Fallout 3 - Alex Games
Kritická analýza eseje
Alex Games se ve svoji eseji zaobírá světem Falloutu 3, přičemž důraz klade na
analýzu a popis rozličných možností řešení situací v rámci světa této hry, dle
jeho slov inovujících herních mechanismů a posléze také podrobně analyzuje
jeden z příběhových úkolů, jenž jej zaujal především jakýmsi filosofickým
přesahem.
Již z několika úvodních odstavců je patrné, že autor eseje je zapřísáhlým
fanouškem a obdivovatelem hry Fallout 3. Poměrně výrazně nekriticky obdivuje
takřka všechny vlastnosti hry a možnosti řešení jednotlivých situací v rámci
hry, přičemž nedbá na mnohdy nekonzistentní (především z pohledu logiky)
situace vyvstávající právě z designu jednotlivých herních úkolů/questu.
Autor je unesen především z implementace systému karmy do herního světa,
nicméně opomíná zmínit prostý fakt, a sice že tento systém je - v kontrastu s
tím, jak je autorem prezentován - značně povrchní a z globálního pohledu
zahrnujícího veškeré mechanismy hry a herního světa také místy extrémně
alibistický. Tím mám především na mysli naprosto černobílé rozdělení všech
činů, jež může hráč vykonat. Systém karmy tu zahrnuje kladné a záporné body,
které hráč získává v průběhu hry.
Nicméně ve více než několika případech je
rozhodnutí o udělení kladné či záporné hodnoty extrémně diskutabilní.
O poměrně neideálních vlastnostech jednoho z questů, zahrnujícího pátrání po
mladém muži, se autor opět opomíjí zmínit, přestože se této části hry velice
rozsáhlé věnuje. Jak velice bystře konstatuje, s mladým mužem, z něhož se
vyklube vraždící kanibal, je na základě přijetí logiky "Capital
Wasteland" možné i sympatizovat, neboť se svým způsobem stal pouze obětí
svého okolí a vlivů, jež na něj působily.
Poměrně zvláštní však je možné ukončení questu, kdy komunita, jejíž byl mladík
součástí před svým hrůzným činem, přijme tohoto člověka zpět, i přes fakt, že
zavraždil a snědl svoje rodiče.
O morální hodnotě této volby či snad pouhé
logické povaze věci se nezmiňuje byť jen náznakem.
Pakliže se o několik odstavců výše nechává unášet genialitou jakéhosi řádu sestávajícího z několika zákonů "novodobých upírů", a o kousek níže nedostatečně analyzuje vyústění celého questu, nelze práci autora chápat jinak než jako adorizování dané hry a jejích prvků.
Tuto esej lze doporučit pouze hráčům, kteří si již fallout 3 prošli skrz naskrz
a dokáží si stanovit svoje vlastní standardy pro většinu herních mechanik hry.
Vzhledem k absolutní nekritičnosti celého textu však může článek navodit v
nekompletně informovaném čtenáři mnohé mylně představy, tudíž jej nelze označit
za vhodný pro nezainteresovaného čtenáře.
David Kugler, 333304
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment