvom jej formátu podporiť ľudí trpiacich depresiou.

  Úvodná obrazovka nás zoznamuje s postavou, za ktorú budeme hrať. Je to mladý muž, v svojich neskorých 20-tych rokoch, ktorý má priateľku Alex, rodinu a stabilnú prácu, ktorá však pre neho prestala byť zaujímavá, je nudná a predstavuje len povinnosť na zaplatenie nájmu. Sledujeme tak jeho boj s každodenným životom.

  Na hornej obrazovke sa vyskytujú obrázky pre lepší popis práve sa odohrávajúcej situácie. Podľa stavu vašej depresie obrázky v hornej časti obrazovky naberajú šedivú farbu, čím sa snažia vykresliť ťaživú atmosféru príbehu alebo získavajú výraznejšie farby, čo môže byť v súvislosti so zlepšujúcim sa psychickým stavom. 

  Počas hry vás sprevádza melancholická klavírna hudba doplnená o jednotlivé zvuky, v súlade s prostredím v príbehu, kde sa nachádzate. V pozadí hudobného sprievodu tak môžete počuť spoločenský šum s tanečnou hudbou (narodeninová oslava), kaviareň (zvuky príboru a šálok) alebo tlmený hlas terapeutky. Hudba taktiež reaguje na momentálny stav vašej depresie, tzn. že je v jednotlivých častiach príbehu výraznejšia alebo prerušovaná šumom alebo zrnením, ktorý ešte viac podtrhuje atmosféru a charakter depresie. Vizuál a celkové vystihnutie atmosféry príbehu pomáha dotvárať zrnenie – buď obrázkov v hornej časti obrazovky alebo troch dolných panelov vyjadrujúcich súčasný stav vašej depresie.

  Pri hraní hry sa na spodnej obrazovke vyskytujú tri sivé panely, ktoré oznamujú stav vašej depresie, návštevy terapeuta alebo užívania liekov a taktiež postupný vývoj príbehu.




  Úlohou hráča je vyberať podľa daného textu na obrazovke z rôznych možností. Niekedy sú na výber možné viaceré, niekedy len jedna možnosť. Počet týchto možností výberu závisí na danej psychickej situácií postavy, ktorú zobrazujú spomínané tri sivé panely v spodnej časti obrazovky. Vďaka vášmu výberu tak môžete situáciu buď zhoršiť alebo zlepšiť. Hra poskytuje mnoho variácií založených na úrovni depresie a vášho výberu odpovedí. Možete sa tak dopracovať k piatim koncom a vidieť výsledok vášho boja a konečného psychického stavu postavy. Zásluhou širokej možnosti jednotlivých volieb môžete preto hru hrať viackrát.
Zaujímavé je akou formou sú voľby alebo možnosti odpovede prezentované. Sú farebne rozlíšené, červenou a modrou farbou, kde môžete sledovať akýsi obraz toho, čo si ako človek trpiaci depresiou pravdepodobne vyberiete. Z nášho uhla pohľadu (teda ako „zdravého“ človeka) jednoduché voľby/úkony ako zveriť sa s problémami niekomu blízkemu je pre druhého (trpiaceho depresiou) neuskutočniteľnou voľbou. Tieto voľby sú preškrtnuté a naznačené červenou farbou.



  Sami autori trpeli stavmi depresie, príbeh sa snažili založiť čo najviac na vlastných skúsenostiach a skúsenostiach iných ľudí stýkajúcich sa s depresiou. Preto sa môže stať, že v príbehu narazíte na menší problém, keďže vyberáte z možností, ktoré sú pre vás nepochopiteľné a mierne to narušuje vaše vtiahnutie do deja hry.


  Hra využíva emergentný narativ, celá je postavená na výbere možností a z toho vyplývajúceho pokračovania a konca príbehu. Nie je to typický koniec ako ho poznáme, podľa autorky rovnako ako depresia, ani Depression Quest nemá skutočný koniec. Záverom chceli predstaviť rôzne možnosti perspektívy ako pokračovať do budúcna, pretože to je jediné, čo môžeme s depresiou urobiť – bojovať a snažiť sa pokračovať smerom dopredu.

Erika Stareková, 400616

No comments:

Post a Comment