Save the Date je hra firmy Chrisa Cornella s názvom Paper Dino Software. Cornell je autorom, programátorom a dizajnérom, hudbu zložil
Francisco Cerda. Save the Date bola vydaná 27. mája 2013 a je zdarma stiahnuteľná
pre Windows, Mac OS a Linux. Na prvý pohľad ide o dating sim, teda
simulátor randenia. Hra začína pozvaním na večeru a hráč sa snaží o jej hladký
priebeh, no rande však neustále končí katastrofou. Napriek prvotnému dojmu viac
či menej klasického dating simulatoru, Save the Date rieši témy naratívu, rozprávania
príbehu, úlohy autora a čitateľa pri tvorbe a interpretácii príbehu,
možnosť voľby a slobodnej vôle. Dá sa povedať, že je aj o tom, aké sú
niektoré situácie nezmeniteľné a je potrebné ich prijať, zmieriť sa s nimi
a žiť ďalej.
Save the Date nemá hlavnú
postavu, alebo skôr hráč samotný je hlavnou postavou. V hre nie je nijak
reprezentovaný, nevyberá si avatara, nikde svoju podobizeň nevidí. Nevidí ani
len druhú postavu hry, Feliciu, s ktorou ide na večeru. Celá gameplay prebieha
čítaním Feliciinho dialógu a výberom niektorej z možností odpovede.
Na začiatku má hráč štyri
možnosti – ísť s Feliciou na burger, thajské jedlo alebo tacos, či
schôdzku kompletne odvolať. Ak sa rozhodne ísť s ňou na večeru, po chvíľke
bežného dating sim dialógu, počas ktorého svoju partnerku spoznáva, nastane
zlom a Felicia zomrie. Objaví sa obrazovka Game Over. Ak na rande ísť odmietne,
dozvie sa, že na to, aby ju niekam znova pozval už nikdy nenájde odvahu, ona si
nájde partnera, s ktorým žije šťastne, zatiaľ čo hráč im ticho závidí a rozmýšľa,
čo mohlo byť. To samozrejme opäť nasleduje Game Over.
Po audiovizuálnej stránke hra nie
je nijak zložitá. Skoro každá oblasť (hráčova spálňa a tri rôzne
reštaurácie), v ktorej sa hra odohráva, má vlastnú skladbu a jednoducho nakreslené
pozadie. Jedinou výnimkou je kopec nad mestom, kde nie je žiadna hudba, iba
zvuky prírody. Interface je takisto jednoduchý, v spodnej časti sa
objavuje text – dialóg Felicie, dievčaťa, s ktorým ide hráč na večeru.
Zvyšok obrazovky tvorí už spomínané pozadie ilustrujúce okolie a na ktorom
sa objavujú repliky. Tie môže hráč zakliknúť a tak pokračovať v dialógu
s Feliciou. Hra disponuje funkciou ukladania z menu ako aj quicksave
a quickload.
Špecifikom Save the Date je
ukladanie dát o všetkých častiach hry, ktoré hráč už videl, a možností,
ktoré zvolil aj bez toho, aby hráč dáta manuálne ukladal. To umožňuje v hre pokračovať ďalej, než
sa na prvý pohľad zdalo. Ak sa totiž hráč dostane znova do situácie, v ktorej
už bol, hra si to pamätá a ponúkne mu nové možnosti. V prípade večere
v thajskej reštaurácii napríklad môže
Feliciu varovať, že jej jedlo obsahuje arašidy, na ktoré je alergická (čo ju v predchádzajúcom
hraní zabilo). Následne to môže u Felicie zahovoriť, presvedčiť ju, že je
čarodejník, prichádza z budúcnosti či zvláštnosť hry prijať a priznať,
že je hráč hrajúci hru, neustále ukladajúci a uložené hry obnovujúci, aby
sa v hre posunul ďalej.
Hra je v tejto časti akousi
logickou hádankou. Hráč zisťuje, že nech robí čokoľvek, Felicia zomrie, a preto
sa od nej snaží dostať čo najviac informácií, aby v hre pokročil. V tomto
okamihu však prestáva chápať, čo je jeho cieľom. Čo na začiatku pôsobilo ako
rutinný dating sim teraz láme štvrtú stenu, hráč priznáva, že je hráčom a nie
len avatarom.
Sériou udalostí môže Feliciu
dostať na kopec nad mestom. Felicia ani tu nie je v bezpečí, no má viac
času na komunikáciu. Ak ju hráč presvedčí, že je len postavou v hre, môže
ju požiadať o pomoc pri zisťovaní, o čo v tejto hre vlastne ide.
Napriek Feliciinmu naliehaniu, že nemôže vedieť, čo autor hry zamýšľa, jej
dialógy predsa len autorove myšlienky prezentujú. Otvára sa debata o tom,
odkiaľ príbehy prichádzajú a akú rolu v nich zohráva autor a čitateľ.
Ak sa čitateľovi záver nepáči, je prijateľné, aby knihu zavrel/hru a film vypol
a vymyslel si vlastný koniec? Koho príbeh to v tom okamihu je? Je v tejto hre skutočne nejaký iný
koniec, koniec v ktorom Felicia nezomrie? Prečo sa hráč vlastne snaží
tento koniec nájsť, je to preto, lebo chce Feliciu zachrániť? Že chce vidieť
všetko obsah, ktorý autor do hry vložil? Alebo preto, lebo chce odmenu, aspoň
aby mu hra povedala – „Toto je koniec, vyhral si!“ Felicia tvrdí, že hráč by sa
možno nemal snažiť hru meniť zvnútra, ale zvonku, prípade zmeniť seba a svoje
očakávania.
V tomto okamihu sa v hre
odomykajú dve, prípadne tri nové ukončenia. V prvom rade, ak hráč opäť
zvolí novú hru a rozhodne sa, že na rande nejde, z textu sa dozvie,
že Felicia si nájde nového partnera, s ktorým je šťastná, ale hráč sa zle
necíti, pretože vie, čo všetko horšie sa
mohlo stať. Nenasleduje „Game Over“, ale „The (or at least an) End“. Je to malá
zmena pôvodného konca tejto možnosti, no svojou prezentáciou zanecháva väčší
pocit ukončenia a uspokojenia.
Druhou možnosťou je hackerské
ukončenie. V súboroch s hrou je textový dokument s názvom HOW_TO_BE_A_HACKER.txt,
podľa ktorého je potrebné nájsť súbor s názvom I_AM_A_HACKER.rpy, otvoriť
ho a zmeniť hodnotu I_AM_A_HACKER z False na True. To v hre opäť
otvorí novú možnosť. V krátkom súhrne s hráč dozvedá, že je úžasný
hacker, ktorý vie lietať a s Feliciou žije šťastný a bohatý život na
tropických ostrovoch. Ide o šťastný koniec, no nie veľmi napĺňajúci. Vo
svojej prezentácii si z hráča vyložene uťahuje.
Posledný koniec, ktorý je, zdá
sa, podľa Cornella ten pravý, je hru vypnúť na vhodnom mieste a zvyšok si
domyslieť. Naráža naň niekoľko krát v poslednej konverzácii hráča s Feliciou
na kopci, no priamo ho vysvetľuje vo svojom príspevku na fóre TIGSource Forums,kde prispieva pod menom Montoli. Priznáva, že hrou chcel prezentovať špecifickú
myšlienku, a to "Storytelling is cooperative. You, the listener, are
not a passive content sponge." Ide o myšlienku, ktorá je silnejšia u hier
než u iných médií prezentujúcich príbehy. Hry sú interaktívne a každý
hráč ich zažíva inak, dostáva sa do iných situácií, rovnaké situácie prežíva
iným spôsobom a tvorí si tak vlastný príbeh. Cornell chcel hráčov
upozorniť na to, že príbehy menia neustále a tak je to dobre. Nemusia sa
spoliehať iba na autorov, môžu myslieť a tvoriť sami za seba. Zároveň však
tvrdí, že táto interpretácia nie je jediná a vyzýva hráčov, aby hľadali
vlastné interpretácie. Ako som na začiatku spomínal, hra môže byť
interpretovaná aj ako zamyslenie nad nevyhnutnosťou a nezmeniteľnosťou niektorých
situácií, ako je smrť blížneho.
Save the Date je unikátnou hrou.
Núti zamyslieť sa a hľadať interpretácie. Myšlienku, ktorú chcel autor
prezentovať, v nej je možné nájsť, ale v súlade s ňou je hru
možné interpretovať aj inými spôsobmi. Nemôžem povedať, že súhlasím s myšlienkou,
že médium môžem plnohodnotne zažiť aj ak ho zavriem na ktoromkoľvek mieste a zvyšok
si domyslím, pretože ten príbeh tam stále je, len ja som ho ešte nezažil.
Súhlasím však, že každé dielo (hlavne interaktívne) je otvorené a prístupné
rozdielnym pohľadom, prístupom a interpretáciám a tieto interpretácie
môžu slúžiť ako inšpirácia pri tvorbe nových diel.
Platformy: Windows, Mac OS, Linux
Dátum vydania: 27. máj 2013
Žáner: dating simulator, visual novel
Vydavateľ: Paper Dino Software
Hudba: Francisco Cerda
Objevte eToro, největší sociální investiční síť na světě, kde miliony klientů vydělávají kopírováním obchodních rozhodnutí našich nejlepších obchodníků.
ReplyDeleteObchodujte kdekoliv - Čas jsou peníze. Obchodujte na počítači, mobilu a tabletu
Otevřené obchody na eToro - 227,651,647