originálny názov : World of Goo
výrobca : 2D Boy
Minimálna odporúčaná konfigurácia: Windows XP, Vista[32bit, procesor 1000MHz, pamäť 512MB RAM, 0.01GB miesta na disku, 16x CDROM
výchozie rozlíšenie : 800×600
platformy : PC, Nintendo Wii
operačné systémy : Windows XP a Vista, Mac a aj Linux
Dáta vydania
PC: Elektronická verzia - celý svet - 13.10.2008
PC: Steam - USA - 13.10.2008
PC: Steam - Európa - Q1 2009
PC: Krabicová verzia - USA - listopad 2009
PC: Krabicová verzia - Európa - Q1 2009
Wii: WiiWare - 13.10.2009
Wii: disková verzia - Európa - Q1 2009
2D Boy je štúdio pozostavajúce z až dvoch ľudí, konkrétne Kyle Gabler a Ron Carmel, ktorí pôvodne pracovali pre EA.
Hra World of Goo je veľmi príjemná indie hra pre kažného bez vekového obmedzenia. Jej hrazeľnosť závisí na logickom uvažovaní a chuti lúštiť hádanky.
Vznikla na základe maličkej freewarovej hry Tower of Goo, ktorú spravili pre projekt Experimental Gameplay. Hra je vcelku inovatívna a nevtieravo príjemná. Je to hra v ktorej sa môžeme znova stať detmi a stavať a presúvať.
Hra má netradičný a jednoduchý cieľ, postupne zbierať guličky rôznych tvarov a schopností. Avšak v prostrediach vytvorených v tejto hre je veľmi dôležitá fyzika, ktorá sa snaží čo najviac priblížiť realite. V hre sú krásne využité najmä vietor, voda a gravitácia. Na začiatku hry sa hráč dostáva do sveta Goo, sveta guličiek, ktoré treba premiestňovať z jedného miesta k potrubiu. Hra má 5 prostredí a spolu 47 levelov. Spočiatku hráčovi ani nenapadne, že sa ocitol vo svete Goo a plní jednu úlohu za druhou a postupuje level po levely, pričom sa úlohy stávajú čoraz náročnejšie a komplexnejšie. Každý level ma časový limit a učitý počet možných opakovaní ak sa level nepodarí. Neúspešne levely je možné aj preskočiť a pokračovať ďalej v ceste po svete Goo.
Guličky Goo majú akoby svôj vlastný život. Neposedne poskakujú, ak prave nespia (čo je krásne znázornené ich zatvorenými očkami a textíkom „zzz“), presúvajú sa a dakedy dokonca maria svojim pohybom dokončenie zadanej úlohy. Postupom v hre prichadzajú zložitejšie prostredia, v ktorých sa presun guličiek nie vždy ideálne realizuje. Zjednodušene povedané v hre ide o spájanie guličiek do rôznorodých konštrukcii a vytváranie akýchsi mostov po ktorých sa zvyšné guličky prepravia k potrubiu.
Hráč tiež postupne zistuje, že že samotne guličky majú rôzne vlastnosti. Daktoré plávajú vo vode, iné sa v nej utopia. Jedny červené sú zápalné, iné sú ohnovzdorné, alebo sa lepia. Zo zelených je možné stavať konštrukcie znova a znova, zatiaľ čo mnohé iné sú iba na 1 použitie. Avšak stretneme sa aj s inými stavebnými prvkami ako sú hranaté lebky, kocky a kvádre s očkami a dokonca aj programové okná.
Goo guličky čelia postupne vode, ostňom, ohňu, vetru a ozubeným kolesám ktoré malé guličky nenávratne ničia, ale velké dokážu rozbiť na malé.
Pomôckami sú malé poletujúce biele mušky, ktorými sa môže hráč vrátiť o krok späť a nápoveda v podobe ceduliek podpísaných Sign Painter. Avšak táto nápoveda si neplní vždy svoju úlohu, ale predkladá nám aj vtipný odkazy alebo dakedz celkom nezrozumiteľné hlášky.
Hrá ma aj multiplayer v rozšírení World of Goo Corporation, kde je možnosť po postavení stabilnej veže porovnanie sa s ostatnými hráčmi a následné zlepšovanie sa.
Grafika a hudba sú jedinečné. Grafika je roztomilá a veľmi príjemná a i na prvý pohľad nezáživné levely sú krásne oživené hudbou. Kyke Gabler vytvoril ku každému levelu inú melódiu z coho nakoniec vynikol voľne stiahnuteľný soundtrack.
V prvých troch kapitolách je dizajn prostredia klasicky animovaný avšak postúpením do štvrtej kapitoly sa dostávame do kvazi počítacového zeleno-čierneho sveta, kde samotné guličky nadobúdajú vektorové vlastnosti a ocitáme sa v útrobách počítača.
World of Goo má ale aj príbeh, taký milý a jednoduchý. Príbeh ale nie je nosný, dodáva hre zmyseľ ale hráč ho môže v pokoji odignorovať a proste iba postupovať ďalej a ďalej až ku koncu.
Ovládanie celej hry je veľmi jednoduché. Stačí myš, prípadne touchpad. Jediné na čo je si treba dávať pozor je vlastná nešikovnosť a prudšie pohyby, ktorými si sami môžeme zhodiť práve rozrobenú konštrukciu.
Celkovo je hra postavená na zábave, ktorá nie je bezduchá ale plná logického uvažovania, objavovania a vynaliezavosti. Svojou zvyšujúcou sa obtiažnosťou predkladá hráčovy nové a nové výzvy.
Tiež čas stravený hraním sa nezdá byť bezduchým zabíjaním času ale príjemnou zábavou, ktorá testuje hráčove schopnosti. A to nie len schopnosť riešiť dané úlohy ale aj precvičovanie trpezlivosti a precíznosti.
Sama som sa s negatívom v tejto hre nestretla. Jediné čo som sa dočítala je problém rozlíšenia 800×600, s ktorým ale ja problém nemám. Hra sa mi dá aj ukladať tým, že level preskočíte, a tak nemusim zakaždým začínať odznova (na čo moji dvaja znami asi doteraz neprišli).
Osobne som si pri niektorých úlohách pekne precviila mozgové závity, kým ma napadlo celkom jednoduché riešenie. Vlastne toto bola moja prvá dlhá logická hra a veľmi sa mi páčila. Odporúčam, naozaj veľmi vrelo.
http://kylegabler.com/WorldOfGooSoundtrack/
http://www.sector.sk/recenzia/28460/world_of_goo.htm
Lucia Marková
318743
Je to spíš recenze než analýza, ale poměrně vyčerpávající.
ReplyDeleteMimochodem, jsem pamětníkem vydání Tower of Goo, hodně jsem tou dobou sledoval Experimental Gameplay. Tehdy jsem si říkal, že to je nápad za všechny prachy. A taky byl!
ReplyDelete