Thursday, February 9, 2012

Student Sim

Student Sim. (PC).
Mousebreaker Ltd. (2008).

Hra student Sim je o studentském životě a je možné hrát pouze v roli muže, což také vede k řadě stereotypních uvažování o roli muže a ženy jak dále zmíním. V úvodu si hráč zvolí svoje vlastnosti, kde má na rozdělení 15 bodů mezi inteligenci, charisma a vzhled. Dále zvolí svůj studijní obor, kde je celá řada možností od sportu až po management, pak si vybere svého nejlepšího přítele, kde lze volit podle krátké charakteristiky každého z nich a na to je postava vržena do víru studentského života. Jaký vliv má výběr kterých veličin zmínim v dalších odstavcích.

Hra se odehrává v týdnech a na začátku každého týdne má hráč možnost vybrat jak intenzivně se bude jeho postava věnovat učení (hodně, přiměřeně a pak zábava, atd.). Dále lze zvolit jak se bude postava stravovat (zdravě bio, „junk food“ apod.), udáváním těchto veličin se dále odráží v ukazatelích: zdraví, oblíbenost, šťastnost, studium.

Mimo tyto hodnoty, je také potřeba sledovat stav studentových financí, stejně jako v reálném životě. Student dostal něco „do začátku“, nicméně další vývoj je na něm. Čas od času je mu nabídnuta možnost práce, což mu následně dává možnost nejenom udělat si radost nákupem,a ale zejména taky finanční možnosti k lepšímu stravování (pochopitelně kvalitní bio jídlo stojí podstatně více než „junk food“) nebo k popíjení a večerní zábavě. Nicméně kromě kladů v podobě finanční odměny je potřeba brát na zřetel, že práce studenta šťastným nečiní už z toho důvodu, že samotná práce je často nuzná a špatně placená. Práci má tak student možnost kdykoliv ukončit, nebo přijmout jinou nabídku na práci.

Pokud nestráví postava týden intenzivním studiem je mu nakonci nabídnuta možnost jít na rande. Cílem je (jak jinak) slečnu svést, nicméně odhalit úspěšný princip mi paradoxně jako ženě trvalo poměrně dlouho. Ukázal se zde klasický stereotyp v uvažování o ženách, je potřeba „přiměřeně“ konverzovat, „přiměřeně“ popíjet (tak aby si sváděná nemyslela že se ji snažíme opít, ale zároveň aby naše postava studenta nezůstávala moc střízlivá, což mu brání v odvázání se při konverzaci, ale zároveň aby se se moc neopil, taktéž je potřeba dávat pozor abychom moc neopili sváděnou slečnu, neboť pak rande končí slečniným zeleným obličejem). Je potřeba volit správný moment kdy zasadit vtip, neboť nevhodně zvolený moment vede k okamžitému ukončení schůzky, stejně tak jako když slečna nazná, že pijeme příliš rychle atd. Se zvyšujícím se počtem „ulovených dámských skalpů“, se zvyšuje náročnost a vybíravost slečen a je stále těžší volit správnou strategii. Na to jakým způsobem slečna reaguje na naši snahu má samozřejmě i vliv jakým způsobem jsme rozdělili body mezi inteligenci, charisma a vzhled. Pokud jsme si zvolili vysokou inteligenci a chabý vzhled, bude nutné vyvíjet podstatně větší snahu na rande, ale o to snáze nám půjde studium. Tento přístup se odráží v celé hře.

Jako další realitu odrážející veličinu vidím vnímání času ve hře. Hra se zdá být nekonečně dlouhá i když semestry ubíhají poměrně rychle, činnost je už ve druhém ročníku velice stereotypní a já coby hráč stejně jako student se těším až „to budeme mít úspěšně za sebou“.

Pokud by si však někdo myslel, že stačí být vzorným studentem, zdravě se stravovat a zdárně dostuduje, je naomylu. Zvolíme-li tuto strategii oblíbenost studenta a zejména pak šťastnost začně klesat strmě dolů a brzy se ocitne v kritických hodnotách, které můžou vést k ukončení hry. Pěkná paralela k reálnému životu, bez občasného ulívání, přežírání, popíjení, párty, sexuálních radovánek a nákupů pro radost student hyne pod tíhou břemene.

Účelem hry se tak zdá být spíš než zábava a hratelnost snaha s ironickou nadsázkou poukázat na fakt, že i v reálném životě musíme vykonávat celou řadu povinností, které se můžou jevit jako stereotypní, ale bez nich neuspějeme a v celé řadě činností prostě nemáme na výběr. Nicméně je potřeba brát v úvahu, že i student je jenom člověk a potřebuje se rozptýlit a věnovat se jiným aktivitám, stejně jako v životě je nezbytné najít v tomto počínání určitou rovnováhu, protože bez nich ke stanovenému cíli není možné najít cestu.

Kamila Chramostová, 333723

No comments:

Post a Comment