Thursday, May 28, 2009

DoTA – Defence of The Ancients

Výrobce : Icefrog (modder), dříve moddeři Eul a poté Guinsoo( Steve Feak)
Rok výroby: 2003 – současnost
Název: DoTA – Allstars
Platforma: PC (freeware)
Typ hry: Mix RTS s prvky RPG
Sučasná verze: 6.59d


Tuto hru jsem si vybral z jednoho prostého důvodu, hraji ji téměř denně a je jednou z mých oblíbených kratochvílí. Této hře se věnuji teprve rok, takže se dá říci, že jsem začátečník, neboť tato hra je o celkových znalostech hry a také o skillu, jenž z těchto znalostí vyrůstá. Nejedná se o samostatnou hru, jde spíše o mapu do hry Warcraft 3. Nicméně je v současné době stejně, nebo možná i více populární než Warcraft samotný. DoTA také inspirovala pár komerčních titulů, jmenovitě Demigod a League of Legends: Clash of Fates.

V této hře jde o to, aby dva soupeřící týmy hrdinů zničily v nepřátelské základně starobylý artifakt, u týmu Scourge se jedná o Ledový trůn, u týmu Sentinel jde o Strom světa. Před samotným startem hry, si hráč může vybrat u jakého týmu chce být. Hráčů by měl být sudý počet, aby byla zajištěna vybalancovanost týmů. Nejčastěji se hraje v týmech po třech, čtyřech nebo pěti hráčů, což je také maximum na jeden tým.

Na startu hry probíhá takzvaný Pick, neboli výběr hrdinů u jednotlivých týmů. Každý hráč ovládá jednoho hrdinu. Tento výběr se může korigovat různými mody, které určí způsob výběru hrdiny. V současné verzi mapy je 91 hrdinů, každý má své vlastní unikátní schopnosti(skilly), které determinují způsob, jakou taktiku zvolí v boji proti nepřátelským hrdinům. Každý hrdina má tři základní atributy: sílu, agilitu a inteligenci. Tyto tři atributy mají vliv na to, kolik bude mít hrdina hit pointů a many. Mana je potřeba na vytváření kouzel a skillů hrdiny. Hit pointy je ukazatel zdravý, pokud dosáhne nuly, hrdina umírá a znovu se objeví v základně za určitý čas, jenž se určuje podle levelu hrdiny.

Tím se dostáváme k levelování postavy. V této hře se level hrdinů neukládá, pokaždé se začíná s čistým štítem. Ve hře se leveluje pomocí zabíjení jednotek, které se označují creepy. Creepy jsou rozdělené na spřátelené, neutrální a nepřátelské. Za každého zabitého creepa(vyjma spřáteleného) hrdina dostává určitý obnos peněz a zkušeností. Za každý level si může hrdina přidat jeden ze čtyř unikátních skillů, nebo si pernamentně zvýšit své základní atributy. Levelování probíhá i při zabití nepřátelského hrdiny, ale zde je peněžní obnos značně větší, stejně tak i příděl zkušeností.

Herní prostředí je při každé hře stejné. V tomto prostředí se nacházejí dvě základny. Sentinel základna se nalézá v levém dolním rohu mapy, Scourge v pravém horním rohu. Celá mapa je pak víceméně v půlce rozdělena řekou na území Scourge a Sentinel Z každé základy vedou tři cesty k základně protivníka. Těmto cestám se říká lajny, jelikož po těchto cestách chodí spřátelení a nepřátelští creepy. Podle své polohy na mapě se jim říká Horní, Střední a Dolní lajna. Na každé z těchto lajn se nacházejí obrané věže, jedna se nachází přímo u vchodu do základny, další je umístěna v půlce lajny, a další se nachází blíže hraníční řece téměř na konci uzemí jednotlivých týmů. Mezi cestami je pak prostor vyplněn lesem, ve kterém se nacházejí neutrální creepové a také takzvaný Secret shop.

To nás přivádí k další podstatné stránce hry, a to jsou různé předměty, které se hrdinům kupují. V současné verzi je jich 71, s tím že některé se skládají z jednoho a více předmětů. V každé základně se nachází sedm NPC postav, které prodávají předměty, nebo svitky díky kterým se dá předmět sestavit. Nacházejí se zde i budovy, ve kterých se kupují předměty na regeneraci hit pointů, many atd.. Každý hrdina může mít až šest různých předmětů, přicemž za každého hrdinu se staví různé předměty. Jaké závisí na tom, proti komu bude hrdina bojovat na své lajně a také podle svých atributů a skillů.

Zajímavostí pak je, že se zde hráč může potkat i s postavami nebo předměty, které se objevily v hrách od společnosti Blizzard. Jde například o Skeleton Kinga, jenž se objevil v Diablo I a také například předmět Messerchmid's reaver, který se objevil tamtéž. Také se zde objevují jména tvůrců. Jména prvních dvou tvůrců jse objevují v názvech předmětů, a to v Guinsoo's Scythe of Vyse a Eul's Scepter of Divinity. Také ve verzích mapy, ve kterých se na konci objevuje devítka, tedy *.*9(a,b,c..) se objevuje takzvaný quest, který je tak trochu mimo celé dění ve hře samotné. V poslední verzi se jednalo o porážku jedné NPC postavy. K tomu Po splnění questu hráč obdržel sekyru, jenž zaručovala +200 stat bodů k síle, což je značně přehaná hodnota. Ke splnění tohoto questu byla potřeba sesbírat několik Icefrogů, rozmístěných po mapě. Dále se uprostřed mapy nachází NPC postava Roshan( pojmenový po bowlingové kouli Steva Feaka alias Guinsoo), který po své smrti zanechá na zemi speciální štít, jenž ochrání svého majitele od jedné smrti. Další zajímavostí jsou runy, jenž se nacházejí v řece mezi lajnami. Jejich několik druhů, double damage, zvyšuje útočnou sílu hrdiny, regenerace, ta regeneruje manu a hit pointy hrdiny, haste, ta zvyšuje rychlost pohybu hrdiny, a iluze, která vytvoří dva totožné obrazy hrdiny, které se můžou pohybovat po mapě a mást tak nepřátele.


V čem tedy spočívá klíč k vítězství v DoTĚ? Tato odpověď není jednoduchá, jelikož vítězství určuje mnoho jednotlivých aspektů. Jde o to, že každý hráč má svůj vlastní styl hraní, někdo je lepší, někdo horší, a každý hrdina se také muže hrát několika odlišnými styly. Také se na internetu dá nalézt mnoho různých návodů, jak jednotlivé hrdiny hrát. Tyto návody jsou velice užitečné hlavně v začátcích hraní, jelikož přináší mnoho základních znalostí, které jsou potřebné k lepšímu hraní. Dalším důležitým aspektem je kombinace předmětů, které hrdina postaví. Díky nim můžete s hrdiny udělat nebezpečného kouzelníka nebo naopak téměř neporazitelného hrdinu v boji na blízkou vzdálenost. Další podstatnou záležitostí je samotný Pick a kombinace hrdinů, kteří spolu budou bojovat. DoTA je totiž vysoce týmová hra, a jeden nebo dva hráči celou hru nevyhrají. Proto je zde důležitá komunikace mezi týmem, který si takto předává důležité informace, například o poloze cizích hrdinů, nebo o tom, na jakého hrdinu se bude soustředit většina útoků. Další věcí, na kterou se musí každý hráč připravit, je délka hry. DoTA se neustále zrychluje, nejkratší hry trvají kolem dvaceti minut, ale průměrná délka jedné hry je něco kolem čtyřiceti pěti minut. Nejdelší hra, které sem se zúčastnil, trvala hodinu a půl. Zde musím připomenout, že hráč od rozehrané hry nemůže jen tak odejít, jelikož tím ztratí na své soupeře a je pak velice těžké se i po kratší odmlce vrátit do hry. S délkou hry souvisí i problém s tzv. Leavery. Leaver je člověk, který během neskončené hry odejde ze hry. Tím samozřejmě oslabí svůj tým, a když se toto stane během prvních deseti minut hry, většinou následuje znovu založení hry a hraní od začátku.

DoTA se ovládá jako klasická real time strategie, a tedy pomocí myše a klávesnice. Levým tlačítkem myše si vybíráte a označujete hrdinu, stejně tak se levým tlačítkem kliká na různé obchody a nakupují se předměty, pokud tedy máte dostatek financí. Po označení hrdiny se pravým tlačítkem na myši dává hrdinovy příkaz k útoku nebo aby došel na místo určení. Pro útok se dá také použít klávesa A. Dále se používají klávesové zkratky na jednotlivé skilly hrdinů, ty jsou u každého hrdiny rozdílné, ale většinou se nacházejí v oblasti kolem písmene A. Často se používá program Dotakeys, který umožňuje nastavovat libovolné klávesy na skilly. Dále se používá klávesa H, jenž umožňuje hrdinovy stát na místě, i když je v blízkosti nepřátelská jednotka, jinak totiž následuje tzv. Autoattack.

Popularita této hry se stále zvětšuje. První větší zviditelnění ji přineslo zrecenzování v časopise Computer Gaming World, kde o ní redaktor Luke Smith prohlásil, že je to ultimátní RTS. Postupem času se taky stává důležitou součástí progamingových turnajů. Poprvé se tak stalo na akci jménem Blizzcon v roce 2005. V tomto roce se také objevila na turnajích V Singapuru a Malaysii. DoTA už je dnes součástí lig, jako je například Cyberathlete Amateur League and CyberEvolution League. V roce 2008 se také objevila na soupisce her pro ESWC, neboli Electronic Sports World Cup, a to hlavně kvůli její velké oblíbenosti a apelu fanoušků na vedení soutěže. Největší problém této hry, aby mohla prorazit mezi elitu progamingových her, spočíval v tom, že nemohla být sledována online na internetu, ale jen se mohlo čekat na replaye zápasů, které si každý jednotlivec stáhl a potom spustil pomocí Warcraftu 3. Toto ale bylo vyřešeno programem GGTV.

To co činí s DoTy tak masově hranou a populární hru je její komplexnost a velké množství informací, se kterými hráč musí pracovat po celou dobu hry. Další plusové body získává, že je neustále vyvíjena, probíhá neustálé balancování hrdinů, neboli upravování jejich statistik, aby nebyli moc slabý nebo silní. Také proto, že v této hře se neustále vyvíjejí nové a nové strategie, jak zdecimovat svého soupeře a hra vás občas donutí k naprosto nevídaným a nečekaným změnám ve vaší taktice a strategii, nutí k tomu, aby hráč neustále experimentoval s novými předměty a postupy ve hře.

2 comments:

  1. Co ty hrubky? Je jich tu víc, než je zvykem!

    ReplyDelete
  2. Na blogu je opravená verze, na mail vám nedopatřením doputovala neopravená verze, omlouvám se.

    ReplyDelete