Thursday, October 2, 2014

Lemmings (1991)

DMA Design Limited (1991). Lemmings. (Amiga)


Lemmings je stretegická a logická real-time hra z pohľadu tretej osoby, ktorej cieľom je dopraviť určitý počet malých postavičiek v modrých oblečkoch so zelenými čapičkami – „lemingov“ – do bezpečia. Lemingovia postupne vypadávajú z otvoru v hornej časti obrazovky dovnútra jednotlivých levelov, kde na nich číhajú rôzne prekážky (priekopy, vysoké spády, jazerá s vodou či lávou, či bariéry z pevného materiálu). Aby si lemingovia s týmito prekážkami poradili potrebujú pomoc hráča, ktorý môže použiť niektorú z ôsmich schopností a kliknutím ju určenému lemingovi priradiť. Ten sa tak stane lezcom (climber), letcom (floater), bombou (bomber), blokovačom (blocker), staviteľom (builder), kopáčom horizontálnym (basher), kopáčom diagonálnym (miner) či kopáčom vertikálnym (digger). Ostatní, nezaúkolovaný, lemmingovia sa akoby bezmyšlienkovite pohybujú stále dopredu až kým nenarazia na prekážku, ktorá ich otočí a oni pokračujú vo svojom pohybe opačným smerom. Cieľom hry je dostať do bezpečia „východu“ čo najviac lemingov (či aspoň požadované množstvo lemingov) v čo najkratšom čase. Každý level, každé nové prostredie kam sú lemingovia vpustený napospas nástrahám, je trochu iný a rôzni sa tiež počet lemingov a počet schopností, ktoré im môže hráč priradiť.  

           
      
Hra je esteticky veľmi príjemná a podobá sa ďalším podobným hrám začiatku 90. rokov akými sú Prince of Persia, Prehistoric, či Dyna Blaster. Každý level je vizuálne trochu iný napriek tomu, že okno, z ktorého lemingovia vypadávajú a východ, ktorý hľadajú, ostáva podobný a jasne rozpoznateľný. Vizuálna estetika je doplnená hudbou – 8-bitovou verziou známych skladieb. Každý level má názov vystihujúci jeho estetiku a dodávajúci hre fragment príbehovosti, ktorý inak postráda. Nevieme aký je príbeh lemingov, nevieme aký sú, ani to odkiaľ prišli a čo ich čaká vo východe, kam sa ich snažíme dostať. Jediné, čo nás zaujíma je riešenie preblému, pred ktorý sme postavený tu a teraz – ak niečo neurobím lemingovia popadajú z útesu, spadnú do lávy, alebo budú donekonečna (do konca časového limitu) krúžiť neschopný prekopať sa prekážkou. Bezmyšlienkovitosť lemingov je v kontraste s tým, že hra po hráčovi vyžaduje, aby premýšlal rýchlo a efektívne, aby sa zorientoval v prostredí jednotlivých úrovní a doviedol poslušných lemingov do bezpečia.

Napriek tomu, že hra Lemmings je skôr „pomalá“ a logická je prudko návyková. Známy spisovateľ Terry Pratchett dokonca prehlásil, že si ju musel odinštalovať z počítača, lebo inak by zmeškal termíny a uzávierky.  
Hra bola veľmi dobre prijatá, čo dokazujú čísla predaja, hodnotenia rôznych herných portálov, i množstvo ocenení, ktoré získala. Lemmings sa považuje za jednu z najlepšie prijatých hier začiatku 90-tych rokov čo viedlo k vývoju verzií na ďalšie platformy i rôznych pokračovaní a remake-ov. Lemingovia sa rovnako považujú za predchodcu, či inšpiráciu rozvoja RTS (real-time strategy) hier.    



Platformy: 3DO, Acorn 32-bit, Amiga, Amiga CD32, Amstrad CPC, Atari ST, CD-i, CDTV, Commodore 64, DOS, FM Towns, Game Boy, Game Gear, Game Boy Color, Genesis, J2ME, Lynx, Macintosh, NES, PC-98, SAM Coupé, Sharp X68000, SEGA Master System, SNES, TurboGrafx CD, Windows 3.x, ZX Spectrum
Rok vydania pôvodnej verzie: 1991
Žáner: Stratégia, Puzzle-solving, Real-time
Hlavný designér: Mike Dailly, Dave Jones
Krajina výroby: Veľká Británia

Barbara Herucová, 362429

No comments:

Post a Comment