Monday, October 6, 2014

PREHISTORIK 2

Titus France SA (1993). Prehistorik 2 (DOS; Amstrad CPC)



Hra Prehistorik 2 je volné pokračování stejnojmenné oblíbené hry z roku 1991. Hlavním hrdinou je zde neandrtálec, jehož úkolem je překonat množství překážek a ranami svého kyje umlátit co nejvíce všemožných potvor, jakými jsou jiní neandrtálci, medvědi grizzly, červi, pterodaktylové, netopýři, dinosauři, vosy, pavouci, tygři, želvy a mnohá další pestrobarevná prehistorická fauna. Tyto lze pak zabít jednou ranou z kyje, což je také jediná zbraň našeho pravěkého hrdiny. Ve hře jsou však i poněkud zákeřnější nepřátelé (dvě opice, zlý pařez a kamenná freska – asi nejhorší), kterým jedna rána nestačí a boj s nimi bývá poněkud náročnější. Ukazatelem života jsou pak srdíčka, a pokud o všechna během hry přijdeme, hrdina zemře a level začíná znovu od ukazatele, jehož jsme se naposledy dotkli.


Hra má celkem 11 levelů, 3 bonusové a 1 speciální a nejdůležitějším principem celé hry je přejít všechny tyto levely a nashromáždit co nejvíce bodů. K ovládání hry nám pak postačí klávesnice nebo joystick.  Prehistorik 2 je opravdu povedená a vylepšená 2D „skákačka“, jež hráče nadchne především inovativní a povedenou grafikou a zvláště rozmanitým prostředím jednotlivých levelů (jarní příroda, ledové jeskyně, chrám atd..). Hra překvapuje a působí i svou barevností, jež se liší level od levelu. Tuto hru můžeme zkrátka zařadit mezi zásadní arkádové hry první poloviny devadesátých let, které baví, a to i po dvaceti letech od svého vzniku!

Hra byla vyrobena pro platformy: Amstrad CPC; DOS
Rok vydání původní verze: 1993
Žánrové zařazení: arkáda – plošinová hra s 2D grafikou
Hlavní designér: Eric Zmiro
Země původu: Francie

Pavlína Křečková, 362473

Sunday, October 5, 2014

CD-MAN (1989)

CD-MAN

Creative Dimensions (1989). CD-Man (MS-DOS)



CD-Man je další z předělávek klasického Pac-Mana vznikajících po roce 1980. Opět se jedná žlutého „kuličkožrouta“, který se však v každém levelu dostává do zcela odlišného prostředí. V první úrovni se náš hrdina ocitá v zelení porostlém poli pronásledován pavouky, dále například sbírá body v moři obklopený plážemi ale i hladovými žraloky. Cílem hry je samozřejmě vyčistit celou hrací plochu od puntíků aniž by se nechal CD-Man sežrat od pronásledovatelů. Ty může naopak chvíli honit on sám, avšak pouze po pozření jedné ze čtyř větších puntíků umístěných v každém rohu bludiště. V nastavení je možné si kromě hudby nastavit i počet hráčů (jeden nebo dva), ale především rychlost pohybu CD-Mana od extrémně pomalé až naopak po nesmyslně rychlou.   



CD-MAN
Platforma: MS-DOS
Rok vydání původní verze: 1989
Žánrové zařazení: plošinovka
Jména designérů: Atilla Biro a Anders Moree
Země výroby: Švédsko



Vendula Kopřivová (383602)

Avoid the Noid (1989)


V 80. letech přišla společnost Domino's Pizza se sérií televizních reklam, ve kterých figurovala postava tzv. Noida. Tento zákeřný mužík v králičím kostýmu chce za každou cenu zničit pizzu, ale pizzu od Domino's je krátký. S rokem 1989 přišla videohra, která byla v podstatě rozšířením televizních reklam a můžeme ji samotnou považovat za určitý druh reklamy.


Ve hře se stáváte poslíčkem pizzy a máte 30 minut na to, abyste ji doručili do nejvyššího patra. Úkol vám ztěžuje postavička Noida a jeho útoky s každým přibývajícím patrem se stávají náročnější na vyhýbání. Hráč  v náročnějších patrech může použít funkci Noid Avoider, která způsobí zmizení všech Noidů z obrazovky. Počet použití této funkce je ovšem omezený. Jediné bezpečné místo můžete jako poslíček nalézt ve výtahu.  Hra funguje na systému životů, kdy máte k dispozici 4 pizzy, tedy 4 životy. Během procházení hry narazíte v některých patrech na zvonící telefony, ve kterých se buď schovávají klíče pro projití do dalšího patra nebo zákeřný Noid. Na obrazovce se vám vždy zobrazují 3 patra a specialitou hry je, že pro každou tuto obrazovku hraje jiná zdigitalizovaná klasická hudba. 

