Thursday, November 12, 2015


Radek Truhlář, 382548
My Life as a Refugee
          My Life as a Refugee (podtitul Have you got what it takes to survive?)je mobilní herní aplikace navrhnutá asociací United Nations High Commissioner for Refugees (UNHCR), což je organizace zabývající se hlavně otázkou utečenců. Tato hra je vytvořena zejména pro
mobilní platformy a to hlavně iOS a Android. Já jsem tuto hru hrál na svém tabletu s OS Android. Cílem hry, je seznámit hráče s problémy utečenců, s jejich životy a s rozhodnutími, která musí volit.
          Po zapnutí této hry nás přivítá intro, které nám přibližuje danou tematiku. V následujících krocích si hráč musí vybrat jednu z nabízených postav, za kterou bude hrát.
          Jmenovitě jsou to patnáctiletý Paolo, sedmadvacetiletá Merita, a čtyřiadvacetiletá Amika. Tento výběr je doplněn i o různé kresby, které mají znázorňovat postavy a také krátký popis těchto postav. Také se díky tomu dozvíme, v jakém stavu postavy jsou. Pro další vžvoj příběhu si ale myslím, že informací je zde k dispozici málo. Dozvídáme se pouze jak velká je jeho rodina, jeho jméno, věk a stav, jak moc ohrožený je. Paul je mladý chlapec, který by se chtěl stát doktorem. Tento jeho sen je ale zmařen ve chvíli, kdy v jeho vesnici začnou řádit rebelové a chlapce jeho věku chtějí naverbovat.
          Paul řeší otázku jestli se nechat naverbovat nebo utéct. Vše je avšak zkomplikováno tím, že má mladší sourozence. Díky tomu se zde řeší i otázka toho, jestli sourozence (blíže je zmíněn pouze ladší bratr) opustit, jeho bratr má totiž vyvrknutý článek. Merita je vdaná a těhotná žena. Žijí poklidně ve městě, kam zavítá válka. Merita zjistí, že její manžel je zabit a tak řeší otázku, jestli jít hledat tělo svého manžela a nebo v zájmu přežití rodiny utéct z města.
          A poslední postavou je Amika. Je to žena se dvěma dětmi, která je svědkem znásilnění nejlepší kamarádky. Díky této události se začne veřejně zabývat právy žen. To se ovšem nelíbí vyšším autoritám a tak se jí snaží umlčet. Anika je zadržena a krátce na to propuštěna. Zde stojí před rozhodnutím jestli zůstat nebo utéct.
          Úplně první rozhodnutí, které hráč může udělat je pro celý vývoj hry to nejdůležitější, zde jsou ovšem pouze 2 možnosti, utéct nebo zůstat. V dalším příběhu již pak jsou na výběr 3 možnosti. Toto první rozhodnutí je navíc limitováno časem na rozhodnutí. Konkrétněji třiceti sekundami, zřejmě pro přiblížení napjatosti situace. Hráč se tak může lépe vžít do situace. Hráč se pak díky rozhodnutím dostává dále a dále v příběhu, kdy každé rozhodnutí má za následek jiný vývoj situací. Čas od času se stane, že rozhodnutí vedou do jednoho totožného bodu, avšak délka cesty k tomuto bodu se může lišit. Příběh může, díky možnostem volby, skončit různě. Smrtí, vyčerpáním možností, či bezvýchodnou situací, kdy hráči nezbývá nic jiného, než si příběh spustit znovu. Časově se také hra může lišit, vše se odvíjí od rozhodnutí, která hráč činí.
          V příběhu se dost často stává, že je předvídatelný a nastávají zde opakovaně některé body, jako cestování, hledání pomoci či potravy.
          Mechanika hry je postavená na pouhém čtení a klikání, nikoliv, že by hráč měl možnost za každou z těchto postav přímo hrát. Vizuální stránka je jednoduchá a účelná. Postava, kterou zrovna hrajete je nakreslená a vždy podle situace, v níž se nacházíte se zde objevuje na pozadí reálná fotografie, která znázorňuje místo, na kterém se zrovna ocitáte. Horní zobrazovaná část je vyhrazena textu, který popisuje děj hry. Hra se sama od sebe ukládá a není zde možnost ukládat si například více her. Vždy může hrát hrát pouze jednu postavu. Například, když hráč vypne hru v polovině případu, tak při opětovném zapnutí hry a výběru postavy se hráč dostane do situace, ve které se nacházel před vypnutím hry. Menu hry je jednuduché, kromě výběru charakterů a nového začátku hry se zde nabízejí odkazy na stránky facebook výrobce, či přímo portálu UNHCR, kde jsou k vidění aktuální události z oblasti utečenské problematiky.
          Po vizuální stránce je hra typově jakýsi interaktivní kreslený komiks. Vždy vidíme pouze postavu, případně prostředí, v jakém se právě nachází a text popisující děj. Tato hra je bez zvuku, což bych bral jako velmi negativní stránku této hry, obzvláště, když vezmu v potaz to, že hra má vyjadřovat emoce. A právě absenci zvukové složky bych viděl jako hlavní kámen úrazu. Bez zvukového doprovodu dle mého tato hra nedokáže hráče dostatečně vtáhnout do děje a tak se z ní stává pouze nudná klikačka, která na nikoho nezapůsobí. Hlavním účelem této hry je tím pádem pouze seznámit ostatní se situací kolem uprchlíků, čím se musí prodírat a co musí absolvovat, není to hra, ke které by se člověk s radostí vracel, ani to není hra, která by měla pobavit.
          Tato hra obsahuje nulové herní ovládání, žádné přehnané herní prvky ale na druhou stranu je zde kladen velký důraz na narativitu, pěkná grafika a hlavně možnost volby, což na hráče může velmi zapůsobit, protože tak dostane šanci se víc dostat do situace okolo uprchlíků. Hru bych doporučil hrát spíše na zařízení s větší úhlopříčkou, protože ovládání je jinak složitější. Hra se navíc dá hrát pouze na výšku, což může mnohým hráčům, kteří rádi ovládají svůj přístroj na šířku, vadit.
          Na závěr hry autoři kladou důraz na to, že toto není pouze hra, ale realita. Pokud bych hru porovnal s cílem, který si vývojáři pravděpodobně stanovili, a tím je informovat širší veřejnost a zejména mladé lidi o problematice, tak bych řekl, že tento cíl hra splňuje.


No comments:

Post a Comment