„Save the Date“
Hra „Save the
Date“ spočívá ve volbě cesty v rámci stromu možností.
Vyberete, kam se svou dívkou půjdete na rande, potkáte se,
vyberete jídlo, a ona vám umře kvůli alergické reakci na oříšky.
Zkusíte tu samou cestu s tím, že objednáte něco jiného. Ale
najednou zjistíte, že ji na oříšky můžete upozornit. Tato
volba předtím nebyla možná. Zkusíte to, ona se podiví, že víte
o její alergii, zachráníte jí tím život… aby vám vzápětí
zemřela kulkou z náhodné přestřelky. Uvědomíte si, že ukládat
pozice vám ušetří hodně času a že patří ke hře. A že
nebude jednoduché, abyste oba přežili až do… až do konce?
Analýzu této hry
nemůžu začít jinak než: „Proč jsem ji vlastně hrál?“ Proč
se takto ptám bude zřejmé později. Pokud jste ji hráli, tak mi
rozumíte.
Mechanics
Po spuštění se
objeví minimalistické menu, když vyberete „start“, tak uvidíte
minimalistický obrázek a textové okno. Minimalistické. Vše je
maximálně úsporné, ovládání celé hry zvládnete klikáním
levým myšítkem na vybraný text – odpověď (či lépe vybranou
reakci). Postupně zjistíte, že nedílnou součástí hry je i
ukládání pozice a opětovné nahrávání, což obstará myšítko
pravé. Hra má tedy přísně svázané prostředí, které
nedovoluje žádnou neočekávanou akci hráče, vše je dané
dopředu. Tento pocit umocňuje i to, že grafika přímo odkazuje na
staré hry, které vyprávěly příběh tímto způsobem –
vybíráte možnosti, které stromovitě vedou k určitému konci,
který odpovídá právě vašim volbám.
Dynamics
Samotné hraní
odpovídá tomu, co očekáváte. Děláte různá rozhodnutí, která
vedou k ukončení hry, což vám hra (ráda) oznámí. Při
opětovném nahrání nebo restartu ale zjistíte, že se změnily
možnosti, které máte v určité chvíli na výběr. Zjistíte, že
tím, že jednu cestu projdete až do (nezdárného) konce, se vám
otevřou nové možnosti, které vybrat. Tím vám dojde, že průchod
všech cest není náhodný, že nejde o bludiště, kterým se při
správných volbách dostanete k cíli. Dojde vám, že první
neúspěšné ukončení hry bylo nutné, že to nešlo jinak a že
hra s tím počítala. Uvědomíte si, že ukládání a nahrávání
uložených pozic je herní mechanikou, se kterou se počítá jako s
nedílnou součástí hraní, jako je jinde například střílení.
Víte, že vaše hraní hra předjímá a někam vás chce dovést,
přičemž metoda, kterou hra používá, není triviální ve smyslu
– dělej to a to a vyhraješ, ale že smysl celé hry bude jinde.
Aesthetics
Pocity, které
zažíváte během hraní, jsou to nejdůležitější, s čím hra
operuje. Animace, pěkné obrázky, složitá komba a efektní
ovládání herního prostředí – nic z toho nečekejte. Naznačeno
je to již v předchozím odstavci – emoční prožitek toho, že
si hra hraje s vámi, místo aby to bylo naopak, vede k pocitu, že
vám něco uniká. V pokročilé fázi pak sama hra s tímto pocitem
explicitně pracuje. Například když dívka, kterou zvete na rande
a stále vám umírá, spolu s vámi rozebírá, co je asi cílem
hry. Zmatení, překvapení, pobavení, přemýšlení. Asi v tomto
pořadí se ke hře budete vztahovat.
Hru bych pro potřeby
analýzy rozdělil na dvě fáze. První spočívá v průchodu
možností kam všude se dá jít na rande, případně jak se celému
setkání vyhnout. Vyzkoušíte vše možné a stejně neuspějete,
váš doprovod umírá a hra se s vámi rozloučí tím, že vše
skončilo katastrofou. Druhou fázi jsem si pojmenoval „filosofování
na kopci“, které spočívá v hledání odpovědi, proč je hra
právě taková, a o co vlastně jde. Dívka z vašeho rande vám v
tom pomáhá, protože jak sama říká, nechce přeci zase umřít.
