Existuje něco jako osud? Je naší jedinou
možností nechat se jím strhnout a podřídit se jeho hrátkám? Můžu ovlivnit, co
se okolo mě děje? Musím přijímat příběh tak, jak mi ho ostatní předkládají?
Musí mít vše nutně konec? To vše Vás může napadnout při hraní Save the date.
Zpočátku vypadá jako běžná datingová hra, ve které se snažíte získat srdce svého ženského protějšku. Několik kulis tvořících obrázky na pozadí dialogové textovky doprovází jen nediegetická hudba. Grafika není nijak zvlášť propracovaná. Obrázky zůstávají statickými a nenesou žádné stopy animace. Záhy ale zjistíte, že tenhle titul vám v paměti jen tak nezapadne. Jak se hra nijak výjimečná svým vzezřením a způsobem hraní stane nezapomenutelnou?
Volá
vám. Půjdeme na rande? Jistě, že ano, nejít na rande by byla automatická prohra.
Zvolíte místo schůzky. Je nadšená. Začíná konverzace. Vybíráte si odpovědi
z několika možností, a náhle vaše dívka zemře. Co se stalo? Znovu spustíte
hru, projdete ten samý scénář až k osudné chvíli a s překvapením zůstanete
zírat na novou možnost, kam vést rozhovor. Požádáte dívku, aby popošla o pár
kroků. Je zachráněna. No, vlastně jen na dost dlouho na to, abyste mohli
otevřít další kousek scénáře. Dokud nezemře dalším neuvěřitelným způsobem,
tentokrát s pomocí chapadel obří chobotnice. Save the date není jen o
záchraně vztahu a večera. Je o záchraně vašeho protějšku.
Jenže uchránit tuto dívku od smrti není jen tak. Osud si ji nějak vždycky
najde.
Spouštíte hru znovu a znovu, hodiny tikají a vám praská hlava napětím. Ninjové zaútočí na restauraci hned, jakmile zachráníte dívku před smrtí na alergickou reakci. Hlásek uvnitř vás sprostě kleje a vy chcete znechuceně vstát od počítače. Ne na dlouho. Nesnášíte neukončené příběhy a hláška „selhal jsi“ přece jasně říká, že ji nějak zachránit lze. A tak se prokousáváte příběhem a otevíráte nové a nové alternativy. Jednou jí tvrdíte, že jste cestovatel v čase, jindy že jste čaroděj. Nikdy vám nevěří.
Kličkujete herními dialogy a učíte se o jejích
malých tajemstvích. Poznáváte ji, snad si i to putování za její záchranu
užíváte. Zjišťujete, že nejít na rande a zůstat doma je automatická prohra i
proto, že na její dům stejně spadne letadlo. Konečně ji přesvědčíte, že je
nebezpečné jít na večeři. Scházíte se na kopci. Hvězdy svítí a ji zavalí socha.
Spustíte
hru a dáte si s ní další rande na kopci. Spadne hvězda. Znovu. Zase
vyšlápnete kopec. Poposedne si na lavičce. Co se stane potom? „Ale no TAK! Ani tahle hra už sama sebe
nebere vážně!“ Třesknutost některých konců by vás snad i mohla pobavit,
kdyby hraní Save the date nebylo tak zatraceně frustrující.
Rozčilení
ve vás dosahuje nejvyššího bodu, když otevřete závěrečný rozhovor. Tedy možná závěrečný. U této hry si
totiž jeden není nikdy jistý. „Pokud
budeš hrát dál, znovu zemřu. Nezemřela jsem snad tolikrát právě proto, že
odmítáš přestat hrát? Kdybys přestal už po první hře, zemřela bych jen jednou,“
říká několikrát-zesnulá během něj. To byla její 42. smrt.
K této
konverzaci se ale nedostanete, dokud dívka alespoň několikrát nezemře. Musí
umírat znovu a znovu, aby Vám prozradila věci, které jiným neprozradí. Abyste
věděli, jaká čísla si bude myslet. Protože ta čísla nejsou v možnostech, a
tak je stejně neuhádnete. Abyste zjistili, že ji nelze zachránit ani na jednom
z míst. Abyste ji přesvědčili, že
nesmí zůstat doma. Abyste věděl, co říci, čemu bude věřit, čemu věřit nebude.
Abyste zjistili, že na ni na kopci spadne socha. Abyste to zkusili
s kopcem znovu, prozradili jí, že je jenom postava ve hře, než znovu zemře
po dopadu hvězdy. Abyste si zkrátka vyzkoušeli všechno, co se dá, a přesto
selhali při její záchraně.
Save
the date si od začátku do konce s hráčem pouze hraje. Nezáleží na tom,
kolik času a úsilí tomu věnujete, konec můžete změnit jen mimo mediální nosič.
Ve své hlavě. Každý z nás má přece volbu dokončit příběh podle svého.
Nemusíme být jen prostými konzumenty, kteří pasivně přijímají vše, co je jim
naservírováno.
Tak
to alespoň hra sama říká. A když se vás zeptá, proč tu ještě stále jste, proč
hrajete, a z nebe začnou zase padat meteority, nemáte to srdce počkat do
konce a chcete kliknout na křížek a zavřít hru. Jenže jste taky zvědaví na to,
jak to skončí. Nedáte si pokoj, dokud nezkusíte úplně každou možnost a
kombinaci. Protože je přeci tak těžké odejít od nedokončené hry, že?
Lidé
mají tendenci vnímat vše jako jeden příběh, který má začátek a konec. Jasné
ohraničení nám pomáhá lépe vnímat svět. Stejně úlevně přiřazujeme věcem černou,
nebo bílou barvu. Ale jak se říká, nic není černobílé. A pokud přestaneme včas
číst, pokud sejdeme ze stezky dříve, než dojdeme na konec, nevzdáváme se tím happy
endu. Pouze si volíme jinou cestu. Možná dokonce šťastnější.
Možná
právě tohle se nám snaží hra ukázat. Jak si to však přebereme, je na každém
z nás. Někdo odejde od stolu a bude se usmívat nad vlastním scénářem.
Někdo se potrápí další snahou o dohrání, protože to přeci nějak jít musí. Třeba
i podfukem. Někdo nechá hrdinku naposledy zemřít, pak uroní několik slz na její
uctění a půjde dál.
Přidat popisek |
Save
the date má spoustu konců. Ale doopravdy nikdy nekončí. Protože
jakmile postava zemře, můžete načít novou hru a ona znovu oživne. Svým způsobem
bude navždy žít uvnitř hry. Taková Schrödingerova kočka. Dokud paličatě nedokončíme
další hru, máme naději, že je naživu. Tam někde uvnitř kódu. Poklidně
odpočívající, než nějaký trouba znovu spustí řetězec čísel. Nebo ne? Co asi
dělá kniha, když ji zrovna nikdo nečte? Je zoufalá z marnosti své
existence? Žije sama o sobě? Prohání se Mauglí džunglí dál i ve chvíli, kdy
leží kniha zavřená na polici?
A co tak třeba
představa, že zůstává žít uvnitř nás?
Platformy: Windows, macOS, Linux
Rok vydání: 2013
Žánr: Indie, vizuální novela
Vydavatel: Paper Dino Software
Hlavní designér: Chris Cornell
Hudba: Francisco Cerda
Kristýna Klazarová, 450430
No comments:
Post a Comment