Saturday, April 17, 2010

Kontajnerovka

dostupná tu

Food Import Folly príjemná newsgame z dieľne Iana Bogosta a jeho domoviny Persuasive Games. Na prvý pohľad zaujme príjemným grafickým spracovaním, ktoré nijak nevybočuje z dobových trendov. V hre sa na okamih stávate dvomi F.D.A. inšpektormi, ktorých úlohou je odkontrolovať čo najväčší počet kontajnerov a tak predísť pokazeným potravinám vstúpiť do krajiny. Približne polovica kontajnerov vašou kontrolou neprejde, čo v hre zdôrazňuje zvuk, naopak, nezávadný kontajner cinkne a na páse sa objaví zelené svetlo. Problém nastáva ak kontajner, ktorý nebol odkontrolovaný a bol kontaminovaný prekĺzne. Na túto situáciu vás upozorní výkričník, pričom tri výkričniky naraz znamenajú koniec hry.


Food Import Folly je analógiou k devastujúcej situácii ohľadom dovozu potravín v USA. Aj tu sa v obdobiach rokov 2004-2006 stáva situácia komicky nezvládnuteľnou a kontajnery letia zo všetkých strán. Jednotlivé levely sledujú nárast dovozu potravín postupne po rokoch, pričom vyššie spomenutý problém nastáva oveľa zriedkavejšie v porovnaní s počtom kontajnerov, ktoré neprejdú inšpekciou. Hra sa snaží apelovať na štátne orgány, ktoré sú dlhodobo v tejto oblasti nečinné, a aj keď dovoz stúpol 4,5 násobne, dotácie tohto sektoru ostali rovnaké. V hre tento fakt reprezentujú dvaja kontroléri, ktorých máte k dispozícii, ich počet však v prvom až poslednom leveli ostáva nezmenený.
Z hľadiska hrateľnosti hra nijak závažne neoslní, no je jej odpustené, nakoľko jej cieľom bolo zvýšiť povedomie u čitateľov internetových NewYorkTimes.com, kde bola vyvesená k tématický súvisiacemu článku. Hráčovi dokáže jednoducho modelovať problém, a tým ho priblížiť k problematike, s ktorou pracuje. Až prílišná jednoduchosť a absencia logických procesov a ich devalvácia na rýchle klikanie sú jednými z temných stránok tejto hry. Problem sa mohol poňat systematicky, resp. strategicky, ako to môžme vidieť u Mcdonald’s videogame od Molleindustria. Nič ale nezmení fakt, že Food Import Folly svoj cieľ  “raise awarness” dosiahla, a to oveľa pútavejšou formou, ako sú petície či spam.
Autor: Daniel Koreň, UČO: 342314

No comments:

Post a Comment