Platformy: Commodore 64, MS-DOS
Rok vydání: 1989
Žánr: Platforma
Mód: hra pro jednoho hráče
Vývojáři: BlueSky Software (C64), California Merchandising Concepts (MS-DOS)
Vydavatel: ShareData
Země původu: USA
Autor příspěvku: Tereza Rašilovová (438363)

Micro Machines

Micro Machines

Codemasters Software Company Limited. (1994). Micro Machines (DOS)

Hra Micro Machines patří k legendárním závodním hrám. Poprvé vyšla na platformě NES (Nintendo Entertainment System) v roce 1991. Hra je založena na závodění "angličáků", které vyráběla společnost Galoob právě pod názvem Micro Machines od poloviny 80. let.

Firma Galoob vyráběla různé hračky od autíček přes lodě, helikoptéry až po tanky. Tvůrci počítačové hry se inspirovali různorodostí a vznikla tak pestrá hra, kde se setkáte nejen s klasickými závodními autíčky, ale právě taky se závody lodiček, džípů, vrtulníků nebo třeba i tanků.

Závodním prostředím nejsou běžné asfaltové cesty, ale například kulečníkový stůl, zahrada nebo vana. Micro Machines umožňuje multiplayer, kdy obrazovka není rozdělena na dvě části, ale soupeři se od sebe postupně vzdalují až do okraje obrazovky. Pak vítěz získá život, poražený o něj přijde.

Platformy: Amiga, CD-i, DOS, Game Boy, Game Gear, Genesis, SEGA Master System, SNES
Rok vydání: 1991
Žánr: závodní hra
Hlavní designér: Andrew Graham

Pirates! Gold

MicroProse (1993) Pirates! Gold (Windows 3.1, DOS, Macintosh, Sega Genesis)


Pirates! Gold je remake původních Pirates! z roku 1988. Jedná se o hru pro jednoho hráče v otevřeném světě s otevřeným koncem, hlavním designerem je Sid Meier známější jako tvůrce série Civilization. Hráč se ocitá v Karibiku v 17. století a poté, co se násilím zmocní první lodi jej čeká kariéra piráta spojená s potápěním nepřátelských korábů, službou pro jednu ze čtyř koloniálních velmocí, honbou za poklady a srdci žen. Piráti se dočkali dalšího remaku v roce 2004 a z posledních let pocházejí i verze pro mobilní zařízení. Unikátní herní systém inspiroval i několik pozdějších her, nejznámější hrou stavějící na principech Sid Meier's Pirates je v současné době patrně série Mount & Blade.

Platformy:  Windows 3.1, DOS, Macintosh, Sega Genesis
Rok vydání: 1993
Žánrové zařazení: adventura, akční, strategie
Hlavní designér: Sid Meier
Země původu: USA

Autor příspěvku: Jonáš Prstek (356822)

Saturday, October 4, 2014

Pac-Man (1980)


Namco (1980). Pac-Man. (Arcade)



V jednoduchosti je krása. Toto heslo hru vystihuje naprosto dokonale. Ovládání jednou rukou, žádné složité herní mechanismy, taková počítačová verze hry na honěnou – to vše se skrývá za jednou z nejúspěšnějších her své doby.





Tato legendární Japonská hra způsobila opravdovou revoluci v herním průmyslu. Z původní platformy se velmi rychle rozšířila na spoustu dalších, a taky hodně rychle překročila hranice Japonska a troufám si říct, že dobyla svět. Úspěchy, které Pac-Man slaví můžeme pozorovat i dnes, tedy po více jak třiceti letech od vydání hry samotné.

Platformy: Arcade, Atari 2600, Atari 800, Commodore VIC-20, Atari 5200, Atari 8-bit, Apple II, Commodore 64, Intellivision, Nintendo Entertainment System, MSX, Game Boy, Game Gear, Neo Geo Pocket Color, Game Boy Color, Mobile, Xbox Live Arcade, iPod Classic, Virtual console, Windows Phone 7
Rok vydání původní verze: 1980
Žánrové zařazení: Plošinovka
Jméno hlavního designéra: Toru Iwatani
Země výroby: Japonsko

Jan Sladký, 425999

Space Invaders(1978)



SpaceInvaders-Gameplay.gif


Space Invaders jsou arkádovou střílečkou, kde hráč ovládá, laserový kanón, kterým se pohybuje v horizontálním směru po spodní části obrazovky automatu, zatímco na něj útočí invaze vetřelců, kteří se pohybují v horní části obrazovky a stoupají níže.


Hra samotná ve své době potřebovala pro svůj běh nejnovější hardware a běžela na procesoru Intel verze 8080 (arkádový kabinet Taito 8080). Přestože, tento kabinet měl pouze monochromatickou CRT obrazovku tak se využívalo zelených a oranžových pruhů celofánu pro docílení více barev. Space Invaders měli na svou dobu také přelomový hudební doprovod, který se měnil v reakci na události na obrazovce.

Space_Invaders_flyer,_1978.jpg

Dnes je hra Space Invaders ikonou videoherního průmyslu a často můžeme “aliena” z druhé vlny ve hře vidět jako ikonu, která popisuje hry jako celek. Dodnes je hra velmi oblíbená. Za dobu její existenci vznikl nespočet klonů a variant této hry.

