Monday, May 25, 2009

Half Life / polcas rozpadu

Half-Life - analýza hry, Autor: Daniel Koreň, UČO: 342314


Half-Life je sci-fi FPS-ka, ktorou debutovala vývojárska spoločnosť Valve Software, zostavená z bývalých zamestnancov Microsoftu, v septembri roku 1998. Po začiatočných problémoch s vydavateľom sa projektu po publisherskej stránke ujala skúsená Sierra On-Line. Hru, pôvodne určenú na PC, upravili v roku 2001 na platformu Playstation 2. Marc Laidlaw, ktorý je autorom scenáru, vytvoril imerzný kolotoč pre viac ako 9 miliónov hráčov, ktorý sa ku hre dostali legálne. Pokračovania po úspechu, ktorý sa zapísal do herných dejín nenechali na seba čakať. Hru čakalo množstvo rozšírení, avšak väčšina sa príbehu absolútne nedotýkala, a ak ańo nie v takej miere, aby to bolo relevantné. Priamym pokračovateľom je až Half-Life 2,vydaný v novembri roku 2004, rovnako úspešný vďaka novému enginu a strhujúcemu príbehu, ktorý pokračuje v Half-Life2: Episode One a Episode Two. V súčastnosti sa pracuje na Episode Three a Half-Life 3.
Hra sa predávala klasicky v krabici, posledné roky je k dispozícii aj on-line cez Steam. V balíku sa nachádza aj obľúbený multiplayer Half-Life. Veľmi známym je samozrejme mód Half-Life: Counter-Strike.

Väčšina deja sa odohráva v odľahlej púštnej oblasti Nového Mexika vo fiktívnom výskumnom komplexe Black Mesa, ktorý pracuje na utajených projektoch, a samotný personál vie toľko, čo vedieť musí. Black Mesa sa náramne podobá na reálne výskumné strediská Los Alamos National Laboratory a Area 51, ktorých agenda je verejnosti utajená. Je pravdepodobné, že tvorcovia boli inšpirovaný fenoménom americkej výskumnej agendy, taktiež praktikami úradov.

V hre sa ocitáte v koži teoretického fyzika Gordona Freemana, absolventa Inštitútu experimentálnej fyziky na University of Innsbruck a doktoranta teoretickej fyziky na MIT. Počas experimentu, dôjde ku kolízii, ktorú máte na svedomí, pretože aby kolízia nastala musíte prúd energie narušiť „autíčkom“ ktoré nesie kryštál. Avšak touto úlohou ste poverený a nikto netuší, čo bude nasledovať. Tým mám namysli tie katastrofické následky aké má „Resonance cascade“, čo je reálny vedecký fenomén "A Resonance Cascade is a interdimensional rift that has the tendency to be extremely destructive on the dimensions it has torn and may be disruptive to nearby radio communications and electronic devices..." 1Celé zariadenie sa poškodí, otvorí sa interdimenzionálna brána do sveta známeho ako Xen, na Zem prídu votrelci zo Xenu a budú ju chcieť zničiť. Vláda sa snaží celú záležitosť „ututlať“ a tak bojujete len za seba v mene spravodlivosti ale hlavne v mene zamestnancov Black Mesa. Dej je samozrejme jedným z najväčších lákadiel. Inšpirovaný je videohrami Doom a Quake ( id Software), hrou Resident Evil (Capcom), novelou Stephena Kinga Hmla a epizódou seriálu The Outer Limits zvanou The Borderland.

Oproti svojim súčasníkom ponúka zmenu - skriptované sekvencie, a to tie, ktoré do deja nijak zvlášť nezasiahnu ale aj tie, ktoré sú hlavnými bodmi deja. Zatiaľ čo väčšina FPS hier používalo „cut-scenes“ prerušenia, aby zvýraznili dej, príbeh Half-Lifeu sa odohráva iba za pomoci skriptovaných sekvencií, ktoré vidíte z prvej osoby. Teda hru neprerúšajú filmové pasáže, počas hry málokedy stratíte kontrolu nad Gordonom, a to len v chapteri zvanom Apprehension, keď Vás prepadnú a okradnú vojaci. Gordona počas hry nevidno a nepočuť, hráč vníma celý čas iba jeho očami. Half-Life nemá levely, miesto toho má kapitoly, ktorých názov sa objaví na obrazovke. Postup v hre je až na prestávky na načítanie plynulý.

