Tuesday, November 29, 2016

Analýza hry - One Night Stand (2016)

Hra One Night Stand původně vznikla v rámci March for NaNoRenO game jamu a nyní se představuje v plné verzi s více zakončeními, vylepšenou animací, hudbou… Hra si nebere servítky a hází hlavní postavu, ale i hráče do neznámé a velmi nepříjemné situace. Hlavní hrdina zjišťuje, že se ráno, po prohýřené noci, probudil na neznámém místě, vedle cizí ženy. Jak již samotný název napovídá, tak se hrdina účastnil vztahu na jednu noc. Cílem hry je přiblížit hráči takovou situaci. Postavit ho před volby, které rozhodnou o budoucím vztahu dvou osob.


Hra je v podstatě adventura. Hráč prohledává okolí (jednu místnost), zjišťuje informace, provádí konverzace a snaží se dojít ke zdárnému konci hry. Každý průchod hrou má stejný rytmus s měnícím se obsahem. Nejlépe to jde vysvětlit společně s nastíněním děje. Jak jsem již zmiňoval, příběh začíná tak, že je hlavní hrdina probuzen bzučícím telefonem na neznámém místě. Hlavou se mu honí myšlenky o tom, co se dělo minulou noc. Představují se zde také první mechaniky hry, tedy odklikávání prostých textových zpráv, interakce s předměty a rozhodování o dalším vývoji situace – zvednutí telefonu a rozhodnutí, zda budete informovat kamaráda Garryho o vaší situaci, nebo ne. Poté co si hrdina uvědomí, v jaké se nachází situaci, neznámá žena rychle vyběhne z pokoje. Nyní se hráč ujímá plné kontroly a k dispozici má tři obrazovky (které zahrnují jeden pokoj) v nichž se nachází spousta věcí k prozkoumání. Hráč má ovšem možnost prozkoumat pouze tři objekty, než se neznámá dívka vrátí. Ať už to bude knihovna, kytara, fotografie, peněženka nebo notebook, tak zrovna ty vybrané věci dají směr následné konverzaci. Když se naše neznámá vrátí do ložnice, tak začne rozhovor, zprvu nepříjemný, ale to se může změnit, hráč si může vybrat, zda se bude snažit sblížit, nebo se co nejrychleji sebere a odejde. Jak děj dále postupuje, hráč dostane ještě tři příležitosti, kdy bude sám v místnosti a pokaždé bude moci prozkoumat dvě další věci. Právě tyto pasáže tvoří diverzitu v příběhu. Ten vždy postupuje stejným směrem, má body a konverzace, které vždy proběhnou, ale zbytek je ovlivňován právě předměty, se kterými se rozhodnete interagovat.  

Při každé interakci s objektem dostane hráč nějaký komentář. Některé objekty slouží čistě k udržení nezávazné konverzace, některé hráči (a i postavě) dají užitečné informace, které použijí k dokončení příběhu a některé jsou sami o sobě podstatou k dosažení jednoho z možných konců. Další mechanikou hry je možnost prostě se sebrat a odejít – symbolizuje ji tlačítko v dolní části obrazovky, tato možnost je ale podmíněna nalezením všech tří chybějících kusů oblečení. V případě opakovaného hraní je příjemná možnost rychlého přetáčení rozhovorů. Hra se dá také libovolně ukládat a obsahuje galerii zakončení hry, kde se dají dosažené konce znovu přehrát a nedosažené u sebe mají nápovědu, která hráči pomůže k jejich dokončení.

Hra nabízí dvanáct různých zakončení. Dá se dosáhnout přátelství, zdvořilého rozloučení, nenápadného odchodu, chůze hanby, vyhození… Prostě jsou zde konce pěkné, špatné i vtipné. A to je dle mého názoru cílem hry, prožít si tu situaci, pocítit dopad svých rozhodnutí a umět s nimi jít dál. Nejde jen o to ozkoušet si svůj charakter, ale zároveň vyzkoušet věci, které se v normálním životě nedělají, jako například procházení cizího počítače či peněženky, protože hra jasně dává najevo, proč je to nepřípustné. Dalším důkazem, že hra klade velký důraz na opakované procházení, je to, že po každém dohrání adresuje hráče otázkou: „Zajímá mě, jak jinak to mohlo skončit?“ Je to jednoduchý trik jak v hráči vzbudit zvědavost a pobídnout ho k dalšímu prozkoumávání a nalezení „lepšího“ konce.



Další zajímavou rovinou hry je proces poznávání oné neznámé. S každou další hrou hráč zjišťuje více a více informací, poznává ji a začíná si utvářet názor na její reakce, ale ve hře samotné se to tolik neprojeví, protože pro hru jsou relevantní informace dosažené jen v daném průchodu děje. Hráči to na druhou stranu dává více možností v plánování dalšího průchodu příběhu, ale hlavně v dotváření si okolního světa. V rámci příběhu nejsou poskytnuty odpovědi na všechny otázky, ale díky opakovanému procházení hrou a skládání si jednotlivých informací dohromady, se dají vymýšlet teorie, které dokreslují svět. Je to mechanika, se kterou pracuje spousta her s otevřeným světem, ale v tomto případě je to pěkně zřetelné a snadněji ukočírovatelné, hlavně díky rozsahu samotné hry.

Musím se zmínit ještě o audiovizuálním zpracování hry, které mě zaujalo na první pohled. Grafika je příjemně kreslená i barevně zpracovaná tak, že působí velmi mile a přívětivě. To je dáno převážně světlými tóny a celkově prosvícenou stylizací. Animace jsou sice velmi jednoduché, ale to vůbec nevadí, úplně stačí k „dotažení“ některých dialogů a nabourání jinak statického obrazu. Hudba je jednoduchá, ale příjemná. Většinou není moc výrazná, ale hlavní téma budí atmosféru dramatu, nebojím se říci, něčeho tragického, což znovu vybízí k opakovanému hraní a docílení něčeho „lepšího“. Mrzí mě, že hra neobsahuje dabing, je mi jasné, že by byl velmi náročný na výrobu, ale atmosféře a imerzi, která probíhá hlavně v rámci dialogů, by velmi pomohl.


Hra mne zaujala na první pohled nejen svou stylizací, ale také tématem, kterým se zabývá. Není klasickým dating simulátorem, ale jde dále a prozkoumává situaci, která probíhá po úspěšné schůzce, což se jen tak nevidí. Jak autor říká, hra vás „hodí“ do situace „ráno poté“, kde rozhodnete o tom, jak se věci vyvinou. Je to premisa, kterou hra skvěle splňuje. Daří se jí vyvažovat lineární příběh s dostatečnou variabilitou a v člověku skutečně zanechá nějaký hlubší pocit a záleží jen na hráči jaký.


Jiří Bednář (učo 433232)

No comments:

Post a Comment