Katawa Shoujo je bishoujo hra
typu dating simulátor občas nazývaného téže jako vizuální novela. Příběh se
točí kolem hlavní postavy Hisao Nakaie, který je kvůli infarktu přeložen na
školu pro zdravotně postižené děti. Zde má možnost se setkat se a vybudovat si
vztah až s pěti hlavními ženskými postavami.
Design
Design
hry je proveden tradičně pro vizuální novely, hra probíhá v podstatě z první
osoby, kdy vidíme svět očima Hisaa, na obrazovce se nám vždy ukazuje osoba, s kterou
se zrovna bavíme a pod ní textové okno, ve kterém nám probíhá dialog. Jelikož
hra není dabovaná, text je hlavním zdrojem informací. Postava, se kterou se
bavíte, je provedena v klasickém manga stylu kresby a za ní je nastíněno
prostředí jednoduchým stylem, abychom byli informování, ale zároveň aby hlavním
bodem pozornosti byla stále postava. V Katawa Shoujo je tento typický
model proložen občasnými cutscénami.
Design Prostředí
Prostředí
ve hře je zpracováno poměrně typickým stylem pro tento typ her. Jedná se o
jednoduchý manga styl kresby, který zachycuje prostředí, ve kterém se
vyskytujeme. Prostředí ve hře plní roli spíše zasazení do kontextu situací, než
prožívání uměleckého požitku. Design prostředí je dle mého názoru v dating
simulátorech poměrně důležitou a mnohdy přehlíženou součástí hry. Sice se
většinou nejedná o nějaké propracované prostředí, je však koncipováno tak aby
hráči došlo bez delšího zamýšlení, kde se nachází, aniž by to hra musela
explicitně oznamovat. Slouží zároveň jakou součást hry, která nám pomáhá,
abychom se vcítili do děje. Jednáme pak podle toho, jak si myslíme, že je to vhodné
nejen k sociální situaci, ve které se nacházíme ale zároveň i k prostředí.
Design Postav
Jelikož
je tento typ her založený hlavně na příběhu a vztazích mezi postavami, design
postav se dočkal velké pozornosti ze stany vývojářů. Ať už se jedná o hlavního
hrdinu Hisaa, do kterého se dá poměrně jednoduše vcítit, tak i ostatních 5
ženských protagonistek se dočkalo nemalé scenáristické pozornosti.
Hisao
je dle mého názoru skvěle napsaná postava hlavně z důvodu toho, že se
nejedná o nijak plochou postavu, zároveň má ale takové vlastnosti do kterých se
člověk zvládne rychle vcítit. I přes
fakt, že se jedná o postavu psanou pro demografickou skupinu mužů adolescentů,
jsou zde i vlastnosti, do kterých se zvládne vcítit i člověk mimo tuto demografickou
skupinu. Hisao, který prožil infarkt a je nucen opustit prostředí na které je
zvyklý a ocitá se v úplně novém pro něj neznámém. Zároveň si zvyká na něco
úplně nového a to je jednání s tělesně postiženými spolužáky, jak se k nim
chovat a zároveň jak se chovat sám ve vztahu ke svému postižení. Jelikož
designéři hry velice rozumně vybrali postižení, které není nijak viditelné je
jednoduché si i tuto zkušenost přenést na sebe. Právě kvůli tomu, že si všechny
tyto situace a pocity můžeme celkem přesně představit, jak je samy prožíváme,
působí Hisao tak přirozeně ohledně vcítění se do něj.
Co se
týče pěti hlavních ženských protagonistek, se kterými může Hisao projít příběh,
dovolím se tvrdit, že jim byla dána stejná scenáristická péče jako Hisaovi
samotnému. Každá zastupuje jiné tělesné postižení, zároveň ale naprosto odlišný
charakter. Je zde veselá a energická Emi, která přišla o obě nohy, ale i tak je
hvězdou běžeckého týmu. Plachá Hanako, která má znetvořenou polovinu obličeje a
je černou ovcí společnosti. Starostlivá a velice způsobná Lilly, která je od
narození slepá. Bohémská umělkyně Rin, která svůj život zasvětila umění a malbě
i když nemá ruce. A jako poslední předsedkyně studentské rady Shizune, která je
hluchoněmá. Tento výčet je však úplným
povrchem každé z protagonistek, všechny mají svá tajemství, která může v průběhu
hráč v roli Hisaa odhalovat.
Hratelnost
U Katawa Shoujo se dá možná
trošku s obtížemi mluvit o nějaké hratelnosti. U dating simulátorů jsem
považoval za primární možnost volby, která ještě více posouvá sžití se s hlavní
postavou, které jsme si na začátku vytvořili. V tomto bodě bohužel musím
říci, že vývojáři tuto stránku hry poměrně zanedbali, za cca 10 hodinovou herní
dobu je rozhodování skutečně málo, a to i přes to že hra nabízí 5 různých
možností jak jí hrát podle toho, kterou dívku si zvolíme za naši vyvolenou.
Příběh
Příběh
Katawa Shoujo Se týká mladíka Hisaa, který po tom co mu na střední škole vyzná lásku
dívka ze třídy, dostane infarkt a je skoro půl roku hospitalizován. Po
hospitalizaci se nemůže vrátit do své původní školy a je potřeba aby
navštěvoval speciální školu pro mládež s zdravotním postižení. I přes fakt,
že se mu nápad změny školy z počátku moc nezamlouvá, nemá Hisao moc na
výběr a stěhuje se na internát této školy.
Zpočátku moc Hisao nezapadá, je ale otázkou času kdy si na
prostředí zvyká a seznamuje se s dalšími postavami. V tomto bodě již
na hru mají vliv vaše rozhodnutí, a vy volíte, kterou cestou se vydat a kterou
dívku má Hisao získat.
Ideový obsah příběhu
Tím co
je na této hře asi nejzajímavější, je právě idea za ní. Vývojáři se v Katawa
Shoujo pokouší poukázat na to, že i když člověk projde těžkou životní událostí,
nemusí to znamenat nevyhnutelně konec jeho života. Příběh Katawa Shoujo vás jakožto
Hisaa provádí touto proměnou názoru, sama postava neví jak na změnu svého
života reagovat, proto je to co ve hře vysvětlují Hisaovi zároveň vysvětlující
i pro samotného hráče. Tento faktor ještě dále rozšiřuje ono prožívání příběhu a
vcítění se do Hisaovi situace. Hra, i když zpracovává vážné téma, se nebere tak
úplně vážně. Jsou zde velice vtipné momenty, mnohdy jisté vtípky vyznívají až
trošku krutě jelikož se týkají tělesných postižení. Tyto vtipy, ale vždy
pronáší člověk, který právě tím konkrétním postižením trpí, touto formou tedy
hra ukazuje, že je možné se nad tělesné postižení povznést do takové míry, že
jste o tom schopni i žertovat. Dalším bodem, který poukazuje na to, že
s postižením svět nekončí, je normálnost činností ve hře, jste normální
student, který prožívá každodenní banální situace a strasti. Jako například
dělání domácích úkolů, stres před zkouškami, radost z času tráveným s přáteli
a vzrušení z první lásky či sexuálních zážitků.
No comments:
Post a Comment