Softdisk/iD
Software (1991).
Dangerous Dave in the Haunted Mansion.
(MS-DOS).
Do mého života
Dangerous Dave vstoupil v roce 1993 a všechno se hned změnilo. To
byla první hra v mém životě, která do něho doslova přinesla
barvy. Staré CGA hry vstoupily do zapomnění. Konečně jsem měla
něco, s čím bych mohla konkurovat s kamarádčiným Nintendo.
Bohužel, kamarádku příběh vidláckého chlápka, který se snaží
zachránit bratra z domu plného příšer, nezaujal vůbec.
Mě právě naopak
od samotného začátku animované scény smrti hlavní postavy
připadaly fascinujícími. Ale o tom později.
Co tato samotná hra
představuje ze sebe? Mohla by to být obyčejná logická
plošinovka, ale na mé štěstí a štěstí dalších miliónů
hráčů, jejím autorem byl legendární John Romero. Později jeho
jméno bude znát každý, ale tehdy, v roce 1991 nápad horror-hry
vypadal hodně odvážně. Takže máme tady dost jednoduchý
příběh: Dave se snaží zachránit svého bratra Dilberta z
prokletého sídla. Hra se skládá z 8 úrovni, na 4. a 8. na nás
čeká boss. Každá úroveň je plná nejhnusnějších postav a
příšer, které udělají cokoliv, abychom nedosáhli svého cíle.
Mimochodem, v Rusku, odkud jsem původem, jsou postavy vnímány
jinak, než v Česku, kde právě žiji. Například, čeští
trpaslíci jsou bráni v Rusku jako nějaké ježibaby, a kyselinové
bloby se stali chrchlami ektoplazmy. V ostatním hra vypadá typický
na svou dobu: postupný průchod levely, po zabití je restartovaní
úrovně, konečné životy, které se dají buď dobít za 10 000
bodů anebo najít v tajných místnostech.
Tak co dělá tuto
hru unikátem? Střelba do všech stran. To byla první hra, která
povolovala mířit na nepřátele i diagonálně dolů a nahoru.
Další a hlavní věc – brokovnice! Jak říká sám Romero v
interview magazínu Level, č. 264 „To
byla hra o brokovnici. Celou hratelnost jsme postavili kolem času,
který potřebuješ pro naládování nábojů do zbraně.“ Tento
koncept a i samotná brokovnice se staly základním kamenem pro
mnoho dalších her a především posloužily k inspiraci pro první
3D hry z pohledu první osoby. A samotnou třešničkou na dortu se
staly animace smrti. Pro každou příšeru byla vymyšlena vlastní
krvavá komiksová políčka, která ukazovala bídný skon hlavní
postavy.
Co můžu říct na
závěr? Dangerous Dave je hra, která změnila můj život. Pokud
jste se k ní nikdy nedostali, pomoci DOSBoxu můžete změnit i ten
svůj.
Platformy: DOS, mobilní platformy
Žánr: Plošinovka
Rok vydání: 1991,
USA
Designér: John
Carmack, John Romero, Mike Maynard, James T. Row, Adrian Carmack
Dangerous
Dave in the Haunted Mansion je součásti série her:
- Dangerous Dave (Apple II), 1988, Apple II, 6-barev, UpTime
- Double Dangerous Dave, 1990, Apple II, 16-barev, Softdisk
- Dangerous Dave in Copyright Infringement, 1990, DOS, EGA, nebyla vydána, vytvořeny 2 levely(demoverze, díky ní vznikly série her Commander Keen a společnost id Software)
- Dangerous Dave (PC), 1990, DOS (CGA, EGA, VGA), Softdisk (verze originálu 1988 roku pro DOS)
- Dangerous Dave GS, 1990, Apple //gs, nebyla dodělána ( verze originálu 1988 roku pro //gs)
- Dangerous Dave in the Haunted Mansion, 1991, DOS / EGA, Softdisk
- Dangerous Dave Returns, 1992, Apple II, Softdisk
- Dangerous Dave's Risky Rescue, 1993, DOS, EGA, Softdisk
- Dave Goes Nutz!, 1993, DOS, EGA, Softdisk
- Dave Goes Nutz!, 1995, Apple II / Apple IIGS, Softdisk
Dangerous Dave in the Haunted Mansion v roce 2008 byla vydána na mobilních platformách.
No comments:
Post a Comment