„Chtěla jsem se zeptat, kam dneska zajdeme na večeři. Co
takhle burger? Burger zní dobře, uvidíme se v Burger Shack.“ Po takhle
zakončeném telefonátu si člověk řekne, to by mohl být dobrý večer s holkou
ve videohře, co by ho tak mohlo zkazit? Na to má tvůrce hry odpověď již
připravenou. Je libo přestřelka v burgrárně, alergická reakce na arašídy,
mořská potvora, přesně trefený meteor nebo snad japonští ninjové v thaiské
restauraci? Kreativita při ničení vašeho rande se hře Save the Date! upřít nedá.
Jedná se o indie dating simulátor v podobně visuální
novely. Jak již název hry napovídá, pokoušíte se zachránit své rande a to
doslova. Hra začíná telefonátem od Felicie, slečny, se kterou máte domluvenou
večeři. Kombinací zvolených možností je přehršel. Hráč postupně zjišťuje, že
nezáleží na tom, jaký burger si dáte, do jaké restaurace půjde, či jestli se
rozhodne zůstat v restauraci nebo jít domů. Každý pokus o bezpečný průběh
večeře končí katastrofálně – smrtí Felicie. Záchrana života objektu vašeho zájmu je
netriviální úkol. Felicia je odhodlaná vrhnout se do chřtánu smrti i přes
ustavičné lamentování hráče, že dnes umře, pokud půjdete spolu na jídlo.
Grafické zpracování svojí jednoduchostí nenarušuje požitek
ze čtení textu rozhovoru mezi hráčem a Felicií. Jednotlivé scenérie jsou
vyvedeny decentně a společně s hudbou krásně vykreslují a navozují
atmosféru místa, kde se děj odehrává. Ať už se jedná o burgrárnu, thaiskou
restauraci, či pohled na město v noci.
Design jednotlivých ‚levelů‘ je propracovaný a hráč se
postupně prokousává detaily ze života Felicie, které napomáhají k oddálení
její smrti. S novými informacemi hra nabízí hráči nové možnosti a dokonce
i novou lokaci. Nabízené možnosti jsou příležitostně komické a představa dané
situace v reálném životě je absurdní, což je záměr autora a napomáhá to
hráči pochopit, či utvořit si náhled, na smysl hry.
Nakonec stejně nezáleží, jak moc se snažíte a hra dopadne
vždy stejně, neúspěchem. Autor hru navrhl vcelku depresivně pro lidi, co
hledají výhru nebo šťastný konec. Takový konec ve hře není. Frustrace
z hledání neexistujícího dobra v moři zla mě dovedla k myšlence,
že nejlepší možnost je s Felicií na rande nejít, sice to přežije, ale vy
už se s ní nikdy nedáte dohromady. Ale tak lepší nějaký život, než žádný. Jako
protiklad k špatným koncům, je ve hře přístupný ‚Hacker ending‘, který se
otevře přepsáním souboru. Hráč tak má přístup k nechutně přeslazenému a až
ironicky šťastnému konci, který jen umocňuje myšlenku, že tohle je nereálné a
takhle to být nemá. Že podvádět se nemá.
Když se vám opakovaným hraním podaří získat správnou
kombinaci informací o Felicii, tak se vám zpřístupní nová lokace – Kopec nad
městem. Zde má hráč možnost bavit se s vývojářem a pokládat otázky.
Z mého pohledu je tohle to místo, kam chtěl autor hráče dovést, zde totiž
může vyjádřit svoje myšlenky. Otázka, proč tolik Felicie umírá, se hráči
předkládá přirovnání k postavě Aeris z Final Fantasy VII. Je to
narážka na nechtěný vývoj hry a smrt hlavní postavy. Na to, že s tím hráč
nemůže nic udělat. Ale co se stane s příběhem, který je nehrán? Autor mě
fascinuje svým pohledem na věc a hloubkou úvah nad hrou jako takovou.
Znovu k otázce dohratelnosti – co když hra nemá dobrý
konec, co když vyhrát hru nelze normálním hraním a porušení pravidel přinese
málo nebo žádné uspokojení (viz. Hacker ending). Co když vyhrát hru znamená
změnit sám sebe a ne hru samotnou. Co je vlastně příběh a kde se odehrává,
v knize nebo v hlavě hráče? Co se stane, když je příběh nedopsán, je
tím vše ztraceno nebo je to prostor nekonečných možností pro toho, kdo ten
příběh vyslechl. Vším tímto autor chce naznačit, že ve hře je tím, kdo utváří
příběh hráč, nikoliv ten, kdo hru vytvořil. Když hráč hru vypne a udělá si svůj
vlastní konec, je to stejně validní konec jako ten, který mu byl předepsán
tvůrcem hry.
Platformy: Windows, macOS, Linux
Žánr: vizuální novela / indie dating
simulátor
Hlavní designér: Chris Cornell
Herní studio: Paper Dino Software
Rok vydání: 2013
Wenzl Martin 445282
Wenzl Martin 445282
No comments:
Post a Comment