Infocom (1980). Zork: The Great Underground Empire - Part I. (Commodore 64).
22. června 1979 v Cambridge ve státě Massachusetts založilo deset programátorských nadšenců společnost Infocom. Hlavními zakladateli byli dva spolužáci z Massachusetts Institute of Technology - Marc Blank a Dave Lebling. Firma se zabývala téměř výhradně vývojem textových adventur, jednou z nich byl právě Zork.
Děj Zorku se odehrává v prastarého chrámu hluboko pod zemí. Hráč jakožto lovec pokladů prostuuje podzemím s cílem objevit 19 ukrytých artefaktů.
Děj Zorku se odehrává v prastarého chrámu hluboko pod zemí. Hráč jakožto lovec pokladů prostuuje podzemím s cílem objevit 19 ukrytých artefaktů.
Jelikož Zork funguje na principu textové adventury bez jakékoliv grafiky, lze se v ní pohybovat pouze sérií přednastavených příkazů, typických pro každou situaci a část hry a frustrace plynoucí z neschopnosti správně určit tvůrci přednastavený postup a všudypřítomná reakce systému "I don't understand" by dnes většinu hráčů od hry odradila, tehdy byla důležitou součástí herního zážitku. Hraní hry bez dostupného návodu znamenal v 80. letech značnou výzvu a sdružoval herní komunitu.
První Zork (vznikla postupně třídílná série) byl velmi úspěšný a v průběhu několika let se ho prodalo přes 1 milion kopií na více než desítce platforem (Applem, Atari, PC, Commodere 64).
Osobně jsem zkusil pouze úvodní část hry a musím říct, že samotná mechanika je po těch letech pro hráče stále intuitivně použitelná, nicméně jsem musel častokrát hledat na youtubových let's playích další postup hrou. Hra připomíná svou formou gamebook, kterých jsem přečetl nepočítaně, nicméně absence přednastavených voleb, které sice omezují interaktivitu, ale v praxi neznamenají omezení hráče a neplynulou hru, jako je tomu u volitelných příkazů, mi nikterak nevadily a v ovzduší současném herního trendu "vodění za ručičku", kterému se postavily jen některé tituly, jako Dark Souls nebo Dayz, je hra příjemnou změnou.
Platformy: PDP-10, Atari 8-bit family, Commodore 64, Commodore Plus/4, Commodore 128, CP/M, TRS-80, IBM PC, Apple II, Apple IIe,Amiga, Amstrad CPC, Amstrad PCW, Apple Macintosh, Atari ST, DOS, TRS-80, NEC PC-9801, MSX,PlayStation, Sega Saturn
Rok Vydání: 1980
Série: Zork
Žánr: textová adventura
Designér: Tim Anderson, Marc Blank, Dave Lebling, Bruce Daniels
Země výroby: USA.
Jakub Trtík, 428933
No comments:
Post a Comment