Sunday, May 10, 2009

Golden Axe

GOLDEN AXE

Analýza hry

Dominik Drgoň

<323588>

 

Dátum vydania: 22.december 1989
Vývojár: SEGA
Platforma:
SEGA megadrive video entertainment system
Žáner:
hack and slash arkáda

 

     Golden Axe je hrou, nad ktorou som v mladosti s mojím bývalým susedom presedel nejedno popoludnie. Je to hra, ktorá dokonale rozvinula svoj žáner a vo svojej dobe v ňom bola jednotkou. V počítači ju mám už dosť dlho, no vytiahol som ju nedávno, keď som si v ňom robil poriadok a Golden Axe sa opäť dostala na moju pracovnú plochu. Je to skvelá hra na odreagovanie, no takisto poriadna hráčska výzva. Jednoducho jednoduchá hra pre každého.

Golden Axe je legendárnou Japonskou hack and slash arkádovou hrou vydanou 22.decembra 1989 spoločnosťou SEGA. Vyvinutá bola pôvodne pre 16-bitový cartridge na systém SEGA megadrive video entertainment system. Je prvou v sérii Golden Axe, ktorá sa dočkala ešte 2 klasických pokračovaní – Golden Axe II, Golden Axe III, ktoré sa na jednotku síce dosť podobali, no žiadna z nich už neprekonala jej slávu. Najnovším titulom zo série je Golden Axe: Beast Rider, ktorý vyšiel 17teho októbra 2008, ako inak než od spoločnosti SEGA. Všetky tituly Golden Axe sa dajú kúpiť na nové herné konzoly ako je PS3 či XBOX360 v špeciálnych herných edíciach. Zaujímavé je, že čím je titul v tejto sérii novší, tým nižší rating dostáva na herných portáloch. Jednotka je proste titul, ktorý odštartoval veľké množstvo hier, ktoré sa už len inšpirovali z jej nápadu. Hlavný vývojár Machato Ukida v nej čerpal okrem iného zo svojej o rok staršej hry Altered Beast, pričom Golden Axe obsahuje mnohé vylepšenia, čo sa týka grafiky, hrateľnosti či príbehu. Pridáva možnosť pohybovania sa nahor a nadol, používania rôznych útokov a kúziel. Hra je aj po 20tich rokoch stále aktuálna, zábavná, atraktívna pre hráčov všetkých generácií. Čo je však najdôležitejšie - hrateľná na väčšine dnešných herných konzolách a počítačoch. Prečo je tomu tak?

Prostredie, dej a postavy celej hry sú kapitolou samou o sebe. Aj napriek roku vzniku a obmedzeniam kvôli veľkosti hry, ktorá sa musela vmestiť na 16-bitový cartridge, má Golden Axe pekne prepracované prostredie, ktoré nijako neruší, ba priam vťahuje do hry. So svojou postavou sa posúvate zľava doprava pričom Vás hra upozorní blikajúcim nápisom GO, keď stojíte na mieste, kam už neprídu ďalší nepriatelia.

Hra sa odohráva vo fiktívnej krajine Yuri, (krajina na štýl Barbara Konana*) silno fantasy založený stredoveký svet. Záporná postava – Death Adder uniesol kráľa a jeho dcéru a drží ich v zajatí na ich hrade. Death Adder takisto objavil Golden Axe – magický emblém krajiny Yuria. Vyhráža sa, že ak ho obyvatelia tejto krajiny nepríjmu za svojho panovníka zničí sekeru a zabije kráľovskú rodinu.

Hráč si na záchranu panovníka, jeho dcéry a sekery môže vybrať z troch bojovníkov. Prvým je trpaslík menom Gilius Thunderhead, z baní z Wolud, ktorého dvojča - brat bol zabitý Death Adderovými vojskami. K boji používa obojručnú sekeru (battle axe), má najsilnejší fyzický útok, no najslabšie kúzli. Druhou hernou postavou je amazonka menom Tyris Flare, ktorej Death Adder zabil rodičov. K boju používa dlhý meč (longsword), no jej hlavnou prednosťou je kúzlenie, v ktorom vyniká nad ostatnými. Posledným bojovníkom za sily dobra je Ax Battler, ktorý sa chce Death Adderovi pomstiť za vraždu svojej matky. K boju používa široký meč (broadsword). Predstavuje akúsi rovnováhu medzi fyzickou silou a silou kúziel. Postavy teda máme, všetky s obrovskou chuťou pomstiť sa zlému Death Adderovi, stačí si už len vybrať jednu z nich a boj o záchranu kráľovstva môže začať.

