Saturday, October 4, 2014

Donkey Kong (1981)

Nintendo (1981). Donkey Kong. (MS-DOS)

Donkey Kong - Arcade
Vzhled prvního levelu
Poprvé se Donkey Kong objevil v 1981 jako hra pro arkádové automaty. Jeho autorem byl japonský designer a programátor Shigeru Miyamoto, který je také autorem známých titulů jako Star Fox, The Legend of Zelda, nebo i F-Zero.  
Inspiraci ke stvoření postav přebral částečně z komixu Pepek námořník a z úspěšného filmu King Kong. Po velkém úspěchu, kterého se hra dostala na arkádových automatech, udělilo Nintendo licenci společnosti Coleco, která poté vyvinula celou řadu verzí pro domácí konzole. A tak se Donkey Kong objevil např. na videokonzolích  ColecoVision (1982), Intellvision (1982), Atari 2600 (1982), NES (1983) a spoustě dalších, kde patřila k nejprodávanější videohře až do počátku 90.let minulého století.

Herní příběh byl jednoduchý. Zlý opičák Donkey Kong unesl krásnou dívku (Pauline) a vyšplhal s ní až na vrchol rozestavěné konstrukce, kde pracuje její přítel Mario (původně Jumpman).Ten se jí snaží vysvobodit ze spáru gorily. 

Arkádový automat Donkey Kong

Hra měla 4 úrovně (z níž se každá odehrávala na samostatné obrazovce): V první se Mario musel vyšplhat po žebřících do nejvyššího patra kon­struk­ce a přeskakovat při tom barely, které po něm rozzuřený opičák házel. Když se však k Pau­li­ne dostal, Donkey Kong dívku u­cho­pil a vyšplhal o patro výš. Druhá úroveň, často označována jako továrna, tady Mario musel přeskakovat po běžících pásech transportujících ce­men­to­vé pánve a vyhýbat se přitom ohnivým koulím. Cestou mohl také sbírat Paulininy věci, které se válely kolem, a získávat tak extra body. Továrna měla 5 pater a když se Mario prodral až do toho nejvyššího Donkey Kong opět utekl i s dívkou. Následovala obrazovka "Elevator level", ve které Mario musel přeskákat po plošinových vý­ta­zích až k nejvyššímu žebříku a poté šikovně proběhnout mezi skákajícími pružinami. Jeho cestu opět kom­pli­ko­va­ly tancující ohnivé koule. Pokud se Mario dostal až na závěrečnou obrazovku, čekal ho poslední úkol. Musel odstranit 8 nýtů, které držely konstrukci, na níž Donkey Kong spočíval. Ohnivé koule se v tomto levelu proměnily v jakési hořící "ryby", které se pohybovaly ve všech patrech všemi směry. Zvládl-li Mario i tentokrát svůj úkol, Donkey Kong se zřítil i s celou železnou konstrukcí dolů a Pauline byla volná. Následovala vítězná fanfára a hra pokračovala opět první obrazovkou. Tentokrát však na výrazně vyšší obtížnosti.

Hra se stala natolik úspěšnou, že se brzy dočkala dalších pokračování. Následovala i celá série Super Maria, která ustavila postavičku Maria jako maskota společnosti Nintendo. Také Donkey Kong se vrátil, nejprve ve hře Donkey Kong Country (1994) a pak v celé řadě jejích přímých i nepřímých pokračování. Donkey Kong se stal legendou.


Platformy: Arcade, Atari 8-bit, Atari 2600,Commodore 64/128, Apple 2
Rok vydání: 1981
Žánr: akční, plošinovka
Tvůrci: Shigeru Miyamoto
Země původu: Japonsko

Kristýna Mechová, 437998

No comments:

Post a Comment