Monday, April 6, 2009
Sim City - Michal Kunrt
Sim City jsem začal hrát již jako žák na prvním stupni základní školy, to jest někdy ve věku 9 let. Šlo o verzi Sim City na Atari, jenž byla prvním z oněch několika následujících dílů. Později jsem se dostal k Sim City 2000, u kterých jsem dodnes. Další a novější verze mne už moc nezaujali, tak občas hraji ono Sim City 2000.Když si vybavím onu verzi Sim City na Atari, tak mne napadne slovo bezmocnost. Hrál jsem totiž již dopředu vytvořená města s plně funkční infrastrukturou. A mé neoblíbenější město byl Hamburk v letech 1944, tedy v období 2. světové války. Onen pocit kdy si občas někde něco postavíte, zbouráte a znovu postavíte byl k nezaplacení. Pak ale přišel spojenecký nálet a půl města najednou bylo v plamenech a já se pouze bezmocně koukal jak vše vesele hoří.Nezbývalo tedy nic jiného než vše znovu postavit a po chvíli opět sledovat jak je vše srovnáno se zemí. Když tak zapřemýšlím, tak si nejsem jist zda-li jsem tuto "mapu" hrál déle než dvě hodiny, ale stále patřila mezi mé nejoblíbenější. Však to stále byla jediná z her, která přišla s něčím originálním a poutavým. Kde jinde člověk mohl simulovat běh města? Já tehdy znal jen Sim CitySim City 2000 přišlo o pár let později, kdy jsem už přesně chápal o co jde. Nebál jsem se tedy ničeho stavět město od základů na tzv. "holé louce". První minuty byli vždy zábavné, ale s rozvojem infrastruktury už přicházeli první problémy a překážky. Některé jsem většinou řešil surovou silou, ale vždy jsem se zajímal proč ta situace nastala. Na což jsem tedy občas přišel, ale tehdy jsem si začal uvědomovat jak je Sim City velice podobné realitě. Jak je vše provázané a závislé na sobě. A jak nedokáží oproti hře téměř nic v životě ovlivnit na úrovni celého města. Nyní bych se zaměřil na model města a jeho správu. Vše je založeno na daních a jejich vymáhání. Daně samotné je možno nastavit na libovolnou výši v těchto oblastech infrastruktury: obyvatelé, průmysl a služby a hlavně daň z majetku, přičemž rozmezí je 0 až 20%. Daně samotné finančně zajišťují chod města, avšak je velice obtížně tohoto bodu docílit. Důvodem je totiž sféra služeb, jenž město provozuje, od policie, nemocnic až po stavbu elektráren.Samozřejmě je možno využít mnoha finančních možností pro podporu financování, např. parkovací poplatky, zdanění hazardu či po dlužní úpisy a jiné. Samotná správa města je nám nabízena přes funkci Menu, kde má většina oblastí urbanismu svoji položku. O dění ve městě se také dozvídáme z novin, v nichž jsou nám ukazovány ty nejdůležitější události. Samotné obyvatelstvo neplatí daně jen z pouhé rozmaru a je nutno navyšovat životní úroveň. To lze díky opět díky mnoha podpůrným funkcím jako je zkrášlení města, proti drogová kriminalita, sbor dobrovolných hasičů. Zde však některé volby mohou i záporně ovlivnit chod města. Například při omezení silniční dopravy bude obyvatelstvo jezdit hromadnou dopravou, což přinese peníze do pokladny, ale v záporu se to projeví na poklesu zájmu o přistěhování nových obyvatel do města. Naopak není li obyvatelstvo spokojeno, mohou nastat demonstrace a odchod obyvatelstva pryč z města.Sim City mají jistě své místo v herních legendách a to jen zaslouženě.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment