Coincidence? |
Hot Date je krátky (speed) dating simulátor 23-ročného
britského vývojára Georgea Batchelora. Hra podporuje platformy Windows, Mac OS
a Linux, pol roka po vydaní bola hra modifikovaná pre iPhony a iPady.
Hra je vyvinutá Batchelorom v engine Unity a je prístupná na itch.io
zadarmo alebo za symbolickú cenu, ktorú si hráč môže zvoliť ak chce hru
podporiť. Hra je jedinečná tým, že hráčovým partnerom pes, mopslík. Prečo práve
mopslík? Mohlo by to byť tým, že táto rasa psa so sploštenou tvárou neľahko
vyjadruje emócie, a teda sa pozitívny a negatívny výraz ťažko
odlišujú. No zároveň sa autor mohol inšpirovať svojimi domácimi maznáčikmi,
ktorí sú tiež „zhodou okolností“ mopslíci (viz fotky na Twiterri).
Audiovizuálna reprezentácia.
Hra je situovaná do tmavšej miestnosti, kde oproti
hnedo-zelenému pozadiu vystupuje ružový mopslík. V pozadí je z časti
zobrazený nápis „(speed) dating“ a tento fakt podporujú aj hodiny, či
časovač, ktorý hráčovi odmeriava presne tri minúty na jedno rande (celkovo sa
vystrieda 7 partnerov). Okrem hodín, psa a svietnika so sviečkami je
pozadie statické. Pes má minimálnu mimiku, neustále vyplazený jazyk, a negatívne
reakcie od tých pozitívnych sa príliš nelíšia. Hráč hrá z pohľadu prvej
osoby, no nie sú tu, žiadne náznaky, za koho hráč hrá (napríklad ruky
a podobne), či je to človek, pes, žena alebo muž. Na prvý pohľad ružový
text psa a modrý text hráča mohol naznačovať, že hráč hrá za muža
a partner je žena, no keďže sa pes predstavuje ženskými aj mužskými
menami, toto farebné rozdelenie stráca na význame. Výmena partnera je len
pomyselná a je znázornená rýchlou uzávierkou a pohybom kamery, ktorý
má pravdepodobne znázorňovať usadenie hráča. Po dlhšom hraní vyvstáva potreba
psov od seba odlíšiť, pretože sa tento obraz rýchlo opotrebuje, a tomu
nepomáha ani sarkastický ba až cynický charakter partnerov, ktorí začnú pôsobiť
ako jeden. Príjemná by bola aspoň zmena vo farbe, čím by sa podtrhla výmena
partnera. Ťažko posúdiť, či ide o úmysel zo strany autora, aby tým
podtrhol to, že sa pri množstve ľudí, ktoré človek stretne na speed datingu,
ťažko objaví niekto zapamätateľný, alebo šlo o jednoduché šetrenie dát pri
vývoji. Rande sprevádza repetitívny soundtrack od Leviho Packa. Hudba nepôsobí
rušivo, podfarbuje akúsi intímnu atmosféru. Okrem hudby sú jediné zvuky v hre
zvuk zvončeka, ktorý oznamuje koniec stretnutia a klikanie klávesnice pri
objavovaní textu.
Mechaniky
Ovládanie hry je veľmi minimalistické, hráč si vystačí s navigáciou
medzi otázkami šípkami/WASD a enterom, ktorým potvrdzuje svoj výber. Hra
spolieha na to, že hráč príde na toto jednoduché ovládanie sám, v úvode sa
neobjavuje žiaden tutoriál. Prvé stretnutie s možnosťami Are, Do, Would,
Have, What, môže byť na prvých pár sekúnd mätúce, no s tým autor
pravdepodobne počítal, pretože sa po chvíli nad výberom objaví šípka vpravo, ktorá
objasní, že sa jedná o začiatok otázky. Tie sa rozbaľujú po piatich
možnostiach, z týchto 25 možností sa 10 rozbaľuje po ďalších 5 tém. (napr.
Are>you someone who likes to>play darts?) S takýmto množstvom
kombinácií sa môže zdať, že sa hra nikdy nestane repetitívnou, no odpovede sa
často opakujú, aj keď sa položí iná otázka.
Odpovede sa väčšinou skladajú z neutrálneho základu, k čomu sa
pripojí vybraná možnosť (Whoa now. I really don’t care about _chucking the
arrows_). Pri kladení stále rovnakej otázky sa psov postoj nemení, a tak sa
zdá, že aspoň tento element náhodnosti developer odstránil a teda má pes
na každú otázku stály negatívny/pozitívny postoj. Otázky však na seba nijak nenaväzujú,
okrem faktu, že sa možnosti striedajú a niektoré sú občas vynechané. Pár z nich
majú dodatočnú možnosť reakcie hráča. Hráč ma tiež v málo prípadoch
možnosť napísať svoju odpoveď, no na tom, čo napíše nezáleží, čo uberá rande na
realistickosti. Hre by rozhodne neuškodil nejaký „like meter“, ktorý by
naznačoval hráčovi, aký progress svojimi otázkami urobil, bez neho to po pár
prehratiach pôsobí ako bezmyšlienkovité kladenie otázok. Nie je úplne jasné, či
chce autor kritizovať dating simulátory alebo speed dating samotný. Psova
apatickosť, sarkazmus a častá nevrlosť rozbíja stereotyp, kedy sa človek
snaží na cudzinca pôsobiť v najlepšom svetle. Ťažko povedať, či vysoká
miera náhodnosti v hre bola zámerom autora vyvolať v hráčovi frustráciu,
pretože pokiaľ sa hráčovi podarí nájsť s mopslíkom spoločnú reč, a po
vypršaní času sa rozhodne, že sa chce s partnerom znova vidieť, ten mu
môže náhodne odpovedať veľmi negatívne, čo neguje jeho predošlé správanie a ilúzia
je zničená.
Dojmy
Hra nemá príliš veľký „replay value“, 7 mopslíkov bohato
postačí na vyskúšanie všetkých prístupov, ktoré by hráč mohol chcieť zakúsiť.
Sama som prešla fázami, kedy som sa pokúšala mopslíka oslniť, opätovanie
sarkastického správania, utešovanie, trojminútové mlčanie, až po analytické
exploitovanie herných mechaník kladením stále tej istej otázky, či písanie
náhodných písmen miesto (input) odpovedí. Hra sa ale pekne odlišuje od
ostatných datingsim svojou jednoduchosťou, cynickým prístupom partnera, alebo
krátkou metrážou. Hra má isté vtipné elementy, čo môže zužitkovať napríklad
partia kamarátov, ktorí sa stavia o to, koho rande dopadne najlepšie. Hra
nemá absolútne žiadnu dejovú líniu no je dobre zapamätateľná ako „rande so
sarkastickým psom“.
Autor: George Batchelor
Rok vydania: 2015
Hudba: Levi Pack
Distribútor: itch.io
Platformy: Windows, Mac OS X, Linux, mobilné: iPhone,
iPad
Žáner: dating simulátor
Mód: Single player
Engine: Unity Personal Edition
No comments:
Post a Comment