Poté co zjistíme, že Felicia pokaždé zemře a je jedno, zdali
jdeme do jiné z nabízených restauracích či s ní odmítneme někam jít, začneme
si všímat vodítek, které nám dá sama Felicia v různých levelech hry.
Poradí hráči, jak prodlužovat rozhovor a tak odvracovat její smrt a posléze,
jak ji přesvědčit, abyste jste ji zaujali, a sešli jste se tak s ní na
jiném místě, než jste měli doposud na výběr, pokud jste se rozhodovali, kam
půjdete na rande.
V okamžiku, kdy se přemístíte na její oblíbené místo na
kopci, kde vidíte celé město, mění se chápání postav a celé hry. Již
nekomunikujeme s dívkou Felicia, ale skrze ni máme možnost rozmlouvat se
samotnými vývojářem hry a zjišťovat, o čem hra je a jak ji lze vůbec dohrát.
Proto i nový level, kde se s Felicii nacházíme, je o to krásnější a
důmyslnější. Nejenom že jednoduchá grafika mi v tomto případě přijde lépe zpracovaná,
než kdy vykreslovala prostředí restaurací, kde jsme měli nevydařené rande, ale
má také znázorňovat samotnou hru. Jak jsem již zmínila výše, s Feliciou sedíme
na kopci a máme výhled na celé město. Ve skutečnosti sedíme na kopci s vývojářem
Chrisem Cornellem a nedíváme se na město, kde nám předtím Felicia umírala, ať už jsme se
snažili sebe víc ji zachránit., ale na celou hru Save the Date.
Ptáme se, proč Felici nemůžeme zachránit, v čem spočívá
význam hry a jak ji vůbec dohrát. Vývojář Chris nám důvtipně odpovídá, přikládá
příběhy z jiných jeho oblíbených her a k tomu vám sděluje své hlubší
myšlenky v čem je podstatě všech her a jak bychom mohli prožívat jejich
příběh.
Umírá Felicia díky tomu, že hru hrajeme stále dokola a
dokola, jelikož chceme ve hře pouze zvítězit? Nezachráníme Feliciu tím, že hru
vypneme předtím, než zemře? Žije příběh v knize nebo v naší mysli?
Pokud v naší mysli, tak přeci Felicia nemůže zemřít, pakliže ukončíme hru
těsně před její smrtí, ale bud v nás žít dál. Z toho vyplývá, že
zvítězit můžeme pouze tehdy, pokud změníme sami sebe – jak budeme pohlížet na
hry, jejich pravidla a příběh.
Musím říct, že mě dlouho hra takto nepřekvapila, jako se
povedlo Save the Date. Ještě dlouho budu nad ní přemýšlet a pravděpodobně také
zedituji i tento článek, jelikož teď se mi v hlavě mísí vše, co mi Chris Cornell za
pomocí Felicii sdělil a stále nad tím vším přemýšlím a utřiďuji si své názory.
Jsem opravdu nadšená z toho, jak jsem hru ukončila svým vlastním způsobem a jak
Christ dokázal tak složitější sdělení vnořit do tak jednoduchého provedení.
To je snad sen většiny vývojářů, i můj.
Platformy: Windows, macOS, Linux
Žánr: vizuální novela
Hlavní designér: Chris Cornell
Herní studio: Paper Dino Software
Rok vydání: 2013
Zpracovala: Zdeňka Kohlová, učo 442695
No comments:
Post a Comment