Wednesday, December 7, 2011

Mousebreaker Ltd. (2008). Student Sim. (PC).

Britské studio Mousebreaker to vidí jasně, nejdůležitější je pro studenta studium, štěstí, zdraví a frajerství (coolness) a udržení jejich úrovní co nejvýš je klíčem k spokojenému životu na vysoké. Tak se dá ve stručnosti shrnout jejich hra Student Sim. Tahle flashovka tvářící se jako jednoduchá simulace Vás provede klíčovými událostmi tří let univerzitního života: vybrat si obor, najít si kámoše, pařit, skórovat u holek, studovat, udělat všechny zkoušky a při tom všem vyjít s rozpočtem a nezničit si zdraví levným jídlem.

Je to vlastně tahová strategie, kdy v každém týdnu semestru po tři roky volíte pomocí ikon s popisky, jak moc tvrdě chcete studovat, jaké jídlo chcete jíst a pak mezi zábavou (sázení na fotbal, nakupování) a udržováním své virtuální tělesnosti (holič, kadeřník, koupel a úklid ložnice). Pak následuje výpis událostí za poslední týden, strhnutí peněz z vašeho účtu a projev na vaše herní ukazatele v podobě +/- bodů. Zní to dobře, realizace však pokulhává jak ve vyváženosti, tak v logice herních mechanismů a některé věci jsou viditelně nedotažené.

Osobnost studenta je vytvořena rozložením patnácti bodů pouze mezi vzhled, charisma a inteligenci, ale nebojte, nemá to valný vliv na herní průběh. Samotná náročnost udržení a zvyšování hladiny hlavních statů je velmi rozdílná. Zatímco na 12 bodů štěstí stačí, když si dáte po cestě z baru jídlo v čínském bistru za pár liber, na zvednutí zdraví se musí soustavně pracovat s pomocí drahého organického jídla. Nebo např. ukazatel studia je úplně zbytečný, pokud neklesne na nulu (to hra končí), je úplně jedno jak si stojíte, zkoušky uděláte i tak. U zvedání frajerství jsem ani po několikerém hraní nenašel jasný algoritmus. Zdá se, že se nesmíte moc udržovat a nesmíte moc tvrdě studovat či pracovat.

S balením holek je to složité, musíte kombinovat lichotky, kupování drinků, vtípky, málomluvnost a k tomu správným tempem sám pít, přičemž nesprávný tah vaši známost v mžiku odradí. Jakýkoli pokus o nápravu vám jen bere další body frajerství a zdraví. Na(ne)štěstí se to každý týden opakuje a vy máte možnost zkusit na dívku opět zapůsobit. Semestrální zkoušky jsou převážně řešeny minihrami, které jsou křečovitě roubovány do herní simulace manažerství osobního života studenta. A to nejhorší je, že se stavem vašeho ukazatele studia nemají nic společného! Například musíte 10 krát po sobě odhadnout interval vteřiny a ten okamžik kliknout (rozuměj hlídat si tepovou frekvenci u zkoušek).

Hra má velmi omezený výběr možností a brzy se začne opakovat a nudit. Na začátku máte u každé vlastnosti (štěstí, zdraví, frajerství a studium) kolem 60 bodů, ale od té doby chtě nechtě klesají a udržení jich alespoň v nenulových hodnotách až do konce je maximum, za které si můžete právem gratulovat. Vzniká tak otázka, zda tím nechtěli autoři říci, že studium vysoké je stereotypní chlastání a balení holek a že vlastně nepřináší nic než řízenou destrukci sebe sama. Frajerství očima vývojářů z Mousebreaker je kombinací lenosti a zanedbávané hygieny. Ženy jsou ve hře namyšlené a povrchní a vašim cílem je se s nimi pouze vyspat. Po každé návštěvě baru si prostě musíte dát jídlo v nonstop bistru, i když víte, že se z něj na 90 procent zase pozvracíte. Celkově ze hry vyznívá vysokoškolský život jako něco, do čeho by se asi nikdo příliš nehrnul.

Jan Havelka, 333025

No comments:

Post a Comment