Veľká časť deja sa odohráva pri putovaní na kráľovský hrad. Najkratšia cesta vedie cez vyplienenú Turtle Village, v ktorej potom, ako zachránime obyvateľov zistíme, že sa nachádzame na obrej korytnačke, ktorá nás dostane cez more. Cestu na hrad si ďalej skrátime letom na chrbte obrieho orla. Po prebojovaní sa do kráľovskej komnaty sa pred nás postaví samotný Death Adder, ktorý bojuje s onou vzácnou Golden Axe. Jeho porazením zachránite kráľa s dcérou a čarovnú sekeru. Kráľovstvo je zachránené a o hrdinských činoch, ktoré sme pri svojom putovaní vykonali sa bude rozprávať ešte desiatky generácií. The End. Uff a mám to za sebou, pomyslel som si keď som túto hru prešiel po prvý krát. No toto ešte ani zďaleka záver nie je. Vývojári hru predĺžili, pretože sa ukázalo, že tento príbeh nestačí a nespravili to nijak zložito. Po zachránení kráľovstva nás kráľ požiada aby sme naše bojové schopnosti použili v boji za dobro ešte raz, pretože sa domnieva, že Death Adder len plnil rozkazy niekoho iného. Otvoria sa dvere, naša postava do nich vojde a dostane sa do akéhosi podzemia. Prebojujeme sa cez ďalšie

*Hra sčasti čerpá z Barbara Konana, využíva jeho jedinečné prostredie, postavy a dokonca aj zvuky.

hordy nepriateľov až dorazíme do miestnosti, kde na svojom tróne sedí Death Bringer, pôvodca všetkého zla. Boj s ním už nie je len o stláčaní tlačidiel v správnu dobu a ak sa niekomu podarilo dostať sa až sem takýmto spôsobom musel mať neuveriteľné šťastie. Tu musíme taktizovať. Tento nepriateľ totiž používa aj kúzla, ktorými nás môže poľahky dostať z hry von. Ak sa nám ho podarí zničiť je kráľovstvo konečne slobodné a stávame sa ozajstným hrdinom. Zdá sa to možno krátke, no v svojej dobe to bola naozaj našliapaná hra. Navyše zaberie naozaj veľa času, a veľa pokusov na to aby ste sa dostali až sem. Nepriatelia spolupracujú, obchádzajú si nás z oboch strán a neváhajú sa na nás ani rozbehnúť. Na boj proti nám sú navyše vyzbrojený pálkami, kyjakmi, mečmi či sekerami. Niekedy dokonca cválajú na podivných sliepkoidných“ stvoreniach, ktoré nás dokážu ovaliť chvostom, alebo drakoch chrliacich oheň. Tie im môžeme počas boja ukradnúť a vziať výhodu do našich rúk. Nie je to proste hra, ktorá sa dá len tak poľahky prejsť na jedno posedenie. A má, aj napriek svojej jednoduchosti, dosť silné imerzívne vplyvy na hráča.

Hra je vo svojej podstate dosť jednoduchá. Jednoduchá grafika, jednoduché ovládanie atď. A možno práve presne preto je taká jedinečná. Rýchle intro, prosté menu, kde si môžeme vybrať spomedzi viacerých herných štýlov. Máme na výber hru pre jedného alebo dvoch hráčov, čím hra nadobúda na obrátkach. V móde pre dvoch sa hráči ešte väčšmi vnárajú do hry. Môžu spolupracovať, no môžu sa i chtiac-nechtiac vzájomne zraniť. Ďalej si vyberáme medzi arcade módom – klasický príbeh, o ktorom som písal vyššie. Beginner módom – kratší, príbeh s alternatívnym bossom na svojom konci, pričom jednotky sú taktiež oveľa slabšie. Duel módom – verzia hry v ktorej na nás pribiehajú stále silnejší nepriatelia, cieľom je dostať sa čo najďalej. Ak hráme Duel mód v režime pre dvoch, súperia hráči proti sebe, pričom si nemôžu doplňovať život a takisto nejdú používať kúzla.

