Friday, December 2, 2016

Hot Date


Hot Date představuje simulaci tzv. speed dating, jejímž autorem je Brit George Batchelor a hudbu k ní vytvořil Levi Pack.
Hra byla vydaná v roce 2015 a je určená pro platformy Windows, Mac OS a Linux, hráči si ji mohou volně stáhnout na itch.io nebo ji také podpořit přispěním symbolické částky.

Hlavní zajímavostí Hot Date, nebo jak se také o této hře píše a pug speed dating sim, je, že vaším společníkem na tomto rande je malý mopsík.
Po spuštění hry a krátkém úvodu, zobrazení jmen autorů a názvu hry rande začíná. Mopsík sdělí své jméno jako první, pak se má představit hráč, následuje konverzace, během níž si vyměníte pár otázek a odpovědí.

Mopsík vypadá při každém rande stejně, avšak jeho pohlaví i osobnosti jsou náhodně generovány, nicméně většina charakterů je velmi cynických, což podtrhuje klasický výraz psa. Postava, za niž hráč hraje, není zobrazena, není tak vlastně možné říct, zda se jedná o člověka – muže či ženu, nebo také psa. Komunikace mezi mopsem a hráčem probíhá prostřednictvím textu. Promluva psa se vyobrazuje nahoře nad jeho hlavou růžovým písmem, ta hráčova dole modrým písmem. Barevná rozdílnost je jen pro odlišení, zřejmě naznačuje, že se na rande sešly dvě strany rozdílného pohlaví, ale i když mops vystupuje za mužské pohlaví, barva je stále růžová.



Po grafické stránce hra pracuje s jednoduchými prvky, tvary a liniemi scény. Hra se odehrává v tmavé místnosti evokující příjemnou romantickou restauraci, jejíž atmosféra je doladěna svícnem se třemi svíčkami osvěcující stůl, u nějž mopsík sedí. Pozadí tvoří stěna zeleno-hnědé barvy s nápisem „dating“ a hodinami, lampa v rohu, v kontrastu je pak mops tmavšího a světlejšího odstínu růžové a svícen. Vyobrazená scéna je stroze formována geometrickými tvary, malý mops tak vypadá jak oživlá origami skládačka.

Pokud jde o ovládání hry, v úvodu s ním není žádné seznámení, takže přestože v první hře může být hráč chvíli zmaten, co má vlastně dělat, brzy zjistí, že je to velmi snadné. Kromě situací, kdy je potřeba vepsat své jméno a zřídkakdy odpovědět na položenou otázku, se používají jen šipky a enter. Dialog probíhá tak, že se vlevo zobrazí nabídka se slovy: Are, Do, Would, Have, What, tedy začátky vět, další pokračování hráč rozbalí pomocí šipky vpravo a výběr otázky potvrdí enterem. Mops odpoví, nejčastěji prohodí nějaký vtípek, sarkasmus, málokdy odpoví jako distingovaný společník, a hráč se ptá dále. Občas se i psík optá na něco, odpověď hráč zvolí buďto z nabídky, která se objeví, nebo je kurzorem naznačeno, aby ji napsal, nicméně může napsat v podstatě cokoli, není brán na to zřetel, automaticky se odpověď promítne v mopsově reakci, jež stejně prohodí laděně svým charakterem. V nabídce otázek se objevují jak klasické obecné typy dotazů, jako co děláš za práci, jestli bydlíš někde v okolí…tak i konkrétní a nevšední, jako kupříkladu, jestli bys chtěl(a) bydlet ve stanu či v Zanzibaru, jsou přítomné i narážky na známý seriál Simpsonovi, ale  také i na „starting Pokemon“. Otázky však na sebe nijak nenavazují, není možné tedy jedno téma dále šířeji rozvést.

Délka rande je vyhrazena třemi minutami.  Gesta psa, ať už jsou pozitivní či negativní, se od sebe příliš neliší, často má otevřenou pusu jakoby do úsměvu, vyplazuje jazyk, hlavou pokukuje ze strany na stranu. Že se jedná opravdu o speed date se pozná i v takovém případě, když hráč se svou reakcí příliš otálí, to pak je růžový společník u stolu ještě víc nevrlý a jeho oprsklost se odrazí také v jeho projevu. Rande končí rozloučením, můžete se zeptat, jestli se znovu setkáte, ačkoli ve většině případů vás mops už nikdy nechce vidět, i když odpoví kladně, nijak se to dále do příběhu nepromítne.
Výměna partnera, respektive charakteru mopsíka, je znázorněna pouhým rychlým střihem, pak vše začíná nanovo, představení a rychlá konverzace, často ani není patrné, že se změnila osobnost psa, jelikož většina z nich je sarkasticky až cynicky laděná, ale najdou se i světlé výjimky, které příjemně vystupují a normálně komunikují, někdy dokonce utrousí i milou lichotku.

Jak po grafické stránce, tak po stránce ovládání se hra vyznačuje jednoduchostí.  Hra pracuje na minimalistickém, repetitivním principu, to jak po hudební stránce, kdy scénu doprovází cyklicky se opakující hudba od Levi Packa, rytmus na bicí doplněný o zvuky zvonku připomínající vypršený čas pro rande,  který však nikterak vnímání průběhu schůzky nenarušuje, jen jej dopodkresluje, tak je ona repetitivnost patrná i v grimasách psa, a hlavně v jeho reakcích. Často se opakují podobné cynické poznámky a lichotky.
Dle mého názoru chtěl autor především upozornit na fakt, že se na speed datingu často objevují velmi podobné typy lidí, kteří se zřejmě snaží zaujmout toho naproti svou rádoby vtipností spočívající v sarkastickém reagování, které však také v mnoha případech právě odradí, než aby povzbudilo k zalíbení.
Je zde patrná myšlenka, jak je těžké potkat v krátkém časovém limitu někoho opravdu zajímavého, vést normální konverzaci, i proto se v nabídce otázek objevují tak bizarní možnosti, jelikož není čas si zdlouhavě vykládat, jedná se o jakýsi test, jak člověk zareaguje a odpoví na neobvyklé dotazy.


Bylo by mnoho způsobů, jak hru „vylepšit“, o co ji doplnit, více zrealističnit, aby se hráč cítil jako na opravdovém speed date, jako kupříkladu měnit výzor partnera, větší variabilnost reakcí, větší rozmanitost charakterů, nějaká pozitivní zpětná reakce, když se společníkovi chcete zalíbit…, ale má jít o odpočinkovou hru, která má pobavit dialogem vzniklým z bizarních otázek a uštěpačných reakcí, a přece už jen to, že jste na rande s růžovým mopsem…

Autor: George Batchelor
Hudba: Levi Pack
Platformy: Windows, Linux, Mac OS
Žánr: Dating simulace
Rok vydání: 2015
Engine: Unity 

Daniela Masiariková, 390710

No comments:

Post a Comment