Thursday, December 8, 2011

American Dream si much more like hell

Název: American Dream. Vydavatel: Increpare games (2011). Platforma: PC. Technologie: Adobe Flash. Autoři: Terry Cavanagh, Stephen Lavelle, Jasper Byrne, Tom Morgan-Jones

Hra American Dream pro mě byla od začátku trochu oříšek. Prvotní překvapení z grafiky vystřídalo bádání nad tím, kde u této hry hledat její persvazivní charakter a přemýšlení, jestlipak jsem nepřehlédnul nějaký herní mechanismus. Až když jsem si splnil svůj “americký sen“, mohl jsem konečně prohlásit, že jsem na nic nezapomněl a onen persvazivní charakter mi vlastně nakonec spadnul přímo do klína.

Začněme s herními mechanismy, které jsou v této hře opravdu jednoduché a přímočaré. Jako správně namotivovaný mladý broker skáčete do akce rovnýma nohama hned po poslechu motivační audiokazety. Zjistíte, že máte v podstatě jen dvě možnosti interakce se hrou a to prostřednictvím nákupu nového vybavení pro svou domácnost, díky kterému přilákáte na svou party více lidí a ti vám za skvělou party poradí, jak chytře investovat na burze. Burza je totiž druhou virtuální částí hry, kde máte vydělávat velké peníze. Na burze máte vydělat milion dolarů, abyste dohráli celou hru a splnili si svůj sen. Své herní chování ve virtuálním domově klidně můžete zredukovat na jednoduché pravidlo: Nakup vše, na co máš a poslouchej rady pařmenů. Pro chování na burze zase platí: Víš, co říkali pařmeni? Udělej to! A taktéž: Nakupuj, když jsou akcie dole, prodávej, když stoupnou. Když se budete řídit těmito jednoduchými pravidly, tak se penízky pohrnou, pařmeni budou sdílní a spokojení a vy se ukoušete nudou. Ano! Ukoušete se nudou, protože hra je to stereotypní a jen minimálně interaktivní, což mě ovšem přivedlo na myšlenku, kde hledat ten persvazivní charakter? Ten totiž musíme hledat právě ve stereotypu, vydělávání peněz pro vydělávání peněz, vybavování bytu příslušenstvím, které vlastně ani nepotřebujete, ale jaksi tím lépe zapůsobíte na lidi, kteří vám zase pomohou vydělat ještě více peněz, abyste si ještě lépe zařídili byt a přilákali ještě více pařmenů, kteří vám pomohou vydělat ještě více peněz a.... a už se začínám opakovat přesně stejně jako hra samotná. Právě v opakování a rutině je poselství hry. Hra nám dá vydělat virtuální peníze a zařídit si ultraluxusní virtuální bejvák, ale za to zaplatíte neustálým koloběhem stejných a předvídatelných událostí, které vás vlastně nudí už od samého začátku hraní. Hra vás tak donutí zamyslet se nad tím, jestlipak vlastně chcete vydělávat svůj první milion i za předpokladu, že se vše ve vašem životě začne ve smrtící spirále točit kolem peněz jen proto, aby jste vydělali ještě více peněz do chvíle, až budete mít moc peněz a budete moct vydělat strašlivě moc peněz... Sorry, už se zase opakuju! Ale to ta hra! Za poselství této hry tak považuji právě určité nakopnutí k přemýšlení o tom, v jakém stereotypu to vlastně žijeme a čemu vlastně věnujeme tolik našeho úsilí. Vlastně tu jen valíme balvan do kopce, abychom ho nahoře mohli pustit zase do údolí a posléze opět vytáhnout nahoru. Vlastně jen tak... Aby se něco dělo...


Ondřej Souček, 182827

No comments:

Post a Comment