Monday, May 11, 2009

The Broken Sword

 

   THE BROKEN SWORD

 

                                   Analýza hry

 

 

 

Shadow of the Templars, Smoking Mirror, Sleeping Dragon - The Broken Sword, trilógia voľne naväzujúcich adventúr, ktorá ma ukrátila o nejaký ten čas života. Odkedy som túto hru zavrhla niekam do nepoužívaného priečinku  pribudol jej aj ďalší, štvrtý diel, The Angel of Death.

 

Hra bola vyvinutá dizajnérom Charlesom Cecilom zo spoločnosti Revolution Software. Prvý z dielov vyšiel 30 septembra 1996, publikovaný Virgin Interactive Entertainment. Ďalšie z dielov nasleovali postupne v rokoch 1997, 2003 a posledný roku 2006. Pôvodne bola hra zmýšľaná pre operačné PC systémy DOS a Windows, no v súčasnosti je možné ju hrať aj na ostatných OS (používajúc ScummVM)*. prvé dve zo série dokonca vyšliaj pre hernú konzolu PlayStation a posledný napríklad aj pre Game Boy Advanced.

 

Prvé dve z častí majú klasickú point-and-click mechaniku dvojrozmerných hier. Tretí a štvrtý diel je však už založený na 3D grafickom engine, pričom tretí diel využíva mechanizmus priameho ovládania a štvrtý, aj keď v trojdimenzionálnom prostredí, sa znova vracia k tradičnému point-and-click.

 

 

 

* Scumm VM (Script Creation Utility for Maniac Mansion Virtual Machine),  je program, ktorý umožňuje spustenie klasických point-and-click adventúr aj v systémoch, pre ktoré pôvodne neboli navrhnuté

 

 

 

Broken Sword je klasická single player adventúra distribuovaná v obchodoch s PC hrami. Keďže je v nej možné sledovať len jedinú líniu aby sa príbeh uzavrel, nie je hrateľná po sieti a bohužiaľ ani v multiplayer mode. V hre je minimum násilia, a ak sa aj nejaká ostrá scéna vyskytne, je naznačená decentnou cenzúrou. Publikum, ktorému je hra určená, je vďaka jej kontextu naozaj široké. Zaujme ako dieťa, tak aj dospelého človeka.

 

Príbehy dobrodružstiev amerického fešáka, právnika a dobrodruha Georga Stobbarda a šarmantnej, odvážnej francúzskej novinárky Nicole Collard z nás spravia detektívov na voľnej nohe pátrajúcich po záhadných artefaktoch dávnej minulosti. Tvorcovia sa vtipne pohrali s charaktermi postáv, ktorých typické vlastnosti (výzor, prízvuk) sú dané ich národnosťou, či postom ktorý zastávajú. Napríklad postava inteligenciou neobdareného asistenta policajného inšpektora, či arabský predavač, ktorý by vám skúsil predať aj vlastnú rodinu.

 

 Z domáceho prostredia hra asimiluje na základe jej hernej mechaniky, ako aj dynamiky a estetiky (odľahčeného náhľadu hlavnej postavy na problém), na adventúry akými sú Polda, či Horké léta. Neprináša nám nič predtým nevidené, iba ak zaujímavý strhávajúci a miestami vskutku zauzlený príbeh.

Cieľom hry je už spomínané rozlúštenie jednej z mytologických záhad. George Stobbard sa zakaždým a zvyčajne bez vlastného pričinenia zapletie do tajomného diania, ktoré nakoniec vyvrcholí až do boja o záchranu sveta.

 

Avatara v prvých dvoch dieloch, o ktorých budem bližšie pojednávať, ovládate klasickým point-and-clickom, podľa možností, koré vám kurzor ponúka. Cestovanie medzi screenmi, ktoré na seba priamo nenaväzujú je zabezpečené prostredníctvom mapy s označenými lokáciami, kde je vám povolený prístup. Medzi niektorými z nich sa môžete ľubovoľne preklikávať a vracať sa na ne (toto sa týka len napríklad miest v Paríži – diel Shadow of the Templars). Pri prekonaní určitých zlomových situácií dej vpred posúva krátke animované video. Zvyčajne sa tak stane pred cestami do odľahlých krajín, do ktorých nie je možné vrátiť sa späť.

