Friday, October 14, 2011

Lands of Lore - jak přijít o zaměstnaní

Westwood Studios, Inc (1995). Lands of Lore: The Throne of Chaos (MS-DOS)



Lidi, jež přijdou do kontaktu s tímto RPG dungeonem, poznáte snadno: okousané nehty, kruhy pod očima, mastné a rozcuchané vlasy, v ruce žádost o přerušení studia a v mobilu textové zprávy od přítelkyně či přítele žádající si pozornost hráče. Proč to ale takhle je? Co to vlastně kovalo hráče k počítačům? Jde snad o geniální a přelomové RPG? Byla tato hra něčím výjimečná, extrémně promyšlená, složitá, inovativní? Kde se vzal onen masový úspěch, který donutil vývojáře vytvořit další dvě (obecně vzato mizerná) pokračování?

Upřímně řečeno - šlo jen o další hru tohoto typu. V době vydání první verze v roce 1993 již svět znal hry jako Dungeon Master, Eye of the Beholder, Ishar, Might and Magic... Všechny mají shodných několik prvků: zpravidla se odehrávají ve fantasy prostředí (spousta motivů je čerpána jednak z klasických knížek tohoto typu, jednak z notoricky známých deskových her Dungeon and Dragons), hráč ovládá hrdinu nebo několik hrdinů naráz z pohledu první osoby, a v neposlední řadě neprovádí plynulý pohyb, ale posouvá svou partu po políčkách (odtud se také setkáváme s označením "krokovací dungeon"). Lands of Lore tedy nepřišel s něčím, co by bořilo mantinely. Jen v sobě obsahoval několik opravdu velmi chytrých prvků.

V první řadě šlo o uživatelsky velmi příjemnou hru. Ovládání je velice snadné a intuitivní, boj se odehrává v reálném čase jedoduchým klikáním na ikonky zbraní, kouzlení rovněž. Tato koncepce nevyžaduje po hráčích mnohahodinová studování manuálů nebo zdlouhavé seznamování s principy hry a hráč je tak vržen rovnýma nohama do dobrodružství. Povyšování postav také není nic složitého, hrdinové se zlepšují jen ve třech kategoriích (boj, magie a mrštnost - střelbu z luků a kuší a páčení zámků).

Grafika na svou dobu byla velmi hezká, přesně plnila svou funkci. Pokud se procházíte po lese, vše je krásně barevné, sem tam na vás vyskočí z houští zlotřilý ork s klackem v ruce, když se plazíte kobkami, klaustróbní prostředí vám hraje hezky na nervy. Vše dokresluje hudba, která se velmi variabilně mění a stává se nedílnou součástí atmosféry (velmi hluboko v kobkách přitvrzuje), typické fantasy prostředí umožňuje stavět vám do cesty všemožná obludária a postavy symbolické pro tento svět - elfy, trpaslíky, mocné mágy, naleštěné rytíře.

Příběh? Inu... Stěžejní pilíř RPG her. Zde je spíše přímočarý: jedné staré čarodějnici hrábne a rozhodne se zneškodnit krále (pochopitelně dobrosrdečného) a zmocnit se celého království. Téměř se jí její úmysl zdaří, je tu však ještě vlásek naděje - král přežije, ale potřebuje lék. Vy se vydáváte na cestu ho nalézt a zneškodnit čarodějnici. Více z příběhu prozrazovat nebudu, užijte si jej v plné míře sami. Jde o nejednou použité schéma cesty a záchrany, setkáváme se s mnoha archetypickými motivy (dobrý král, zlá čarodějnice,...), ovšem vyprávění je vedené velmi chytře, s náležitou gradací a mnohými překvapeními a nečekanými odbočkami. Zajmavý je také kontrast někdy až pohádkové atmosféry (čarodějnice s rozcuchanými vlasy, bradavicí a ne zrovna zastrašujícím hlasovým projevem působí mnohdy až komicky, také některé malebné lokace) a všudypřítomné temnoty a pocitu naléhavosti (setkání s osudovými postavami, strach lidí, které potkáváte).

Hratelnost je naprosto nebeská a představuje hlavní devízu tohoto počinu. Při hraní se dostavuje notoricky známý pocit "už jen prozkoumám tuto odbočku a pak už opravdu půjdu spát, no dobrá, tak ještě tenhle dungeon, a hele, velká příšera, napřed ji porazím, určitě u sebe bude mít nějakej pěknej meč..." a tak dále. Od této hry je opravdu velmi těžké odejít a to i v dnešní době. Přispívají k tomu již zmíněné prvky: jednoduchá uživatelská přístupnost, atmosféra, takřka pohádkový příběh s temným podtextem a úchvatná fantasy atmosféra. Přičtěme k tomu některé detaily, jako možnost některé postavy přemluvit a vyhnout se tím konfliktu, možnost rozbití kompasu při pádu z větší výšky (hra z roku 1993!), používání vosích hnízd jako zbraní, kompletní dabing druhé verze hry z roku 1995, ... ...

Lands of Lore tedy nepřinels nic novéhoo, jen vypiloval do dokonalosti zavedné postupy, získal masový úspěch a stal se legendou na poli RPG her, na kterou dodnes vzpomíná nejeden hráč.



Platformy: PC (MS-DOS)

Rok vydání původní vezre: 1993

Součást série: Lands of Lore series

Žánr. RPG dungeon

Země výroby: USA

No comments:

Post a Comment