První fáze
První fáze
odpovídá hrám tohoto typu, se stromem možností, ale brzy vám
dojde, že přeci jen je někde zrada. Tento pocit vyvolá i to, že
před prvním spuštěním víte, že jdete hrát „artovou“ hru.
Váš přístup se tak bude od začátku lišit oproti například
nějaké akční hře. Víte, že se zapojujete do něčeho, co bude
mít pravděpodobně přesah, myšlenku, jasné sdělení. A toto
sdělení, pointu hry, budete hledat. Právě toto očekávání u mě
způsobilo to, že jsem zde chtěl skončit. Projdete mnoho možností,
které vždy skončí smrtí. Ale hned na začátku máte na výběr
i to, že rande odvoláte. Pak se dočtete, že vaše potenciální
dívka sice byla smutná, ale že si posléze našla někoho jiného
a šťastně prožila život. Nezemřela. Poselství jasné – pokud
někoho milujete, ale všechno by vedlo k tragédii, měli byste mu
(jí) dovolit jít. Milovat znamená umět opustit, věnovat svobodu.
Pokud budete trvat na tom, abyste se oba setkali, pak nastane
katastrofa. Hra je rozklíčována, poselství jasné a ucelené, je
možné skončit. V podstatě jen náhodou jsem se dostal do druhé
fáze, která to celé komplikuje.
Druhá fáze
Zde se stane to, že
protějšek přesvědčíte, že je postavou ve hře a povídáte si
o tom, jak z toho celého ven, aby neumřela, aby došlo k úspěšnému
dohrání. A co je vlastně to „dohrání“. Hra se zde dotýká
toho, jak vnímáme celý příběh, vyprávění, a že očekáváme
jakési potvrzení dohrání. Odhaluje vnitřní mechanismus našeho
přístupu ke hře jako médiu. Vaše dívka například říká:
„Pokud budeš hrát, budu pořád umírat. Když hrát nebudeš,
umírat nebudu. Třeba je klíčem nehrát.“ Ale vy chcete vyhrát,
dohrát hru úspěšně. Ona odpovídá: „Jestliže jsem součástí
hry, pak když ti řeknu, že jsi uspěl, je to jako kdyby ti to
řekla hra. Takže gratuluji, vyhrál jsi, můžeš přestat hrát.“
Tady musíme konfrontovat to, co hra nabízí jako konec a to, co
chceme aby byl konec. Chceme hru dohrát úspěšně, což znamená,
že máme úspěšné rande. Ale kde toto přesvědčení v naší
hlavě vzniklo? Jistě je to dáno dřívější zkušeností s
hrami, ale proč by i tato hra měla vypadat stejně? Jak moc tvární
dokážeme být v přístupu k hraní?
Hra se nakonec
opravdu dá vyhrát. Vaše rande vám poradí, že je třeba myslet
„out-of-the-box“, a vy zjistíte, že můžete změnit jeden z
instalačních souborů tak, že jej upravíte do módu „hacker“.
A protože jste hacker, máte skvělé rande v oblacích, můžete
létat, vše se podaří a především vaše partnerka neumře. Je
toto očekávaný happy end? Vítězství je to trochu hořké,
protože jste vlastně hru změnili. Změnili jste pravidla. Ale
zároveň změnit hru je součástí hry.
Závěr
Co si tedy odnést
jako ono hledané poučení, pointu? Že si v hlavě vytváříme
očekávání, která nemusí být naplněna? Že potřebujeme
specifické ukončení příběhu v závislosti na předchozích
zkušenostech a že nejsme příliš tvární v tom, když taková
situace nenastane? Nebo jsou výsledkem naznačené metafyzické
úvahy nad tím, že možná všichni žijeme v takové hře,
respektive simulaci? Nevím. Osobní prožitek zde dle mého vítězí
nad objektivní analýzou. A i to může být poselstvím této hry.
No comments:
Post a Comment