Platforma: Arkádový systém Taito 8080
Rok vydání: 1978
Země původu: Japonsko
Žánr: Arkádová střílečka
Vývojář: Tomohiro Nishikado


Lukáš Kromholz 433668

Caesar (1992)

Impressions Games (1992). Caesar (MS-DOS)


Caesar je prvá hra z celkovo štvordielnej série, vydaná v roku 1992. Je to budovateľská stratégia, v ktorej sa hráč zhosťuje úlohy vodcu malej provincie v čase vrcholu rímskeho impéria. Jeho úlohou je stavať mestá, čo zahŕňa stavbu domov, ciest, policajných budov (prefektúr), hasičov, architektov a podobných. Je potreba sa starať aj o obyvateľstvo, zabezpečiť dostatok potravín, prívod vody, bezpečnosť, vzdelanie, ale aj kultúrne vyžitie, ako je napríklad divadlo alebo koloseum. Postupne hráč dostával ťažšie a ťažšie zadanie misií.

Hra nebola sama o sebe ničím výnimočná v danej dobe, bola často prirovnávaná k SimCity, podobnou grafikou a užívateľským prostredím, no narozdiel od neho ponúkala aj vojenskú časť, kedy hráč musel nahromadiť určitý počet vojakov a ubrániť sa invázii barbarov, alebo ich naopak vyslať na misiu. Samotné boje sa uskutočňovali mimo obrazovku, ale neskôr sa dali vybojovať priamo, ale použitím inej hry Cohort 2. Ďalší hlavný rozdiel spočíval v tom, že zatiaľ čo SimCity ponúkalo stavbu generického mesta, Caesar poskytol hráčom zážitok z budovania mesta s rímskou tématikou.

Ostatné platformy: Amiga, Atari ST, Macintosh
Rok vydania:           1992
Séria:                       Caesar
Žáner:                      Budovateľská stratégia
Dizajnér:                  David Lester
Vydané v:                UK

Viktor Rumanovský 374301

Prince of Persia (1990)

Brøderbund Software, Inc. (1990) Prince of Persia (DOS)
Prince of Persia je jedna z prvních her, která se v letech postupného rozšiřování počítačové zábavy mezi širší veřejnost dostala do povědomí společnosti i na našem trhu. Jednalo se o 2D zpracovanou akční hru, kde se princ snaží zachránit princeznu z moci zlého rádce, který ji unesl, aby s ní uzavřel sňatek a tím připravil sultána o trůn. Klasické akční běhání a skákání je tedy prokládáno příběhem a Prince of Persia je tedy někdy označován jako předek kinematograficky orientovaných žánrů.
                                                              
Platformy platné pro hru: Amiga, Amstrad CPC, Apple II, Atari ST, FM Towns, Game Boy, Game Boy Color, Game Gear, Genesis, iPad, iPhone, Macintosh, NES, Nintendo 3DS, PC-98, SAM Coupé, SEGA CD, SEGA Master System, Sharp X68000, SNES, TurboGrafx CD, Wii
Hra byla původně vydána v roce 1990.
Žánrové zařazení: akční hra.
Hlavními designéry byli Leila Joslyn, Avril Harrison a James St. Louis.
Jednotlivé části série: Prince of Persia • The Shadow and the Flame • Prince of Persia 3D/Arabian Nights.

Jedná se americkou videohru.

Historická anotace od Michaely Sedlákové (361888)

Moorhuhn (1999)

     


       Moorhuhn je hra od studia Phenomedia AG z německého města Bochum. Moorhuhn je v anglicky mluvících zemích známá pod názvem Crazy Chicken. Série Moorhuhn obsahuje více jak 30 her a na začátku nového tisíciletí byla nejhranější hrou v celém Německu. Hra vznikla v roce 1999 jako reklamní kampaň pro známého skotského výrobce whiskey Johnny Walker.
       Jedná se o jednoduchou střílečku, kde Vaším úkolem je v určitém čase trefit co nejvíce kachen. Ke hře nebylo potřeba žádné zvláštní vybavení a k hraní stačila pouze myš. Levým tlačítkem se ovládala spoušť a pravým se nabíjel zásobník zbraně.
       Hra nebyla původně určena ke komerční distribuci, ale pouze do barů, kde promotéři oblečení jako lovci dělali reklamu na lov a na whiskey Johnny Walker. Hra se ovšem začal kopírovat a byla dostupná ke stažení on-line. Studio tedy rozhodlo vydat hru i pro širokou veřejnost. Hra měla obrovský úspěch v německy mluvících zemích a byla dál rozvíjena ve všech různých mediálních směrech. Vznikl komix založený na známých kachnách a vznikaly i animované pořady pro televizi.

        Poslední hra založená na Moorhuhn vyšla v roce 2010 na zařízení iOS a jmenuje se Crazy Chicken Quest.

Platforma: PC, Nintendo DS
Rok vydání: 1999
Země původu: Německo
Žánr: Arkáda
Studio: Phenomedia



Petr Kameníček (409907)

DOOM (1993)

iD Software (1993). DOOM. (MS-DOS).


    DOOM je FPS (first-person shooter) videohra zasadená do science fiction / hororového prostredia. Dej sa odohráva na Phobose, kde Union Space Corporation experimentovala s teleportačnými zariadeniami, avšak vedcom sa podarilo otvoriť portál rovno do pekla, z ktorého vyliezla horda démonov. 

    Hlavný hrdina, vesmírny mariňák nazývaný "Doomguy", je poslaný spolu z ďalšími mariňákmi na Phobos. Doomguy ostáva sám a jeho úlohou, ako aj úlohou hry je postupovať levelmi, kde musí zneškodniť všetky démonické stvorenia a nájsť "skull key" alebo "keycard", aby mohol pokračovať do ďalšieho levelu.


   Hra priniesla prelomovú 3d grafiku, pre ktorú je považovaná za jednu z najvýznamnejších a najvplyvnejších videohier minulosti. 

    Je to historicky prvá hra, v ktorej bol zahrnutý deathmatch mód, kde proti sebe hrali až štyria hráči na sieti alebo na rozdelenej obrazovke. 


Platformy: 3DODOSGame Boy AdvanceJaguarLinuxPC-98SEGA 32XSNESWindows
Rok vydania: 1993
Názov série: DOOM
Žáner: 3D akčná FPS strielačka
Hlavný designér: Tom Hall
Zem výroby: USA


Tomáš Korec
433688

Heroes of Might and Magic: A Strategic Quest (1995)


Heroes of Might and Magic 1
                Hra Heroes of Might and Magic: A Strategic Quest (též pouze Heroes of Might and Magic 1 či HoMaM 1) je první díl v řadě veleúspěšných a veleoblíbených tahových strategií. Tato řada má k dnešnímu dni již sedm pokračování. Hra nabízí jak možnosti single player, taky i multiplayer, kde je možno hrát buď proti umělé inteligenci, nebo proti lidskému spoluhráči. Lze hrát jak pomocí Lan, tak i na jednom počítači. Tento mód je zde nazván Hotseat.
                Hra je hrána převážně pomocí myši případně pomocí klávesnice. Hra se odehrává ve fantasy světě, plném mýtickými či pohádkovými tvory. Tito tvorové jsou součástí armády, kterou vede tzv. hrdina. Hrdina pomocí své armády dobývá různé doly, ze kterých získává suroviny důležité na stavbu ve svém hradě. Hlavním cílem hry je ve většině případů ovládnutí všech nepřátelských měst, respektive porážka všech nepřátel. Herní čas hry je definován herními dny. Každý hrdina může za jeden den urazit určitou omezenou část pohybu, poté musí odpočívat, odpočinek probíhá po stisku tlačítka, které posouvá herní děj do dalšího herního dne. Hra nemá žádné časové omezení. První díl této tahové ságy nabízí 4 herní národy, které si může hráč vybrat, jsou jimi Barbaři, Rytíři, Čarodějové a Kouzelníci. Ke stavbě budov, ze kterých poté hrdina může nakupovat tvory do své armády, slouží základní suroviny, které jsou zlato, dřevo a kamení. Dalšími potřebnými surovinami jsou síra, rtuť, diamanty a krystaly.  


Vydavatel: New World Computing
Designer: Jon Van Caneghem
Datum vydání: 31. 8. 1995
Žánr: tahová strategie
Platformy: MS-DOS, Windows 95, Mac OS, Game Boy Color

The Legend of Zelda: A Link to the Past

Nintendo EAD (1991). The Legend of Zelda: A Link to the Past. (SNES).



Hra The Legend of Zelda: A Link to the Past je třetí hrou ze série The Legend of Zelda. Vyrobilo ji Nintendo na svoji konzoli SNES. Stojí za ní osobnosti jako Shigeru Miyamoto a Koji Kondo, kteří hře dodali nejen chytlavý příběh, ale také soundtrack, který se dá poslouchat i jako samostatná hudba.

Jedná se o akční RPG, ve kterém hrajete za hlavního hrdinu jménem Link, který musí zachránit princeznu a následně celý svět před hlavním antagonistou celé série, Ganonem. Hra se odehrává ve fantasy světě Hyrule – světě, ve kterém se odehrávají všechny hry ze série The Legend of Zelda, a i když se jedná o třetí vydanou hru v pořadí, příběhem předchází prvním dvěma dílům.



A Link to the Past přineslo do série The Legend of Zelda prvky, které jsou v herní sérii používány doteď – ať se již jedná o koncept meče „Master Sword“ nebo existence nějakého alternativního světa, do kterého se dá v určitých okamžicích dostat.

A Link to the Past bylo úspěšné i v následujících letech – Nintendo tuto hru znovu vydalo na Game Boy Advance (2002) a následně jako Virtual Console hru pro konzole Wii (2006) a Wii U (2014). Hra byla od počátku svého vydání kladně hodnocena časopisy i hráči a umístila se na nemalém počtu seznamů nejlepších her.

Přímé pokračování A Link to the Past, The Legend of Zelda: A Link Between Worlds, vyšlo na podzim 2013 na konzoli Nintendo 3DS jako šestnáctá hra z této série.

Platformy: SNES, Game Boy Advance, Virtual Console (Wii), Virtual Console (Wii U)
Rok Vydání: 1991
Žánr: Akční adventura, akční RPG
Série: The Legend of Zelda
Země původu: Japonsko

Pavel Kouřil, 396550

Disney's Aladdin : 1993

Hra Disney s Aladdin (1993, Virgin Games) vznikla na základe rovnomenného animovaného filmu ktorý bol vytvorený dielňou Disney v roku 1992. Je to jedna z niekoľkých videohier založených na tomto filme vrátane hry ktorá bola vydaná v tom istom mesiaci spoločnosťou Capcom pre Super Nintendo Entertainment System.



Užívateľ ovláda hlavnú postavu hry Aladdina, ktorý musí prejsť niekoľkými úrovňami založených na miestach z filmu - cez ulice a strechy Agrabahu, zázračnú jaskyňu, sultánov žalár až ku záverečnej konfrontácii v paláci najväčšieho vezíra Jafara. Sultánove stráže a zvieratá z púšte chcú Aladdinovi brániť v jeho ceste. Ten sa im môže brániť mečom alebo hádzaním jabĺk. Hráč prostredníctvom hrdinu taktiež zbiera drahokamy ktoré sa môžu vymeniť za životy. V hre sa dokonca dajú odohrať aj bonusové kolá -  ak narazíte na ikonky džina alebo opičky Abu. Džinovo bonusové kolo spočíva v šťastnej hre o jablká, drahokamy či extra životy. Bonusové kolo Abu zas ponúka užívateľovi možnosť ovládať malú opičku ktorá má za úlohu chytať bonusové predmety padajúce z neba a popritom sa musí vyhnúť zasiahnutiu kameňmi alebo hrncami. 

Platformy : Mega Drive/Genesis, Amiga, MS-DOS, NES, Game Boy, Game Boy Color, Windows
Rok Vydania : 1993
Žáner : akčná plošinovka
Dizajnér : David Perry
Krajina pôvodu : USA

Nina Zelená / 362026 

Wasteland (1988)

Wasteland DOS Front Cover 

Interplay Produtions, Inc. (1988). Wasteland (MS-DOS).

 Hra Wasteland je post-apokalyptickou role-playing game (RPG), v ktorej sa hráč zhostí úlohy štyroch Desert Rangers - skupinky hrdinov, ktorí putujú po rozľahlom hernom svete, zvádzajú súboje a plnia úlohy ostatných obyvateľov zničeného sveta. Pri postupe hrou získávajú skúsenosti a vylepšujú svoje schopnosti.

Wasteland je typickým zástupcom RPG hier prelomu 80.-90. rokov, obsahuje teda krokový pohyb po 2D mape a ťahové súboje s protivníkmi. Každý zo štvorice rangerov disponuje inými schopnosťami (podľa hráčovej preferencie) a je teda vhodný v iných stiuáciách. Každá herná situácia má niekoľko riešení a je teda len na hráčovi, akú si zvolí.

Hra samotná bola veľkou inšpiráciou pre veľmi úspešnú sériu Fallout, na ktorej sa taktiež vo veľkej miere podieľal hlavný dizajnér Wastelandu, Brian Fargo. V roku 2014 vyšlo po úspešnej crowdfundingovej kampani pokračovanie Wasteland 2.

Vývoj: Interplay Productions Inc.
Vydanie: Electronic Arts
Hlavný dizajnér: Brian Fargo
Žáner: RPG
Rok vydania: 1988
Platformy: MS-DOS, Macintosh, Linux, Apple II, Commodore 64

Peter Funka (415355)

The Secret of Monkey Island (1990)

Lucasfilm Games LLC (1990). The Secret of Monkey Island. (MS-DOS).


Adventura The Secret of Monkey Island je první díl série Monkey Island. Je to také pátý titul poháněný přelomovým SCUMM enginem (příkazy již nebylo třeba zadávat do zdrojového kódu, stačí vybrat akci a kliknout na aktivní bod) od firmy LucasArts.

Hlavní postava Guybrush Threepwood, svérázný chlapík, jehož jméno neumí nikdo správně vyslovit, připlouvá na ostrov Mêlée, aby se stal strašlivým pirátem. Aby se tak stalo, musí splnit tři zkoušky: porazit v šermířském souboji místní mistryni šermu, najít zakopaný poklad a ukrást z domu guvernérky sošku. Při plnění posledního úkolu se však do krásné guvernérky zamiluje, jenže ta je vzápětí unesena odpudivým pirátem LeChuckem na tajemný Opičí ostrov, kde se s ní hodlá oženit. Guybrush vyráží na cestu překazit jeho plán.

Hra odstartovala jednu z nejznámějších adventurních sérií, která se proslavila se zejména díky nápaditým lokacím, skvělému humoru  a chytlavému soundtracku.

V Česku v roce 1994 jako odezva vznikla parodie Tajemství Oslího ostrova 


PlatformyAmigaAtari STDOSFM TownsMacintoshSEGA CD
Rok vydání: 1990
Žánr: adventura
Hlavní designér
Ron Gilbert
Série: Monkey Island
Původ: USA

Andrea Dudková 427953


Warcraft: Orcs & Humans (1994)


Blizzard Entertainment (1994). Warcraft: Orcs & Humans (MS-DOS)


Warcraft: Orcs & Humans je real-timeová stratégia od spoločnosti Blizzard Entertainment z roku 1994.  Nebola to síce prvá hra tohto žánru, ktorá ponúkala multiplayer, jednoznačne však tento spôsob hrania spopularizovala.

Warcraft sa odohráva vo fiktívnom kráľovstve Azeroth obývanom ľuďmi, ktorých napadnú krvilační orkova z planéty Draenor. Hráč môže ovládať ktorúkoľvek stranu a každá z nich má svoju kampaň - príbehové misie.

Najčastejšie je cieľ misie priamočiary ako v iných RTS hrách - naťažiť suroviny, postaviť základňu, potom jednotky a zničiť nepriateľskú základňu, sú tu však aj iné druhy misií - napríklad zničiť rebelov hráčovej rasy, zachrániť obliehané mesto, zachrániť priateľské jednotky z nepriateľskej základne alebo misie s obmedzeným počtom jednotiek, kde hráč nemôže vytrénovať viac jednotiek ako má na začiatku a musí si s nimi vystačiť celú misiu.

Hra sa odohráva v stredovekom fantasy prostredí, kde okrem pešiakov a lukostrelcov nájdete aj napríklad čarodejníkov. Tieto magické jednotky majú okrem bežného útočenia so zbraňou aj rôzne schopnosti. Warcraft (ako Orcs & Humans, tak aj ďalšie časti série) sa vyznačuje práve tým, že hoci má hráč relatívne málo jednotiek, musí ich ovládať dosť detailne - napr. používanie kúziel jednotlivých čarodejníkov.

Platformy: MS-DOS, Mac OS
Rok Vydania: 1994
Žáner: RTS
Séria: Warcraft
Vyrobené v: USA

Tomáš Stolárik (433419)




Supaplex (1991)

Freeware.

Supaplex je arkádova logická počítačova hra, ktorá bola vytvorená Michaelom Stoppom a Filipom Jespersonom z Dream Factory a vydaná v roku 1991 na platformy MS-DOS a Amiga.

Supaplex  je klonom počítačovej hry Boulder Dash ktorá bola prvou hrou tohoto typu ale supaplex ponuka zo svojho žánru prakticky všetko. Od jednoduchého zbierania diamantov a vyhýbaniu sa kameňom sú v Supaplexe desiatky nových možnosti. Hra ma slušnú grafiku na svoj rok a skvelý design. Tieto atribúty dodali hre oveľa lepšiu hratelnosť. V tých časoch bolo obtiažne vytvoriť prepracovanú hru, ktorá by sa zmestila na "floppy disk", čiže "disketu" .
Hra obsahuje 111 level-ov plus levely a prostredie vytvorene uživateľmi. čo značne zvýšilo tento počet.

Inovujúcim prvkom, ktorý bol v tej dobe dosť neobvyklý, je zakladanie a spravovanie herných účtov, kde mal každý uživateľ svoje vlastne "konto" a postupovanie v leveloch bolo závislé na účtoch.  Čas, za ktorý hráč prešiel všetky levely sa po prejdení posledného levelu zapísal spolu s menom účtu do rebríčka tzv. "High-Score".

Vývojár                  Think!Ware Development
Vydavateľ              Dream Factory (Digital Integration)
Hlavný Design Michael Stopp       Philip Jespersen
Skladateľ hudby David Whittaker
Platformy              Amiga, Atari ST, MS-DOS
Dátum vydania 1991
Žáner                    Arkáda


Matúš Sedlák (433342)

Tajemství Oslího ostrova

Pterodon Software/Vochozka Trading (1994). Tajemství Oslího ostrova. (MS-DOS).

Tajemství Oslího ostrova byla vůbec první českou celoplošně distribuovanou hrou, kterou vyvinul v roce 1994 dvoučlenný brněnský tým Pterodon Software. Tento tým se skládal ze dvou tehdy ještě středoškolských studentů Jaroslava Koláře a Petra Vlčka, kteří se postarali o kompletní vývoj hry včetně scénáře, grafiky, zvuků a animací.

Samotná hra je parodií na známou point and click adventuru The Secret of Monkey Island (1990) od společnosti Lucas Arts zastává roli pomyslného pokračování. Opice byly vyměněny za osly, hlavní jméno hrdiny se díky počeštění změnilo na Gajbraš Trípvůd (v The Secret of Monkey Island Guybrush Threepwood) a místo zloducha piráta LeChucka zde potkáme jeho bratra LeGeka.

Hlavní hrdina Gajbraš se vydává s dalšími piráty na moře přepadnout galéru plnou zlata. Přestože se akce podařila, potkala Gajbraše a jeho společníky bouře, do které vehnal zloduch LeGek jako pomstu za svého bratra. Gajbrašova loď se potápí a jako jediný přeživší se ocitá na neznámém ostrově. A právě v tomto místě začíná hlavní dobrodružství a samotná hra.


Hra byla ve své době velmi nadhodnocovaná právě díky českému původu. Nelze jí upřít kvalitní humor, ale aktem je, že za tehdejšími tituly zaostávala grafickým zpracováním a rozsahem celé hry. Nic to však nemění na tom, že právě Tajemství Oslího ostrova je jednou z historicky nejdůležitějších her pro český herní průmysl. Byla také uvolněna jako freeware, takže si ji dnes můžeme stáhnout zdarma.

Platformy: MS-DOS
Rok Vydání: 1994
Žánr: grafická point and click adventura
Designér: Jaroslav Kolář
Země výroby: ČR

Jakub Špiřík, 359725


Zork I (1980)

Infocom (1980). Zork: The Great Underground Empire - Part I. (Commodore 64).



22. června 1979 v Cambridge ve státě Massachusetts založilo deset programátorských nadšenců společnost Infocom. Hlavními zakladateli byli dva spolužáci z Massachusetts Institute of Technology - Marc Blank a Dave Lebling. Firma se zabývala téměř výhradně vývojem textových adventur, jednou z nich byl právě Zork.

Děj Zorku se odehrává v prastarého chrámu hluboko pod zemí. Hráč jakožto lovec pokladů prostuuje podzemím s cílem objevit 19 ukrytých artefaktů.

Děj Zorku se odehrává v prastarého chrámu hluboko pod zemí. Hráč jakožto lovec pokladů prostuuje podzemím s cílem objevit 19 ukrytých artefaktů.



Jelikož Zork funguje na principu textové adventury bez jakékoliv grafiky, lze se v ní pohybovat pouze sérií přednastavených příkazů, typických pro každou situaci a část hry a frustrace plynoucí z neschopnosti správně určit tvůrci přednastavený postup a všudypřítomná reakce systému "I don't understand"  by dnes většinu hráčů od hry odradila, tehdy byla důležitou součástí herního zážitku. Hraní hry bez dostupného návodu znamenal v 80. letech značnou výzvu a sdružoval herní komunitu.
První Zork (vznikla postupně třídílná série) byl velmi úspěšný a v průběhu několika let se ho prodalo přes 1 milion kopií na více než desítce platforem (Applem, Atari, PC, Commodere 64).

Osobně jsem zkusil pouze úvodní část hry a musím říct, že samotná mechanika je po těch letech pro hráče stále intuitivně použitelná, nicméně jsem musel častokrát hledat na youtubových let's playích další postup hrou. Hra připomíná svou formou gamebook, kterých jsem přečetl nepočítaně, nicméně absence přednastavených voleb, které sice omezují interaktivitu, ale v praxi neznamenají omezení hráče a neplynulou hru, jako je tomu u volitelných příkazů, mi nikterak nevadily a v ovzduší současném herního trendu "vodění za ručičku", kterému se postavily jen některé tituly, jako Dark Souls nebo Dayz, je hra příjemnou změnou.

Platformy: PDP-10Atari 8-bit familyCommodore 64Commodore Plus/4Commodore 128CP/MTRS-80IBM PCApple IIApple IIe,AmigaAmstrad CPCAmstrad PCWApple MacintoshAtari STDOSTRS-80NEC PC-9801MSX,PlayStationSega Saturn
Rok Vydání: 1980
Série: Zork
Žánr: textová adventura
Designér: Tim Anderson, Marc Blank, Dave Lebling, Bruce Daniels
Země výroby: USA.

Jakub Trtík, 428933

The Lost Vikings (1992)

Silicon & Synapse, Inc. (1992) The Lost Vikings (MS-DOS)

Herní studio Blizzard Entertainment si dnes většina lidí spojuje s hrami jako Warcraft nebo Diablo, mnoho z nás by si však určitě vybavila i jednu z jejich prvních her - The Lost Vikings. 

    V době vydání si studio známé ještě jako Silicon & Synapse nejspíš získalo mnoho fanoušků právě touto hrou. The Lost Vikings, hra vydaná zpočátku jen na SNES byla o rok později vydaná i pro další platformy (Amiga, MS-DOS atd.). 
    Příběh není příliš komplikovaný. Tři vikingy unese mimozemská loď a vy musíte těmto vikingům pomoci dostat se domů. 

    Princip samotné hry je na první pohled docela jednoduchý - hrajete za zmíněné vikingy, každý má jiné schopnosti a musíte mezi nimi přepínat tak aby se všichni dostali na konec úrovně. Hra ovšem není tak jednoduchá jak se může zdát. Hra nabízí celkem 37 úrovní s postupně zvyšující se obtížností, u kterých nejeden hráč stráví mnoho času. Pro zpestření hra nabízí dokonce několik různých lokací, z nichž každá má nějaké prvky, které ostatní nemají.



V roce 1997 se hra dočkala svého pokračování, které už ovšem nebylo takovou revolucí. Na první díl se ale rozhodně jen tak nezapomene a věřím, že pro mnohé je to hra, ke které se vrací dodnes.

