Autoři: Terry Cavanagh, Stephen Lavelle, Jasper Byrne, Tom Morgan-Jones
Hra American dream vytvořená Terry Cavanaghem ve spolupráci se Stephenem Lavellem, Jasperem Byrnem a Tomem Morgan-Jonesem v Cambridge ve Velké Británii, je vlastně simulací života, uskutečnění svého „amerického snu“, honbou za penězi. V případě téhle jednoduché hry pro jednoho hráče - American dream, se snažíte vydělat co nejvíce peněz na prodejem zboží pojmenovaného po celebritách jako je např. Michael Jackson, Tina Turner, Arnold Schwarznegger aj.
Po spuštění hry vás přivítá jednoduchá, příjemná melodie a nápis „I will make a milion dollars“, což je vlastně cílem i závěrem hry. American dream je jednoduchá hra, limitovaná dvěmi základními prostředími - váš domov, a vaše práce. Ocitnete se ve svém novém „životě“, ve svém domě, nemáte moc peněz, takže nezbývá než je vydělat. S ovládáním vás hra seznámí během pár screenů. Interface hry se skládá z myši a klávesnice. Požaduje po vás úvodní „click“, Action button je „Z“ na české klávesnici, „right to buy, left to sell“ , rada do života „Buy low, sell high“ a získate též informaci, že když budete mít nakoupené nové vybavení do vašeho „hnízda“, můžete pozvat vaše přátelé a celebrity na párty. Což vám samozřejmě pomáhá, každá párty znamená skandál pro jinou celebritu - skandál je zde zobrazen pomocí obrázku ( při přechodu z prostředí domova do pracovního prostředí ) celebrity v určité většinou „sexuálně nevhodné“ situaci, a nápis s pozn. např. „Buy Michael Jackson“. Pro vás je to signál investovat co nejvíce svých úspor do akcií určité celebrity, jejíchž cena pro příští týden (příští pracovní den) náhle vzroste. Nakupování domácího vybavení a pořádání večírků však není vaší povinností. Cest k dosažení cíle, vydělat svůj první milion, je více. Můžete se soustředit pouze na prodej a nákup akcií a zanedbat tak prostředí vašeho domova a vyhnout se večírkům. I když je hra limitována herní interakcí, nedává nám jasná pravidla průniku hrou – „když učiníš tohle, přihodí se ti támhle to“.
Co se grafiky týče, je v American dream velice jednoduchá, avšak pro účel plnění svého „poslání“ hry (sdělení myšlenky) je dostačující. Hra je satira na heslo „americký sen“. Pokazuje na náplň a způsob života dnešní společnosti nejen v Americe. Opakující se koloběh života, práce, vydělávání, na druhé straně utrácení. Krmení se na úkor ostatních za účelem obohatit sebe sama. Na začátku hry koupíte za pár dolarů vybavení od toalety až po novou televizi. Postupem času vám chodí stále novější a novější katalogy se stále dražší výbavou v podobě Bible s pozn. „Everything you own is now out of fashion“. Nejdete s dobou, nenakupujete „nové“ vybavení ( „nové“ jen barvou – autor se možná snažil poukázat na to, že kupujeme věci, které vlastně nutně nepotřebujeme, ale přesto je koupíme, aktuální doba vyžaduje novou, aktuální „barvu“), čili nejste „zajímaví“, tudíž nepořádáte večírky, nejste svědky skandálů a nevyděláváte tak předvídatelně velké množství peněz. Po dosažení milionu dolarů hra končí pozn. „And I made it all doing something I love.“
Dovoluji si na závěr sdílet citát Chucka Palahniuka, amerického postmoderního spisovatele, který se věnoval a dále věnuje tématům na pozadí současné americké společnosti a jehož díla končí téměř vždy tragicky - "Kupujete nábytek. Řeknete si, tohle je opravdu poslední pohovka kterou budu ve svém životě potřebovat. Koupíte pohovku, pár let budete spokojení, že přes vše co je špatné, máte téma „nová pohovka“ vyřešeno. Pokračujete výběrem nového nádobí, pak perfektní postele, závěsů, koberce. Pak jste uvězněni ve svém krásném hnízdě, a věci, které jste byli zvyklí vlastnit, nyní vlastní vás".
Lukáš Lasnovský, 399210
No comments:
Post a Comment