Výrobce: Triumph Studios
Vydavatel: Codemasters
Datum vydání: červen 2007
Platforma: PC, Xbox360, konverze pro PS3 – Overlord: Raising Hell
Žánr: Akční fantasy adventura se strategickými prvky
Je tma. Ozývá se zvuk posouvání těžkého kamene a podivné hlasy. Pomalu se rozjasnívá a slyšíte: „Nalijte mu do očí kyselinu! To ho probere!“ a zlomyslný smích. To byli vaši věrní služebníci, kteří vás právě probudili z velmi dlouhého spánku. Oblékli vás do těžkého brnění, které muselo kováře stát mnoho usílí, když ho umě koval do hrozivých tvarů a zdobil šklebícími se lebkami. Ne, nejste člověk, jste Overlord, temný pán nad hordami zla.
Tak začíná herní titul s názvem Overlord. Jedná se o akční fantasy žánr se strategickými prvky, když musíte efektivně vést svoje démonické přisluhovače na své cestě k absolutní nadvládě. To není zrovna typický začátek fantasy her. Nejste žádný hrdina, který má zachraňovat svět před katastrofou. Vy jste ta katastrofa, nejvyšší temný pán.
Uživatelské rozhraní je vcelku jednoduché. V levém horním rohu reprezentuje červený pruh život, pod ním je klasicky modrá mana (ukazatel magické energie). Vpravo nahoře je zobrazen počet živých poskoků z maximálního množství, kolik jich můžete povolat. Společně s tím je v rohu i ikonka, která vás informuje, jaký typ pomocníků zrovna máte vybraný. Vlevo dole jsou pak 4 aktuální kouzla z celkového počtu dvanácti a na klávesnici jsou ukryta pod klávesami F1-F12. Myší ovládáte poskoky, kolečkem si můžete přibližovat či oddalovat kameru a na šipkách (nebo klávesách W,S,A,D) ovládáte kroky Overlorda.
Funkci průvodce hrou zastává váš hlavní poskok jménem Gnarl. Je to starý na jedno oko slepý skřet s velmi zlomyslným smyslem pro humor, který vždy ochotně poradí, jak překonat překážky a dostat se ke kýženému rabování a ničení. To Gnarl vás naučí, jak hru ovládat, a být správně zlý, což ostatně musíte hned na začátku dokázat svým poskokům, protože co by to bylo za zlého pána, kdyby neuměl rázně přikazovat a máchat svojí hrozivě vyhlížející zbraní. Gnarl po vás chce, abyste dohonili vašeho dvorního šaška a vyzkoušeli si na něm svůj um. Naučíte se tak navigovat skupinku něco málo přes metr vysokých, odpudivě vypadajících, uječených obludek do míst, kam se vaše velkolepost nedostane. Když poskoci šaška přilákají až k vám, musíte šaškovi vysvětlit svou sekerou, že dělat vtipné poznámky na vaši osobu se nevyplácí. Tato rozmluva trvá dokud se šašek nesvíjí a nekřičí: „Ano, jste zlý! Zlý!“ Takto je hráč vržen do nelítostného světa, kde vítězí je ten nejsilnější.
Potom se podíváte do svého příbytku. Overlord, zlý pán, nemůže bydlet nikde jinde než v Temné věži. Ze začátku je to spíše ruina, kterou je třeba důkladně zrekonstruovat a když tuto fázi dokončíte, nastává ta zábavnější. Za zlato je možné nakupovat „bytové“ doplňky. Třeba rudý či černý koberec k vašemu trůnu, svícny ozdobené lebkami, sochy příšer, dokonce i trůn lze vylepšit rohy, bodáky, lebkami a potěšit tak estetické cítění pána, jež na něm sedí. Vaše věž je vaše základna. Skladuje se v ní veškeré vaše vlastnictví a to i to duševní. Ve sklepení věže se nacházejí líhně vašich služebníků, dále kovárna, kde si můžete kovat nové zbraně a brnění nebo je vylepšovat. Ve sklepení je také aréna, kde se můžete znovu setkat s již poraženými nepřátelskými jednotkami. Ono duševní vlastnictví, jsou části sloupů, které pochází z různých koutů herního světa. Každý kousek ze tří sloupů, které stojí za vaším trůnem znamená zvětšení maximálního množství života, many a počtu povolaných poddaných. A duševní vlastnictví jsou rovněž kouzla, jimiž disponujete. Nové kouzlo se naučíte, když ho najdete a dopravíte do věže. Kouzla jsou v herním světě zastoupena chrliči a rovněž se stanou výzdobou trůnního sálu. Kouzla lze rozdělit do 4 kategorií a v kategorii se pak liší svojí účinností. Čistě destruktivní od tradiční ohnivé koule až po inferno na více nepřátel, dále kouzla matoucí nepřátele, třetí je pak posílení služebníků, např. berserk a poslední magický štít pro Overlorda.
