Save the Date
Save the date, spadá do subžánru adventúr, ktoré sa snažia simulovať priebeh rande. Tento subžáner sa dá taktiež označiť ako vizuálna novela. Hru vytvoril Chris Cornell pomocou knižnice Ren’ Py, ktorá bola vyvinutá pre účel jednoduchej tvorby vizuálnych noviel.
Hráč sa v hre ujíma bezmennej postavy a jeho úlohou
je úspešne zvládnuť rande s dievčaťom s menom Felicia. Aspoň to väčšinu hráčov pri
prvom spustení hry napadne. Priebeh rande
hráč ovplyvňuje voľbou odpovede (kliknutím myšou) pri dialógoch s Feliciou.
Prvý pokus však na prekvapenie končí utopením Felicie. Ďaľšie opakované pokusy
taktiež končia rôznymi spôsobmi úmrtia Felicie. Po niekoľkých pokusoch hráč
pochopí, že jediný spôsob záchrany Felicie spočíva v odmietnutí rande.
Vtedy sa hra končí, neúspechom samotného
hráča ale prežitím a štastným životom Felicie s iným partnerom.
Aj keď je hra vizuálne aj hrateľnostne veľmi jednoduchá,
jej dohranie je otázkou pár minút a vyskúšanie všetkých koncov je otázkov
tridsiatich minút, obsahuje v sebe viaceré pomerne hlboké myšlienky, ktoré
jej môžu mnohé ploché AAA tituly len závidieť.
Prvá interpretácia myšlienky – poučenia, ktorá ma napadla
bola, že čo sa týka medziľudských vzťahov, niekedy je lepšie sa obetovať pre
dobro toho druhého. Myslím, že mnohokrát prevládajú osobné pocity, a empatia
k druhým ľudom je až na druhom mieste. Sú ale situácie v ktorých je
pre šťastie toho nutná sebaobeta na úkor vlastného šťastia.
Ďaľším motívom, ktorý ma napadol pri hraní, je zmierenie
sa s realitou a prenesenie sa cez neúspech. Priveľká snaha je skrátka
mnohokrát zbytočná a opačnú polovičku to vie mnohokrát len znechutit.
Preto je mnohokrát lepšie sa cez problém preniesť, a nechať život plynúť
ďalej.
Prístup akým sú tieto myšlienky hráčovi podávané ale
podľa mňa nie je najšťastnejší, pretože hráč je viacerými neúspešnými pokusmi
vystavený frustrácii a ten úspešný pokus(odmietnutie
rande a záchrana Felicie) je v konečnom dôsledku
prezentovaný negatívne, keďže na obrazovke je vypísané: The End. You never even got a date.
Hráč teda vlastne ani nieje pochválený za záchranu Felicie. Všeobecne som mal po dohraní skôr negatívne
pocity ako pozitívne.
Na strane
druhej strane sa jedná o experimentálny nezávislý titul a vyššie uvedené chyby
sa hre dajú odpustiť. V porovnaní s AAA titulmi,
ktoré dnes vychádzajú a zameriavajú sa hlavne na vizuálnu stránku, je hra
určite výnimočná a jej myšlienka môže ovplyvniť, životy hráčov ktorí jej dajú
šancu.
Fenoménom malých experimentálnych nezavislých titulov je
práve vkladanie osobných pocitov vývojárov priamo do hry. Ako hráča by ma zaujímalo, či autor
počas vývoja prechádzal vo svojom živote náročnejšou fázou a reflektoval
to do obsahu.
Celkovo hru hodnnotím veľmi kladne, a v mnohých
bodoch som v nej dokonca našiel paralely so svojim osobným životom.
No comments:
Post a Comment