 

 

 

Okrem obyčajného obmedzeného pohybu v danom priestore vám interface umožňuje vykonať aj určitý daný počet úkonov. Tieto sú podmienené správnou následnosťou všetkých vašich akcií. Isté predmety vo vašom okolí sú aktívne. Prvý typ sú predmety, ktoré môžete vziať so sebou do inventáru. Nikdy neviete, ak nepoužívate cheaty, či vás práve ten použitý kapesník nájdený v kontajnery nevyslobodí z horiaceho skladu. V hre The Broken Sword je to však viac než pravdepodobné. Je teda nutné zaoberať sa aj zdanlivo nepoužiteľnými objetkami (všetky, na ktoré keď ukážete kurzorom, objaví sa vám možnosť dvíhajúcej ruky, „pick“), váš inventár to zvládne, je totiž neobmedzený. V prípade, že by ste na niečo zabudli, je možné že sa v jednej z budúcich zdanlivo bezvýchodiskových situácií v hre neposuniete ďalej. Hlavná postava nás navyše vždy po kliknutí na predmet upomenie s čím máme dočinenia.

 Okrem kurzoru v tvare ruky sa vám na obrazovke zobrazujú ešte ďalšie tri typy akčných kurzorov. Lupa, pre bližšie preskúmanie danej veci, napríklad nápisu. Ozubené kolesá, označujúce vec, s ktorou je možné interagovať za pomoci vopred získaných predmetov v inventári. Samotnú ju však nie je možné vziať, prenášať či manipulovať s ňou.

Posledným z kurzorov sú ústa, ktoré sa vám ukážu keď prejdete po NPC, s ktorým je možný rozhovor. Každá zo spomínaných akcií je obvykle sprevádzaná komentárom hlavného hrdinu, čo nás častokrát navedie na správnu stopu.

Keď vyberiete možnosť rozhovoru (kurzor v tvare úst), v spodnej časti interface sa objaví panel s graficky znázornenými ikonami. Sú to možnosti vášho interview. Postave je možné položiť aj otázku týkajúcu sa obsahu vášho inventáru (vyzobrazenia predmetov sa ukážu na lište vo vrchnej časti interface). Klikaním na rozličné ikony sa eventuálne môžete dozvedieť, čo postavy vedia o danej situácii, osobe, či dokonca o vami nájdených veciach (ak sa budete pýtať na špinavý kapesník, žiadnu použiteľnú odpoveď nečakajte). Medzi rozhovorom s NPC s nami George zároveň zdieľa svoje myšlienky, ktoré mu automaticky v danom momente napadnú.

 

 

 

 

Herný svet je prevedený veľmi tematicky. Nepokúša sa o realizmus ako po grafickej stránke (pripomínajúcej kreslený rozprávkový komix), tak ani jej cieľom (porazenie nadprirodzeného zla). Dej je zasadený do síce jestvujúceho, ale veľmi štylizovaného prostredia (Francúzsko, Latinská Amerika, Škótsko..),čo však hre dodáva jej charakteristický vtipný ráz. Takisto pútavý soundtrack podfarbuje najmä napínavé pasáže a prehlbuje tak hráčsku imerziu.

 

Herná séria The Broken Sword vás vďaka zaujímavému deju plnému zvratových situácií ako aj puzzle dynamike príjemne zabaví. Hra nemá žiadne edukačné ciele. Jej cieľom je rozlúštiť záhady, byť súčasťou  dobrodružstva a tak prežiť pôžitok z jej hrania.

 

 

 

 

 

 

 

Zdroje:

 

[online], [cit. 7. mája 2009], Dostupné z: <http://www.scummvm.org>

 

[online], [cit. 7. mája 2009], Dostupné z: <http://en.wikipedia.org/wiki/Broken_Sword> 

 

 

 

 

Vypracovala: Katarína Hudecová (UČO 341 647)

1 comment: