Sunday, April 5, 2009

passage [am. ang.] [’pæsɪdʒ] * podstatné jméno * 1. průchod, 5. místo na lodi, 6. cesta, 9. jízda

Za tu chvili hrani, ve mne vyvolala vcelku smutny dojem. Takhle si svoji jizdu zivotem zrovna nepredstavuju. Nejspis se nikdy nedovim, co tim autori chteli konkretne rict. Snad se nesnazili poukazat na bezvyznamnost jedince (ci dvojice).

Ziti neodmyslitelne spojene s vyvojem, sberem zkusenosti a starnutim symbolicky vyjadreno jako pohyb panackem doprava a vyhybani se prekazkam. Tak to pripadlo mne. Jednotlive faze/obdobi zivota jsou znazorneny zmenou pozadi/podlahy a vzhledem bloku, pres ktere nejde chodit – pred chvili zminovane prekazky. Jako mlady mate rozostrenou budoucnost – plany, nadeje, cely zivot pres sebou, naopak ve „strednim veku“ mate nejasno, jak za sebou – jiz nabite zkusenosti/zazitky, tak pred sebou – „jeste nejsem odepsanej“ a ve stari je cil samozrejmy (jasny) – umrit, akorat zbyva moznost vracet se ve vzpominkach, proto rozmazano pouze za zady.

Zajimave mi prislo, ze v prip., ze nic nedelate, tzn. nehybete se, veci se meni, proc? Znamena to, ze se okoli meni bez ohledu na moje akce? Jinymi slovy, ze jsem postradatelny/nahraditelny a svet bude existovat dal i beze me beze jakekoliv zmeny? Dostal jsem taky nekolikrat pocit, ze autori narusuji myslenku rceni (ci co to je) „ve dvou se to lepe tahne“, jelikoz vzhledem k povaze prekazek je jednodussi proklestit se hrou sam bez partnerky. A to jen jako muz, gender si před zacatkem vybrat nemuzu. Nakonec ale prece jen spis zalezi, jakou cestou se vydate, podle toho se odviji obtiznost, jako v realu.

Par veci mi ale (pochopitelne) vrta hlavou. Budu doopravdy rad, kdyz se k tomu vyjadrite. Co znamenaji ty hnedy „power upy“? Stoupnutim na nej se pricte urcita hodnota k tomu cislu vpravo nahore (skore?), nad kterym taky premyslim. Znamenaji (power upy) zkusenosti? Jelikoz to cislo urcite neznazornuje vek, ale pritom se zvysuje, jak se pohybuju smerem doprava vstric budoucnosti a starnu. Mimochodem, jedna jednotka se prida po deseti sipkach doprava. S tim taky souvisi vraceni se zpatky. Je to mozne, ale jako strarec umru i pri pohybu casem zpet, tedy doleva. Co me zarazi je, ze v prip., ze jsem si na zacatku vzal s sebou partnerku, vzdy zemre jako prvni. Netusim z jakyho duvodu, nebot zeny obecne ziji dele, protoze maji pomalejsi metabolismus. Dal by me zajimalo, jestli jste nekdo prisel na to, proc je hraci obrazovka tak sirokouhla – znaci (nezvratitelny) jednosmerny tok casu? A tez vyznam pixelovate grafiky. Jestli se jedna o zamer nebo se proste chteli vyjadrit nehlede na vizualni stranku.

Ani nahodou netvrdim, ze jsem hru pochopil „spravne“ nebo, jak tvurci zamysleli, ale takto na me proste zapusobila.

Omluva za absenci diakritiky a rozsah.

P.S. Hra me nebavila.

1 comment:

  1. Děkuju za pečlivě promyšlený příspěvek.
    O některých věcech se určitě pobavíme na přednášce. Tak například širokoúhlost je dána omezeními soutěže, pro kterou byla hra vyrobena. Ta vaše interpretace, že hra znevýhodňuje partnerské soužití je velmi běžná - kupodivu ovšem sám Jason Roher tuto hru věnoval své přítelkyni. Zdá se, že chtěl tedy říct, že peníze a body nejsou tak důležité jako partnerský vztah (bez externích znalostí to ovšem stěží pochopíme).
    Některé věci (proč partnerka zemře dříve?) skutečně nemohu zodpovědět, ale dejme tomu, že jde nikoli o simulaci toho, jak to v životě chodí, ale zprostředkování jistého zážitku či sentimentu.

    ReplyDelete