Saturday, May 23, 2009

Syberia

Datum vydání: 8. ledna 2002
Vývojářské studio: Microïds
Platforma: Win PC, PS2, Xbox
Žánr: Adventura


Když v roce 2002 francouzská společnost Microïds vytvořila svoji počítačovou hru Syberia, znamenalo to malé oživení jinak umírajícího žánru klasických adventur. Před ní se něco podobného podařilo hře The Longest Journey (1999), ale přesto každý fanoušek podobného typu her musel cítit, že doba adventur od společností jako LucasArts a podobných, je dávno pryč.

Nejdůležitější prvkem každé adventury je příběh. Syberia se může pochlubit jedním z nejzajímavějších zápletek, na jaké jsem měl to štěstí narazit. Sledujeme putování mladé advokátky Kate Walkerové, která byla vyslána z New Yorku do Francie, aby na místě dokončila převzetí továrny na hračky. Ve chvíli, kdy hrdinka vstupuje do vesnice ve francouzských Alpách, zjišťuje, že původní majitelka továrny Anna Voralbergová zemřela a Kate musí kontaktovat jejího nezvěstného bratra Hanse, aby mohla transakci uzavřít. Z původně rutinní záležitosti se stává dobrodružné putování, na kterém se Kate střetává s podivíny a její, dříve tak jednoduchý a zavedený, život se začíná proměňovat. Právě transformace hlavní hrdinky z pragmatické, sebevědomé mladé právničky v osobu, opět začínající věřit v něco víc než jsou jenom světské věci a zpochybňující své dosavadní životní priority, je největším tahounem příběhu. Mladá advokátka zjišťuje, že pokud chce ztraceného bratra zesnulé Anny Voralbergové nalézt, musí se vydat na Sibiř, kam se kdysi dávno vydal Hans, protože věřil, že tam nalezne živé mamuty. K cestě Kate využívá vlaku na pružinový pohon, který řídí robotický strojvůdce Oskar. Postupně na své cestě zastavuje na místech poznamenaných činností Hanse Voralberga jako je univerzita v Barrockstadtu, důlní město Komkolzgrad a lázeňský hotel na pobřeží Mrtvého moře Aralbad. Zápletka samotná je velmi zajímavá, ale právě „vedlejší“ prvek vývoje osobnosti, dokáže hráče vtáhnout do hry a umožňuje mu vcítit se do kůže Kate. K tomu značně napomáhá přítomnost mobilního telefonu, který slouží nejen k vyřešení řady úkolů, ale zároveň funguje jako jediné spojení s „reálným“ světem. Je vždy úžasné sledovat, jak do téměř pohádkové atmosféry vstoupí něco tak přízemního, jako je rozhovor s vyčítavou matkou či hádka se snoubencem.

Při hraní si nelze nevšimnout úžasných exteriérů. Grafiku má na starosti belgický tvůrce komiksů Benoît Sokal, který v průběhu dvou let nakreslil předlohy pro herní lokace. Každá část hry má vlastní vizuální prezentaci, a ať už je to úvodní vesnice Valadilène či německá univerzita v Barrockstadtu, vždy se jedná o naprosto úžasné a přesto věrné ztvárnění fiktivních míst. Z obrazovky lze přímo cítit jejich atmosféru a odlehlost od všeho ostatního. Sokal se při vytváření lokací bezpochyby inspiroval v art deco a hráči, mající tento styl v oblibě si vychutnají hru o to více. Přesto by hře pomohlo jisté oživení lokací. Veškeré prostředí je velmi statické a o něco více animací by mu rozhodně neuškodilo. Na druhou stranu animace postav je na špičkové úrovni (na rok 2002), a to zejména díky použití technologie snímání pohybů pomocí čidel (tvz. motion capture).

Syberia vychází z klasického ovládání pomocí myši. Při hraní je veškerý interface skrytý a nijak neruší v pohledu na dění na obrazovce a všechny akce jsou prováděny pomocí levého tlačítka myši. Po kliknutí pravým tlačítkem se objeví inventář, rozdělený na dvě části – předměty a listiny. Kurzor, který je graficky stylizovaný tak, aby zapadal do celkového vizuálního konceptu hry, se aktivně mění při možnosti vykonání činností, jako je rozhovor či použití určitého předmětu.

Hudební složka hry je velmi minimalistická, přesto jsou jednotlivé skladby velmi působivé a dobře podtrhují celkový dojem ze hry. Dabing postav je na vysoké úrovni a zejména hlavní hrdinka je skutečně precizně namluvena, kdy z intonace hlasu lze jasně rozpoznat její emocionální rozpoložení. Také strojvůdce Oskar se svým „automatonovým“ hlasem působí velmi živě, zejména při konstatování názorů, které jsou sémanticky odlišné od jeho chování. Ostatní zvuky ve hře jsou na běžné úrovni a nijak nepřekvapí, ale ani neurazí.

Herní obtížnost je nastavena poměrně nízko, zřejmě z důvodu, že klasické adventury jsou dnes okrajový žánr a tvůrci nechtěli odradit případné kupce. Všechno dění je předem naplánované a hráč nemá možnost udělat krok vedle. Nikdy se neocitne ve slepé uličce a veškerá řešení jsou snad až příliš logická na tak fantastickou hru. Díky tomu je hratelnosti na velmi vysoké úrovni a hra před hráčem plyne jako film. Herní délka nepatří k nejdelším. Snad je to tím, že mělo být pokračování Syberia II (2004) součástí původní hry, ale nakonec se tvůrci rozhodli pro vytvoření dvou dílů. Každopádně lze hru dohrát během jednoho nebo dvou dnů, ale o to intenzivnější je to zážitek. Díky možnosti zakoupit si dnes hru v balení obsahující oba díly, se herní prožitek prodlužuje o pokračování prvního dílu.

Počítačová hra Syberia (a její pokračování Syberia II) se jednoznačně zapsala, vedle The Longest Journey, do herní historie moderních-klasických adventur. Nejedná se o původní hry tohoto typu, kdy se kombinovalo všechno se vším a hráč postupoval dále metodou pokus-omyl. Nelze je ani zařadit po bok moderních „adventur“ v třírozměrném prostředí, ovládaných pomocí klávesnice a zaměřujících se na akci typu Alone in the Dark 5 (2008) či Broken Sword 4: The Angel of Death (2007), které jsou pokračováním svých vynikajících předchůdců, ale míří jinam. Hry jako Syberia budou vždy stát na okraji zájmu hlavního proudu, ale na kvalitě jim to nijak neubírá, spíše naopak.

Tomáš Stupka
UČO: 139714

----------------------------------------
Zdroje:

BonusWeb.cz. Syberia - emotivní výpravný epos [online]. Citovano dne: 23.5.2009. Dostupné z: http://bonusweb.idnes.cz/pc/recenze/syberia-emotivni-vypravny-epos-dnu-/clanek.A020616_syberia_bw.idn

Doupe.cz. Syberia: krásná a navíc geniální [online]. Citováno dne: 23.5.2009. Dostupné z: http://www.doupe.cz/Syberia-krasna-a-navic-genialni--recenze/a-112679/default.aspx

Wikipedia.org. Syberia [online]. Citováno dne: 23.5.2009. Dostupné z: http://en.wikipedia.org/wiki/Syberia

1 comment:

  1. Díky za příspěvek. Čím to, že adventury ještě běžely v Evropě, když už nad nimi Anglosasové zlomili hůl?

    ReplyDelete