Sunday, October 30, 2016

Fort Apocalypse. S vrtulníkem do podzemí a zas zpátky.


Synapse Software Corporation (1982). Fort Apocalypse. (Atari 8-bit).

Létat s vrtulníkem a zachraňovat lidi? Zároveň si trochu zastřílet na protivníky všech možných typů? A k tomu se podívat do podzemí? To všechno můžete zažít při dobývání pevnosti Apocalypse ve hře Fort Apocalypse.


Může se zdát, že toho na jednu hru musíte dělat trochu moc. Ale vždyť to všechno dává smysl! Zlí Kralthánci vzali rukojmí a schovali se s nimi do své obrovské podzemní pevnosti. Jedinou šancí zajatců jste vy, rychlý pilot v rychlém stroji při rychlé akci. Při cestě musíte dávat pozor na tanky a miny, nepřátelské vrtulníky, podzemní pasti, teleporty, ošemetné průlety a mnoho dalšího. Mise ale nekončí tím, že naberete unesené a zničíte jádro pevnosti. Ještě vás čeká dlouhá cesta zpět, která vůbec není snadná.


Vrtulník mimo směrů doleva a doprava může také stát na místě, jak by správný vrtulník měl umět. Musíte ale neustále dávat pozor na výšku, aby se i s vámi nerozbil o zem. Pokud levitujete na místě, můžete házet bomby, při aktivním letu střílíte ničivé rakety. Krásami nepřátelské pevnosti se dlouho kochat nemůžete, jinak by vám došlo palivo. Naštěstí funguje družba a tankovat lze i u nepřátel. Tedy když už v okolí žádní živí nejsou.


Autor Steve Hales popisuje, že nápad na tuto hru dostal ve snu. Sám to spojuje s událostmi let 1979–1981, kdy v Íránu došlo k únosu zaměstnanců americké ambasády a následnému neúspěšnému pokusu tyto lidi zachránit, právě pomocí vrtulníku. Je pikantní, že téma záchrany vrtulníkem o pár měsíců dříve zpracovala hra Choplifter. Hales ale tvrdí, že na hře pracoval již mnohem dříve, než Choplifter vyšel. Další podobnost se dá najít s arkádovými hrami Scramble (1981) a Super Cobra (1981). Devízou Fort Apocalypse je vybalancovaná obtížnost, která je mnohem přijatelnější, než například u zmíněné Super Cobry. Hales původně hru udělal těžší, naštěstí ale vyslyšel první hráče a náročnost snížil.


Záchranná mise do podzemí ve vrtulníku představuje zábavu a nostalgii. To první kvůli vyladěné hratelnosti, všechny nás bavilo hrát, bavilo nás ale i fandit (a varovat před přilétajícími vrtulníky na radaru). To druhé kvůli roku vydání (1982) a vzpomínkám na nahrávání her z kazeťáku osmibitového Atari.

Pozn.: Zpětně se neubráním dojmu, že hra mohla být ovlivněna i jiným zdrojem, a to slavným filmem Apocalypse Now z roku 1979. Vrtulníky, záchrana, velká a zlá nepřátelská pevnost… No, posuďte sami.

Platformy: Atari 8-bit, Commodore 64
Rok vydání: 1982
Žánr: Akční
Hlavní designér: Steve Hales

No comments:

Post a Comment