V samotnom boji máme aj cez primitívnosť ovládania dosť veľa možností ako poslať nepriateľa k zemi. Pohybovať sa môžeme hore, dole, doprava, doľava a dokonca aj ich kombináciami – diagonálne. Dá sa aj skákať a behať, čo môže v kombinácií s útokom znamenať nepriateľovu rýchlu smrť. Pre boj používame iba jedno tlačidlo, ktoré v kombinácií s pohybovými tlačidlami vykoná dané kombo. Môžeme nepriateľa len tak zmlátiť, zahodiť ho alebo rozbehnutím, či výskokom odhodiť. Každá postava má takisto špeciálny útok, ktorý nepriateľa zlikviduje najrýchlejšie. Na kúzla je iba jedno tlačidlo, pričom na to, aby sme ho mohli použiť, musíme v hre zbierať modré fľaštičky. Podľa ich množstva sa sila kúzla zvyšuje. V arcade móde stlačením tlačidla na čary minieme všetky nazbierané fľaštičky, v beginnerovi iba po istú záchytnú hranicu. Možno to vyzerá ako obyčajná hra typu: čím rýchlejšie budeš stláčať jedno tlačidlo, tým si v nej lepší. No Golden Axe toto prekonalo – na úspešné prejdenie hry musíme mať buď obrovské, naozaj obrovské šťastie, alebo musíme taktizovať, kedy použiť kúzlo, kedy sa kam postaviť, kedy a ako zaútočiť. Jednoduchý je aj obraz pri hraní. Vidíme na ňom iba svojho avatara, nepriateľov, HP bar a MP bar, počet životov a progres v hre. Herné pole v Golden Axe ohraničuje v podstate akási cesta, po ktorej sa môžeme pohybovať. Aj keď nás ďalej hra nepustí tento priestor nám dáva dostatočnú voľnosť.

Zvuk je ďalšou zaujímavosťou v Golden Axe. Ako hudbu používa akúsi primitívnu stále sa opakujúcu, no nie monotónnu melódiu. Pri útočení započujeme akýsi švih, pri kúzlení rachot bleskov, kameňov či ohňa. Ak zomrie nepriateľ alebo naša postava ozve sa zvuk, ktorý znie ako Ohh, gaaaahd! Tento a podobné zvuky pri smrti nejakej z postáv sú vraj odvodené z filmov Barbar Konan a Rambo: First Blood.

Golden Axe si našla a stále nachádza mnoho fanúšikov po celom svete. Je jednoduchá ako jej poslanie. Neponúka nijaké skryté témy na zamyslenie, propagandu atď. Nekladie žiadne otázky. Radí sa ku herným klasikám, ktoré si svoje miesto nájdu hocikedy a hocikde. Jednoducho povedané v nej ide len o čistý pôžitok z hrania, čo bohužiaľ často chýba mnohým dnešným supermoderným hrám.

 

Zdroje:

Vlastná hra – Golden Axe (verzia pre PC - MS DOS)

[online], [cit. 7. mája 2009], Dostupné z: <http://en.wikipedia.org/wiki/Golden_Axe >


Dominik Drgoň

<323588>

2 comments:

  1. OK, ale čekal bych podrobnější vysvětlení toho, proč je hra pořád tak aktuální - co to znamená čistý požitek?

    ReplyDelete
  2. Myslím, že je stále aktuálna hlavne pre svoju jednoduchosť. Keď si ju pustím viem do čoho idem a aj keď príbeh je stále rovnaký, nepriatelia pribiehajú stále rovnako, je mnoho možností ako ich poraziť stále a je tak jednoduchá tak, že ju dokáže hrať malé dieťa aj starší spoluobčan. Proste sa len tak neobohrá, aj keď je v podstate stále rovnaká, vždy keď ju pustím zažijem ten príbeh nejak inak.
    Tým pôžitkom som mal asi najskôr na mysli ten pocit keď sa mi podarí poraziť nepriateľa, rýchli a ničím nekomplikovaný dej a jasný cieľ celej hry.

    ReplyDelete