Thursday, October 20, 2016

Dangerous Dave in the Haunted Mansion. Ten, co použil brokovnici, než se stala mainstreamem.



Softdisk/iD Software (1991). Dangerous Dave in the Haunted Mansion. (MS-DOS).



Do mého života Dangerous Dave vstoupil v roce 1993 a všechno se hned změnilo. To byla první hra v mém životě, která do něho doslova přinesla barvy. Staré CGA hry vstoupily do zapomnění. Konečně jsem měla něco, s čím bych mohla konkurovat s kamarádčiným Nintendo. Bohužel, kamarádku příběh vidláckého chlápka, který se snaží zachránit bratra z domu plného příšer, nezaujal vůbec.
Mě právě naopak od samotného začátku animované scény smrti hlavní postavy připadaly fascinujícími. Ale o tom později.

Co tato samotná hra představuje ze sebe? Mohla by to být obyčejná logická plošinovka, ale na mé štěstí a štěstí dalších miliónů hráčů, jejím autorem byl legendární John Romero. Později jeho jméno bude znát každý, ale tehdy, v roce 1991 nápad horror-hry vypadal hodně odvážně. Takže máme tady dost jednoduchý příběh: Dave se snaží zachránit svého bratra Dilberta z prokletého sídla. Hra se skládá z 8 úrovni, na 4. a 8. na nás čeká boss. Každá úroveň je plná nejhnusnějších postav a příšer, které udělají cokoliv, abychom nedosáhli svého cíle. Mimochodem, v Rusku, odkud jsem původem, jsou postavy vnímány jinak, než v Česku, kde právě žiji. Například, čeští trpaslíci jsou bráni v Rusku jako nějaké ježibaby, a kyselinové bloby se stali chrchlami ektoplazmy. V ostatním hra vypadá typický na svou dobu: postupný průchod levely, po zabití je restartovaní úrovně, konečné životy, které se dají buď dobít za 10 000 bodů anebo najít v tajných místnostech.


Tak co dělá tuto hru unikátem? Střelba do všech stran. To byla první hra, která povolovala mířit na nepřátele i diagonálně dolů a nahoru. Další a hlavní věc – brokovnice! Jak říká sám Romero v interview magazínu Level, č. 264 „To byla hra o brokovnici. Celou hratelnost jsme postavili kolem času, který potřebuješ pro naládování nábojů do zbraně.“ Tento koncept a i samotná brokovnice se staly základním kamenem pro mnoho dalších her a především posloužily k inspiraci pro první 3D hry z pohledu první osoby. A samotnou třešničkou na dortu se staly animace smrti. Pro každou příšeru byla vymyšlena vlastní krvavá komiksová políčka, která ukazovala bídný skon hlavní postavy.

Co můžu říct na závěr? Dangerous Dave je hra, která změnila můj život. Pokud jste se k ní nikdy nedostali, pomoci DOSBoxu můžete změnit i ten svůj.


Platformy: DOS, mobilní platformy
Žánr: Plošinovka
Rok vydání: 1991, USA

Designér: John Carmack, John Romero, Mike Maynard, James T. Row, Adrian Carmack

Dangerous Dave in the Haunted Mansion je součásti série her:
  • Dangerous Dave (Apple II), 1988, Apple II, 6-barev, UpTime
  • Double Dangerous Dave, 1990, Apple II, 16-barev, Softdisk
  • Dangerous Dave in Copyright Infringement, 1990, DOS, EGA, nebyla vydána, vytvořeny 2 levely(demoverze, díky ní vznikly série her Commander Keen a společnost id Software)
  • Dangerous Dave (PC), 1990, DOS (CGA, EGA, VGA), Softdisk (verze originálu 1988 roku pro DOS)
  • Dangerous Dave GS, 1990, Apple //gs, nebyla dodělána ( verze originálu 1988 roku pro //gs)
  • Dangerous Dave in the Haunted Mansion, 1991, DOS / EGA, Softdisk
  • Dangerous Dave Returns, 1992, Apple II, Softdisk
  • Dangerous Dave's Risky Rescue, 1993, DOS, EGA, Softdisk
  • Dave Goes Nutz!, 1993, DOS, EGA, Softdisk
  • Dave Goes Nutz!, 1995, Apple II / Apple IIGS, Softdisk
Dangerous Dave in the Haunted Mansion v roce 2008 byla vydána na mobilních platformách.

No comments:

Post a Comment