První dojem:"To má už McDonald´s vlastní hru". Opak je pravdou. Pěkná klasická strategie, kde stavíte, něco z toho máte, to použijete a pak dostanete co chcete. Samozřejmě v zjednodušeném podání parodujícím na nadnárodní společnost pro kterou není sůl nad zlato, ale kvantita nad kvalitu.
Hra se odehrává ve 4 sekcích, seřazených podle důležitosti za sebou. Já osobně nepoužívám nápovědy, takže jsem se pustil rovnou do hry. V první části začínáte v Jižní Americe, poblíž města San Jóse, kde jsou údajně nejlepší podmínky pro chov hovězího (maso na hamburgery) a pěstování sóji (výkrm hovězího). Hráč má možnost postupně zakládat pole a chovy, a nebo je vyplácat najednou a skončit za 3 minuty důsledkem zadluženosti. Poté co zvířata spasou trávu a sóji je nedostatek startuje zábavnější část. Můžete pokácet deštný prales, nebo podplatit starostu. Zajímavější, ale finančně nákladnější je podmáznout starostu, s úsměvem zabrat pole místních farmářů a pokračovat dále.
V druhé části, řekl bych té nejpoužívanější náhlédne hráč do výkrmny, kde použije produkty z první části. Výhodné je použití růstových hormonů pro rychlé "tloustnutí" hovězího, nebo průmyslového odpadu, jako výkrmu při nedostatku sóji. Důležité je hlídat nemoci zvířat, jako BSE atd..Když má hovězí správný kalibr jde na porážku a jsou z něj šťavnaté a chutné plátky masa.
Ve třetí části se již nejedná o výrobu, ale servis hotových produktů (hamburgerů) v jednom z miliónu McDonaldovských fastfoodů po celém světě. Hráč si může najmout 1-3 pracovníky ke stolům a stejný počet k pokladnám. Počet záleží na aktuálním rozpočtu, množství masa a spokojenosti zákazníků. A může se začít prodávat. Čím déle jsou pracovníci v práci, tím hůře a pomaleji pracují (plivání do hamburgerů není vyjímka), a proto je občas nutná obměna personálu. Na pořádek samozřejmě dohlíží manažer, který je zodpovědný za spokojenost a "zdraví" zákazníků.
Čtvrtá část hry je vedení firmy, rozděleno na tři části. Reklamní oddělení, oddělení pro styk s věřejností a výkonná rada. Reklamní oddělení se snaží rozvíjet povědomí o firmě a jejich kvalitních produktech i v zemích třetího světa, díky spolupráci se zábavním průmyslem se směr zájmu upíná zejména na děti. Oddělení pro styk s věřejností je spíš oddělením pro úplatky všeho druhu. A nakonec výkonná rada vám nakreslí grafy za poslední období a ukáže spokojenost zájmových skupin. To vše je většinou finančně nákladné.
Jelikož jsem tuto hru nikdy nedohrál do úplného konce, je možné že ani konec nemá, tak nemůžu objektivně říct jaká je pointa. Snad ty hormony, nebo úplatky v tom hrají roli...kdo ví. Z rozhovoru s člověkem, který strávil v McDonaldovské "kuchyni" jeden měsíc však můžu s jistotou říct, že tato hra a skutečnost jsou si velice blízké. Kdybych se měl zamyslet, jestli je to opravdu tak tragické...:), tak bych řekl: ano. Samotná výroba, management firmy, ale i lidé samotní, kteří se přes své červené brýle ve tvaru M nedokáží rozhodovat svobodně, volí masově. Pěkná hra, dokonce jsem si ji velmi užil a líbila se. Nebylo by na škodu, udělat podobnou na téma Tesco, nebo jiného fastfoodu (jako KFC).
Thursday, April 9, 2009
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
díky za detailní analýzu hry!
ReplyDelete