Wednesday, February 8, 2012

Max Payne


Adam Sucháček

322610

Teorie interaktivních médií


Název: Max Payne

Rok vydání: 2001

Vyvinutá firmou: Remedy Entertainment

Vydána firmou: Rockstar Games

Operační systém: Windows




V červenci roku 2001 spatřil mnou dlouho očekávaný (hra byla vyvíjena už od roku 1996 a v určitých fázích vývoje připadlo v úvahu i jeho zastavení) Max Payne světlo světa. V té době nikdo včetně mě netušil, že se tenhle titul stane kultovní hrou, která bude sloužit jako počátek úspěšné herní trilogie nebo dokonce jako námět pro film. V následujících řádcích bych se chtěl věnovat především prvkům a novinkám, kterými se Max Payne proslavil, kterými se lišil od tehdejších konkurentů a do jisté míry šokoval hráčskou komunitu.


Max Payne je hra, která byla prodávána v klasických krabicích, nejedná se o žádný freeware (1 Freeware je proprietární software, který je distribuován bezplatně (či za symbolickou odměnu typu poslání pohlednice, mnohdy autor umožňuje (ale nevyžaduje) v případě spokojenosti zaslání finančního daru), někdy hovoříme o typu softwarové licence. Podmínky bezplatného používání a šíření jsou definovány v licenční smlouvě, která je často specifická pro každý freeware.") nebo něco podobného. Scénáře se ujal Sam Lake a své úlohy se zhostil nadmíru dobře. Hudbu napsal Kärtsyem Hatakkaou a dle mého názor se mu povedlo vytvořit jeden z nejlepších a nejatmosferiřtějších sountracků herní historie. Na hru Max Payne byl použit engine, který se nazývá MaxFX a je to engine přímo z dílny Remedy. 2První trailer byl zveřejněn na E3 v roce 1998 a ikdyž se od finální verze hry podstatně lišil, doteď si pamatuju, že jsem na něj mohl doslova zírat několikrát dokola. Takže účel, kterého Remedy chtělo trailerem dosáhnout byl alespoň u mě úspěšně splněn. Původní datum vydání očekávaného Maxe Paynea bylo stanoveno už na léto 1999, ale jak jsem již zmínil výše, vývoj hry byl několikrát protahován a datum vydání odkládáno. S odstupem času mohu říct: Bohu díky. Díky těmto prodlužením mého čekání Max Payne dozrál do finální podoby, která byla na tehdejší dobu famózní. Vysoká kvalita textur, realistická fyzika předmětů a hlavně revoluční bullet time, vše bylo vybroušeno k dokonalosti a tak hra mohla být pro Windows konečně vydána, psal se 23. červenec 2001.










Přejděme tedy k příběhu, pro mě k nejdůležitější stránce hry Max Payne. Příběh je zde velice dobře promyšlený, plný zvratů, emotivních momentů a hlavně skrz naskrz prosáklý noire atmosférou. Za velice povedený a originální tah považuji vykládání příběhu pomocí komiksů, které jsou výborně doprovázeny hudební složkou. Tento styl vyprávění mi pomohl k absolutnímu ponoření se do příběhu a tím víc jsem se mohl slbížit s hlavní postavou – Maxem Paynem(obličej hlavní postavy byl vytvořen podle jednoho z tvůrců hry, pozn. autora), vnímat jeho projevy emocí, chápat jeho jednání, souhlasit s jeho názory.


Hra Max Payne začíná pohledem na zasněžený New York, přičemž můžeme slyšet komunikaci policejních důstojníků, kteří řeší nehodu na výškové budově. Pár vteřin poté poprvé vidíme i slyšíme Maxe Paynea, který nám stojíc na onom zmíněném mrakodrapu začne vyprávět svůj příběh. Abychom jej pochopili, musíme se vrátit do minulosti, konkrétně 3 roky zpět před právě zobrazenou událostí. Je až neuvěřitelné, že zhruba minutová scéna ve mně zanechala tak silný dojem, že jsem následující komiksovou sekvenci přímo hltal a napjatě jsem čekal, co se bude dít dál. Rozhodně velké plus tvůrcům. Pokud se jim podaří hráče během minutové úvodní sekvence takhle přišroubovat k židli, mají z části vyhráno. Tento fakt podtrhuje mnoho následujících scén. Některé můžeme nazvat šokujícími (3vyvraždění Paynové rodiny, včetně nemluvněte, ztráta přítele Alexe), jiné dojemnými (4závěrečný proslov hlavní postavy) nebo strhujícími (5scény v Ragnarok – doupě sekty zapletené v obchodu s drogami). Pokud bych se měl detailně věnovat příběhu, nikdy bych se nemohl vejít do požadováného rozsahu práce. Závěrem mohu říci jen to, že Max Payne disponuje zřejmě nejlepším příběhem, s kterým jsem se doposud v herním průmyslu setkal.