V hre sa pravidelne objavujú vyššie spomínané hádanky, resp. skladačky, napríklad nastavenie labyrintu pohybujúcich sa pásov a pod., častokrát sa kvôli ním treba vrátiť dozadu. Hrateľnosť tým ale nijak výrazne netrpí, výsledné vyriešenie stavia hráča do pozície úspešného riešiteľa a je dostatočnou satisfakciou. Aby ste zabili nepriateľa, niektoré skladačky vyžadujú interakciu s prostredím. Existuje niekoľko "bossov" v konvenčnom slova zmysle, kde hráč je postavený pred priamu konfrontáciu s veľkým súperom. Od hráča sa všeobecne očakáva, že využije terén miesto paľby, aby zabil "bossa". Napríklad Big Momma je veľký pavúk, a k jeho porazeniu máte k dispozícii celý priestor a jaskynný systém, ktorý treba použiť. Nastražením nálože na správne miesta porazíte Big Mommu rýchlejšie ako priamou paľbou. Neskôr v hre hráč dostane "long jump module" pre HEV oblek, ktorý umožňuje, aby hráč zvýšil vodorovnú vzdialenosť a rýchlosť skokov ak sa pred skokom „skrčíte“. Skoky ako aj ovládanie pohybu sú dôležitou súčasťou hry. Vo viacerých kapitolách rozhodujú presné a rýchle prsty, pretože bojové pasáže sú častokrát popretkávané úlohami, kde musíte presne skákať. Nevydarený skok má za následok typický „mäsový“ zvuk, ktorú je pre hru klasický.

Z veľkej časti Gordon bojuje sám, ale občas mu pomáha „non-player character“, konkrétne člen bezpečnostnej stráže alebo vedec, ktorý bojújú s Gordonom bok po boku, pomáhajú mu pri dosahovaní nových oblastí a rozširujú obzor relevantných informácií. Širokú škálu nepriateľov v HL možno rozdeliť na cudzi životné formy, ako sú headcrabs, bullsquids, headcrab zombies a Vortigaunts a tiež ľudský nepriatelia, najmä Hazardous Enviroment Combat Unit (HECU) Marines a „black ops assasines“ ktorých cieľom je eliminovať hrozby plynúce zo Xenu a umlčať všetkých svedkov.

Od začiatku sa v hre objavuje tajomná postava zvaná „G-man“, (skratka pre Government man). Do boja nikdy priamo nezasiahne, priamo hovorím preto, pretože je jasná jeho interakcia s prostredím, samozrejme sleduje celý Váš postup. Objavuje sa sporadicky, ako duch sa na moment ukáže, a hneď aj zmizne. Typickým je preňho šedý lacný oblek, kufrík, účes vojaka a charakteristický hlas, ktorý drví každé druhé pravidlo fonetiky. Balancuje na hrane strašidelnosti, tajomna a nedôvery. Jeho totožnosť ako aj konkrétna funkcia je neobjasnená, na konci hry však odkrýva časť tajomstva, ktoré nesie. Stretáva sa tvárou tvár s Gordonom, ponúka mu prácu alebo „koniec“. Zastupuje tretiu entitu, avšak doteraz neviem, čo je zač, je však jasné, že Gordona slušne využíva pre vlastné neobjasnené zámery, silným prvkom je aj jeho „nadľudskosť“ a mystický charakter. Postava „G-mana“ odkazuje na „black-suits“ alebo „man in black“ čo je fenomén, ktorý v Amerike spájajú s úradníkmi nosiacimi tmavé okuliare a obleky. Popularitu si získali počas UFO „boomu“, keď noviny informovali o ich tajomných praktikách a utajených identitách. Stali sa perfektným odrazovým mostíkom pre ľudskú fantáziu. Pravdou však ostávajú živé svedectvá, záhadné súvisiace úmrtia a náhle odchody. Náplňou ich práce bolo strážiť vojenský a vesmírny výskum počas studenej vojny, a z toho plynúce informácie. Nech je pravda akákoľvek, „G-man“ sa stal ikonou pre HL ságu.

Half-Life je hra, ktorá predbehla dobu a nastavila laťku v FPS žánri veľmi vysoko, tak, ako to onoho času spravil Wolf 3D. Získala si srdcia hráčov po celom svete. Silnou stránkou je vysoká miera imerzie a katarzie a z toho plynúci hodnotný estetický zážitok, na čom sa podpísal najmä neukončený ale strhujúci dej, vynikajúca grafika, vtipné scény a špičkové spracovanie. Vytvorila sa početná komunita vyznávačov HL, ktorá netrpezlivo očakáva príchod HL 2: Episode Three.

1 comment:

  1. Toto je spíš recenze než analýza, ale přinejmenším důkladná.

    ReplyDelete