Monday, September 30, 2013

Metal Gear

Konami (1987). Metal Gear (MSX2).

Metal Gear je prvním kouskem z dílny Hidea Kojimy. Hra poprvé spatřila světlo světa 12. 7. 1987 na platformě MSX2 a honosila se zejména svým originálním pojetím. Nešlo totiž o klasickou "střílečku", kterých bylo už tenkrát víc než dost, ale o historicky první hru, kde šlo nepřátele obejít a dokonce to bylo doporučováno. Tato hra stojí za zrozením "stealth" žánru, mezi které se dnes řadí i takové tituly, jako jsou Splinter Cell nebo Hitman.


Nevídaně byl podán i příběh, který v pozdějších pokračováních hrál zásadní roli. Příběh se točí kolem zelenáče jednotky FOXHOUND s krycím jménem Solid Snake. Ten je poslán na svou první misi s názvem Intrude N313. Na vysílačce jej podporuje jeho nadřízený, Big Boss. Úkolem Solid Snaka je najít Grey Foxe a zjistit, co znamenají dvě záhadná slova, která Grey Fox stihl vyslovit do vysílačky předtím, než byl zajat - "Metal Gear".

Hra byla převedena i na konzoli NES. NES verze se výrazně lišila od originálu a to zejména tím, že na konci ani žádný Metal Gear nebyl. Namísto něj se hráč utkal s obrovským superpočítačem. O konverzi navíc neměl ponětí ani samotný Kojima. Přesto Metal Gear pro NES zaznamenal taktéž úspěch.

Příběh Metal Gearu se stále rozšiřuje a v současné době netrpělivě hráči a hlavně fanoušci očekávají pátý díl série Metal Gear Solid, který bude prequelem právě k prvnímu Metal Gearu.

Platformy: MSX2, NES
Rok vydání: 1987
Žánr: Stealth
Série: Metal Gear
Hlavní designér: Hideo Kojima
Země původu: Japonsko

Milan Doležal, 396306

Goblins Quest 3

Coktel Vision (1993). Goblins Quest 3 (Amiga, DOS).


Velice originální a své doby jistě bezkonkurenční adventura, ve které jsou hádanky k řešení sice poněkud složité, přesto je míra zábavy z hry obrovská, postavy jsou veselé a všechna řešení jakbysmet. Oproti předchozím dílům je zde jen jedna hlavní postava, goblin Blount, s jedním pomocníkem, který se v průběhu hry střídá (původně byly hl. postavy v 1. díle tři a v 2. díle dva). Hry ze série Gobliniins byly jedny z prvních, co jsem hrál, hlavní věc, kterou jsem si u nich poprvé osahal, byla myš. Grafické prostředí sice působí dvourozměrným dojmem, postavy se ale pohybují ve více vrstvách, takže nápaditý kreslený design je nakonec vlastně trojrozměrný. Když o hře teď píšu, paralelně zapínám DOSBox a stahuju, těžká nostalgie :).

Platformy: Amiga, DOS
Rok vydání: 1993
Hra pochází ze série: Gobliiins series (tomuto dílu předcházejí dva: Gobliiins (1991) a Gobliins 2: The Prince Buffoon (1992), následuje ještě ne tolik úspěšný díl Gobliiins 4 (2009))
Žánr: Adventura
Hlavní designer: Pierre Gilhodes
Země výroby: Francie