V horním patře věže jsou pak pokladnice a osobní komnaty Vašeho Lordstva a také Paní domu. Za každým úspěšným Overlordem, hledej ženu. Hra vám dá na výběr postupně ze dvou sester. První jemná a vznešená Rose, kterou vysvobodíte z jejího dobytého hradu, za čež vás šašek odmění vskutku temným titulem: „Zachránce slečny v nesnázích“. A později dostanete možnost ji vyměnit za poněkud svéráznější Velvet, která s sebou přináší i výhody pro služebníky a jinší poněkud pichlavější „bytové doplňky“. Ovšem obě Paní domu, bez rozdílu, jakou zvolíte jsou pro Overlorda nedotknutelné. Pokus jakékoli z nich ublížit končí fackou, která vyvolá několika metrový let Vaší Velkoleposti.
Ven z věže se lze dostat pouze použitím portálu a Overlord jím projde pouze sám. Služebníky si k sobě povolá z „barevně rozlišených otvorů v zemi“ (summoning pits). Celkové množství vašich služebníků, kteří jsou „uskladneni ve věži“, je dáno množstvím Životní síly (Lifeforce), které jste nashromáždili. Tato síla „vypadává“ ze zabitých nepřátel. Např. z ohnivých brouků padá červená Životní síla a doplňuje tak řady červených přisluhovačů. I ono prostě získávání Životní síly se může stát zábavou, zvláště v případě, že svou hordu neurvalců vypustíte na nevinné stádo oveček, které už pak jen sledujete, jak vyděšeně pobíhají se skřetem na zádech a Gnarl tuto situaci ještě okoření dodáním: „Ovečky! Zlé ovečky!“
Ve hře se postupně setkáte se 4 typy pomocníků. Každý má svoje výhody a nevýhody a některé typy jsou nutné pro odstranění překážek v průchodu, kde jiné typy okamžitě umírají. Hnědí, kteří jsou rození bojovníci na blízko a nejvíc vydrží, tvoří základ vaší armády. Potom přichází střelci v podobě červených, kteří metají ohnivé koule, ovšem na blízko jsou velmi zranitelní, ale zato zlikvidují každý oheň - překážku, kde by ostatní uhořeli. Modří jsou potom plavci, jediní se neutopí, když vás i se svým malým vzrůstem budou následovat do vody či bažiny, také jsou jediní schopní zabít magická stvoření a oživují své padlé. Ovšem zde jejich užitečnost končí, protože jejich úmrtnost je při klasickém boji velmi vysoká. Poslední skupinou jsou zelení, ti umí odstraňovat jedovaté rostliny. V boji jsou naprosto nejúčinější, když se ze stínu vrhnou na nic netušícího soka, když se zrovna nedívá. Při boji tváří v tvář nevydrží tolik jako hnědí. Pomocníci jsou základ vašeho impéria zla, oni vám odnášejí předměty do věže, oni přináší poklad, vrhají se do bitvy, to služebníci oddřou všechnu tu špinavou práci a přitom ani neprotestují, ba dokonce jsou vám fanaticky oddáni do té míry, že jsou pro vás schopni jedním skokem položit život, aby si pán mohl vylepšit zbraň, či si doplnil manu nebo život. „Za Overlorda!“
Hra pochází z rukou nizozemských vývojářů z Triumph Studios, které je tvůrcem úspěšné fantasy strategie Age of Wonders (1999) a jejích pokračování. Hra je určena pro věkovou kategorii od 13let, protože násilí je přímo esencí této hry, slovní vyjadřování rozhodně nepatří mezi nejjemnější, alkohol je na denním pořádku, občas se vyskytne nějaká dvojsmylná narážka a konečně ne každé dítě by bylo schopné unést specifický humor zlovolných bytostí. Pro příklad, dostanete se do mise, kdy máte zachránit poslední elfské ženy z rukou trpaslíků a předejít tak vyhynutí celého elfského druhu. Když už je jejich záchrana na dosah ruky, nacházíte se v bortící se jeskyni a máte na výběr ze dvou možností – zachránit elfky nebo odnést ten velký lesknoucí se pytel zlata. V případě že zvolíte druhou možnost, budou vás při nejbližší návštěvě elfského lesa čekat velmi nespokojené tváře elfů. Ptají se vyčítavě: „Jaký bude svět bez elfů?“ A Gnarl jízlivě odpoví: „Bude z něj lepší místo.“
Hra Overlord bývá v recenzích spojována s tituly Dungeon Keeper, protože i tam jste v roli záporné postavy, která nešetří ironickým humorem na účet nepřátel a jiných nešťastníků. Ovšem Overlord není kopií Dungeon Keepera, tento novější zlý pán je inovativní v tom směru, že jste nuceni přímo ovládat, kam vaši služebníci půjdou, k tomu navíc nejste pouze „ruka od někud shůry“, ale jste součástí akce, soubojů, držíte zbraň a vrháte mocná kouzla.
Další novinkou je rovněž to, že ač reprezentujete zlo, přesto máte na výběr, jak se budete chovat a tím pádem jak se bude jevit vaše přesvědčení, které je v této hře znázorněno v podobě „ukazatele zkaženosti“ (corruptness bar). Pro příklad: Overlord je vesnicí požádán, aby získal zpět zásoby jídla, které z vesnice ukradli zlí hobiti (halflings). Probijete se kvantem přitloustlých hobitů, při tom osvobodíte několik unesených vesničanů a naleznete ony zásoby. Vesničané Overlordovi už děkují a dychtivě očekávají návrat svých potravin. Avšak vy se nacházíte hluboko v hobití noře. Kolem jen pár vesničanů, k dispozici máte hordu nedočkavých, násilných služebníků a samozřejmě tu jsou zásoby - jídlo pro celou vesnici nebo také velmi výhodný bonus pro vás. Nastává dilema – vrátit jídlo nebo se zbavit svědků? První možnost znamená díky vesnice, druhá procenta do „ukazatele zkaženosti“. Dvě možnosti být krutý hned a nebo se tvářit jako beránek a přitom být vlk a strategicky si zlo si nechávat na konec.
Po grafické stránce je hra velmi příjemně zpracovaná. Sice se nejedná o graficky převratný titul, detaily nejsou nijak extrémní. Nicméně grafika vhodně dolaďuje náladu hry, někdy až ironicky si pohrává se zažitými stereotypy toho, kde jaká fantasy rasa žije. Postupně projdete velmi odlišná prostředí - idylickou krajinku s motýlky a modrým nebem, u elfů procházíte mystickým lesem a v souvislosti s trpaslíky prozkoumáte nejdřív zlaté doly a pak jejich pevnost, která je v podstatě obrovským pivovarem.
Hra si celkově velmi pohrává s tradičními pojmy a koncepty fantasy. Všechno tradiční je pokřivené, opačně než jsme zvyklí. Hned ze začátku vybíjíte zlobivé hobity, ano, sice jsme zvyklí na to, že hobiti zlobí, či dokonce kradou (viz. Pán Prstenů, základ pro tradiční koncepty), ale ne tak, aby ohrozili existenci lidské vesnice. Potom se porvete s trpaslíky, jimž v žilách snad nekoluje nic jiného než pivo a srdcem jejich království je jeden speciální sud, který jim samozřejmě zabavíte, přitom jaksi nedopatřením způsobíte konec rasy elfů, ano těch vznešených bytostí se špičatýma ušima, kteří neuměli nic jiného než naříkat. Tu, že se jim zbláznil král, tu že jim ukradli posvátnou sochu a sami se nepokusili nic z toho zvrátit. Možná je to narážka na jejich pasivitu v pánoprstenovském světě. Dále se utkáte s paladinem, rytířem světla, pravdy a nejčistišího dobra, který opustil své zásady kvůli moci. V jeho městě, kterému měl spravedlivě vládnout se rozšířila morová nákaza, která mění lidi v nemrtvé. Vy zaujímate místo hrdiny a jdete město vyčistit. Vlastnosti a děj kolem tohoto úkolu nápadně připomínají Arthase, padlého paladina ze série Warcraft (Blizzard Entertainment). Je to snad ukázání toho, že skutečné zlo - Overlord je mocnější než nějaký ex-paladin? Otázkou je i když se všemožně Overlord snaží být zlý, jestli ho tak vnímá okolí. Vždyť tolikrát někoho zachraňuje a zabíjí ostatní padouchy, zbavuje se tak sice konkurence, ale zároveň pomáhá očišťovat svět.
Nakonec, může si Overlord vůbec říkat pán čehokoli? Vždyť veškeré ty úkoly plní, protože mu o nich řekl Gnarl nebo je to přání Paní domu a nebo je to srdceryvné přání smrtelníků, na které by Temný pán určitě neměl brát žádné ohledy. Všechny geniální plány a rady pochází z Gnarlovy hlavy. Za celou dobu hraní není ani jeden úkol z iniciativy Overlorda. Zatímco Gnarl i Panička se věnují asi svým koníčkům v Temné věži, tak mocný Overlord běhá po světě, tvrdě pracuje, aby si Paní mohla v klidu užívat života s přístupem do jeho pokladnice. Tak dopadá příběh mocného Temného pána.
Štelclová Adéla (UČO 343545)
Dobrý závěr - o tom, co je zlo a co je dobro, nakonec rozhoduje Gnarl, respektive designér hry. S tím se nedá nic dělat.
ReplyDelete