Ovládání není ničím netradičním. Maxem pohybujete klasickými kurzory a otáčíte jím pomocí myši. Zdraví doplňujete použitím tzv. painkillerů, které jsou v původním nastavní přiřazené k tabulátoru. Klávesou C se skrčíte, mezerníkem naopak vyskočíte a levým tlačítkem myši vystřelíte, popřípadě uhodíte. Doposud zatím nic netradičního, natož originálního. To nás čeká, až při stisku pravého tlačítka myši, kterým se spouští již zmíněný a všemi oslavovaný bullet time. Co to je bullet time a k čemu slouží? Bullet time zpomalí reálný čas, díky čemuž se můžete lépe orientovat v boji s více protivníky, vyhýbat se střelám, které trajektorií jejich letu zozrabují čarou teplého vzduchu, lépe zamířit a získat mnoho dalších strategických výhod. To vše je doprovázeno výbornou audio složkou, která dokresluje dokonalý akční zážitek. Inspiraci vývojáři Remedy jednoznačně brali u dnes již slavného filmu The Matrix, kde můžeme podobné zpomalení taktéž vidět. Nicméně u PC her byl tento počin naprosto originální a můžeme jej nazvat revolucí. Mně osobně se mnohokrát stalo, že jsem úspěšně dokončil danou misi, ale hned poté jsem se znovu "naloadoval" na její začátek, abych si tuhle akční dokonalost mohl vychutnat znovu.












Max Payne je klasická akční TPS (Third-Person Shooter), takže byla samozřejmě srovnávána s jinými klasikami žánru jako například Tomb Rider nebo MDK. Po vydání verze pro Windows následovaly i verze pro Mac, Xbox a Game Boy Advance. Ikdyž byl multiplayer původně ve vývoji, hra jej nakonec neobsahuje. Estetická stránka hry je taktéž téměř bezchybná a výborně využívá herních mechanik. Herní svět v Max Paynovi je detailně propracován a výborně tak doplňuje reálnost příběhu, pomáhá nám hlouběji se do něj ponořit. Na mnoha místech se nachází předměty, s kterými můžeme manipulovat, zapnout či vypnout je, rozstřelit je nebo je jinak zničit. Děj hry Max Payne se převážně odehrává v zimě, kdy v New Yorku panuje sněhová kalamita, což já osobně považuji za výborný tah. Všudepřítomný mráz dodává atmosféře pochmůrný až utopický nádech. Možnost pohybu je obvykle omezena budovou, v které se nacházíte, takže moc možností změny trasy nemáte. Nicméně zde to není na škodu, hra má díky tomu spád a nemusíte se obávat zbytečného bloudění. Soundtrack je kapitolou sám pro sebe. Výborně dobarvuje atmosfŕu celé hry a theme song (titulní píseň) mám navždy vryt do paměti. Velká poklona jeho autorovi.


Závěrem mohu konstatovat, že hra je opravdu téměř dokonalá. Díky svému audiovizuálnímu provedení a silnému příběhu, který je zasazen do reálného světa a řeší současně velice probírané témata (drogy a jejich vliv na jedince, právní systém, nelegální držení zbraní) mě hra chytla od úvodní scény a pustila až při závěrečných titulcích. Jako pomyslnou třešničku na dortu vložím výpis ocenění, které hra Max Payne obdržela. Myslím, že vhodně poslouží jako demonstrace toho, že tuhle hru nehodnotím tak kladně pouze já.


6Nejlepší PC hra (Best PC Game) od British Academy of Film and Television Arts, Cena zlatého joysticku (Golden Joystick Award) od Dennis Publishing, Návštěvnické ceny nejlepších PC her na European Computer Trade Show, Best Game of 2001, Best Graphics in a PC Game, a Best PC Action Game od The Electric Playground, Readers Choice Best Game a Best PC Game by Pelit, Computer Game of the Year od The Augusta Chronicle, Best PC Game of 2001 od Amazon.com; PC Game of the Year od Shacknews a Gamezone; The Best of 2001 - PC by Game Revolution; Reader's Choice Game, Best Single Player Action Game, a Best Xbox Game od Gamespot; Readers' Choice Game of the Year, Best Storyline, Best Graphics a Best of Use of Sound, Best Adventure Game (Xbox) a Editor's Choice by IGN, Gamers Choice Award (Xbox) od Games Domain, Best Game Character a Best Game Cinematography od Eurogamer, Best Gimmick od GameSpy (druhý v Best Ingame Cinematics a Best Movie Trailer kategoriích), Editor's Choice a Best Innovation Destined for Overuse od Computer Gaming World and Editor's Choice od Game Revolution. IGN napsalo: "Tato hra dostala tolik hlasů od čtenářů, že jsme se rozhodli vytvořit novou kategorii, nazvanou new Best Max Payne Game of 2001 category (kategorii nové nejlepší Max Payne hry roku 2001)."














Použitá literatura:


KLEVJER, Rune. What is the Avatar?: Fiction and Embodiment in Avatar-Based Singleplayer Computer Games. 2006. University of Bergen.


ŠVELCH, Jaroslav. Videohry vs. film.


Otevřená encyklopedi Wikipedie


Obsah

Úvod 1

Vývoj a prodej 1

Příběh 2

Dějová linka 2

Ovládání, bullet time 2

Herní svět, soundtrack 3

Závěr 3

Použitá literatura 4

1Freeware. [online]. [cit. 2012-02-04]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Freeware

2Max Payne E3 1998 Trailer. In: [online]. [cit. 2012-02-04]. Dostupné z: http://www.youtube.com/watch?v=V4vJTiAfD2s

3Max Payne part 1. In: [online]. [cit. 2012-02-04]. Dostupné z: http://www.youtube.com/watch?v=56LEzKVhVyE

4Max Payne 1 - Ending. In: [online]. [cit. 2012-02-04]. Dostupné z: http://www.youtube.com/watch?v=GPJCLdTjiAA

5Max Payne Walkthrough Part 8- RAGNAROK. [online]. [cit. 2012-02-04]. Dostupné z: http://www.youtube.com/watch?v=hbZ1uWfMeiE

6Max Payne. [online]. [cit. 2012-02-04]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Max_Payne

No comments:

Post a Comment