Friday, April 16, 2010

HARPOONED

Zvolil jsem si psát o persvasivní hře Harpooned, která se snaží vtipně kritizovat japonský lov velryb. Jako bývalému studentovi japanistiky je mi toto téma blíké a mám do něj snad i jistý vhled. Hra je pojata jako jakási simulace „vědeckého výzkumu“ na velrybách, jak Japonci svůj lov označují. Hráč ovládá velrybářskou loď vybavenou rychlopalným harpunometem, a jeho úkolem je střílet velryby, kterými se ve hře moře jen hemží. Při každém zásahu velryba ztrácí hektolitry krve a nakonec se rozpadne na hromadu krvavých steaků, které musí hráč se svou lodí sesbírat. Práci mu komplikují ledovce a především lodě aktivistů, které se pletou do cesty. Čas od času se objeví nákladní loď, do které se maso kytovců přeloží a hráč obdrží výsledky svého snažení. Jak je z výše uvedeného zřejmé, princip hry nemá se skutečným lovem verlyb příliš společného a připomníná spíše vesmírnou střílečku z 80. let. Záměr autorů, tedy kritika brutálního lovu, je více než zřejmý; ať už z přehnané brutality hry nebo z sarkastických poznámek, kterými hráče informuje o výsledcích lovu. Nutno ovšem zmínit, že hraní Harpooned mě nijak proti lovu verlyb nepopudilo. Zaprvé proto, že hra celé téma banalizuje a předkládá příliš jednostranný náhled. Zadruhé kvůli určitým zažitým herním konvencím, které mě podvědomě vedou ke snaze být ve hře úspěšný. Od této snahy se pak odvíjí jak určitá radost z každé zmasakrované velryby, tak odpor k práci aktivistů, kteří hru komplikují. Možná že kdyby hra byla celá z jejich pohledu, propagovala by svůj názor lépe.

No comments:

Post a Comment