Wednesday, October 19, 2011

System Shock – FPS (r)evoluce s příchutí cyberpunku

Looking Glass Studios (1994). System Shock. (MS-DOS, Macintosh, PC-98). 
 
V historii digitálních her je možno nalézt kvalitativně výrazné tituly, které svým provedením a nápadem mění, posouvají a stírají hranice mezi herními žánry. System Shock mezi tyto tituly nepochybně patří. Se svým revolučním fyzikálním enginem, neotřelým herním prostředím a imersivní cyberpunkovou atmosférou vytváří neobyčejně silný herní zážitek.

Protagonista hry je kyberimplantáty vylepšený hacker, který bojuje se šílenou umělou inteligencí na palubě vesmírné stanice. Příběh je vypráven skrze audio záznamy, které hráč nachází na různých místech 10 rozsáhlých levelů. System Shock kromě akce (16 dostupných zbraní) nabízí i řešení logických hádanek, či hackovaní přímo v kyberprostoru. Pro každý herní element (tj. boj, hádanky, kyberprostor a zápletka příběhu) je volena obtížnost na stupnici 1-5.

System Shock a jeho druhý díl (System Shock 2, 1999) byl inspirací hrám Deus Ex (2000) a Bioshock (2007), které jsou obě v dnešní hráčské komunitě dobře známé. Žánrově v sobě kombinuje prvky fps akce, roleplay hry a logických puzzle. Hlavním designérem je Doug Church a země původu Massachusetts. První vydání hry vyšlo v září 1994 pro MS-DOS na floppy disku. V prosinci téhož roku vyšla vylepšená verze na CD-ROM s volitelným rozlišením a namluvenými audio záznamy.


Lukáš Hasa

No comments:

Post a Comment