Platformy: AmigaAmiga CD32, MS-DOSGame Boy AdvanceGenesisSNES,Windows
Rok Vydání: 1992
Série: The Lost Vikings
Žánr: Logická, Puzzle, Plošinovka
Designér: Ron Millar
Země výroby: USA

Ondřej Myšák, 438834

Commander Keen (1990)

id Software (1990). Commander Keen: Invasion of the Vorticons. (MS-DOS).

Commander Keen: Invasion of the Vorticons je první ze série her, kde se vžíváte do role osmiletého chlape - Billyho Blaze a snažíte se zachránit Zemi před útoky mimozemšťanů. Jedná se o klasickou akční plošinovku viděnou z boku, kde si probíjíte cestu davy nepřátel tvořených roboty a mimozemšťany skrz levely situovanými do prostředí vesmírných lodí a základen. Hra je známá především díky pogo-tyči, která vám umožňuje skákat podstatně výš za cenu snížené kontroly nad hlavním hrdinou.

Jedná se o jednu z prvních her, která umožňovala plynulé přesouvání mezi herními obrazovkami díky enginu vyvinutému Johnem Carmackem. Hra byla vydána firmou Apogee Software a pro distribuci využívala klasický shareware model - byla rozdělena do epizod z nichž první epizoda byla zdarma a ostatní byly placené. Podobný systém se prosadil i u dalších her vydaných společností Apogee, stejně jako později vydané hry Doom, kterou už firma id Software vydala sama.

Hra byla později vydána i pro další platformy - v roce 2001 pro GameBoy Color, v roce 2007 byla většina dílů série zpřístupněna na Steamu. Minulý rok pak byl druhý díl série (Keen Dreams) vydán pro zařízení s Androidem.

Platformy: MS-DOS, GameBoy Color, Android
Rok vydání: 1990
Série: Commander Keen
Žánr: Plošinovka
Hlavní designér: Tom Hall
Rok vydání: 1990

Marek Podsedník (436307)

Donkey Kong (1981)

Nintendo (1981). Donkey Kong. (MS-DOS)

Donkey Kong - Arcade
Vzhled prvního levelu
Poprvé se Donkey Kong objevil v 1981 jako hra pro arkádové automaty. Jeho autorem byl japonský designer a programátor Shigeru Miyamoto, který je také autorem známých titulů jako Star Fox, The Legend of Zelda, nebo i F-Zero.  
Inspiraci ke stvoření postav přebral částečně z komixu Pepek námořník a z úspěšného filmu King Kong. Po velkém úspěchu, kterého se hra dostala na arkádových automatech, udělilo Nintendo licenci společnosti Coleco, která poté vyvinula celou řadu verzí pro domácí konzole. A tak se Donkey Kong objevil např. na videokonzolích  ColecoVision (1982), Intellvision (1982), Atari 2600 (1982), NES (1983) a spoustě dalších, kde patřila k nejprodávanější videohře až do počátku 90.let minulého století.

Herní příběh byl jednoduchý. Zlý opičák Donkey Kong unesl krásnou dívku (Pauline) a vyšplhal s ní až na vrchol rozestavěné konstrukce, kde pracuje její přítel Mario (původně Jumpman).Ten se jí snaží vysvobodit ze spáru gorily. 

Arkádový automat Donkey Kong

Hra měla 4 úrovně (z níž se každá odehrávala na samostatné obrazovce): V první se Mario musel vyšplhat po žebřících do nejvyššího patra kon­struk­ce a přeskakovat při tom barely, které po něm rozzuřený opičák házel. Když se však k Pau­li­ne dostal, Donkey Kong dívku u­cho­pil a vyšplhal o patro výš. Druhá úroveň, často označována jako továrna, tady Mario musel přeskakovat po běžících pásech transportujících ce­men­to­vé pánve a vyhýbat se přitom ohnivým koulím. Cestou mohl také sbírat Paulininy věci, které se válely kolem, a získávat tak extra body. Továrna měla 5 pater a když se Mario prodral až do toho nejvyššího Donkey Kong opět utekl i s dívkou. Následovala obrazovka "Elevator level", ve které Mario musel přeskákat po plošinových vý­ta­zích až k nejvyššímu žebříku a poté šikovně proběhnout mezi skákajícími pružinami. Jeho cestu opět kom­pli­ko­va­ly tancující ohnivé koule. Pokud se Mario dostal až na závěrečnou obrazovku, čekal ho poslední úkol. Musel odstranit 8 nýtů, které držely konstrukci, na níž Donkey Kong spočíval. Ohnivé koule se v tomto levelu proměnily v jakési hořící "ryby", které se pohybovaly ve všech patrech všemi směry. Zvládl-li Mario i tentokrát svůj úkol, Donkey Kong se zřítil i s celou železnou konstrukcí dolů a Pauline byla volná. Následovala vítězná fanfára a hra pokračovala opět první obrazovkou. Tentokrát však na výrazně vyšší obtížnosti.

Hra se stala natolik úspěšnou, že se brzy dočkala dalších pokračování. Následovala i celá série Super Maria, která ustavila postavičku Maria jako maskota společnosti Nintendo. Také Donkey Kong se vrátil, nejprve ve hře Donkey Kong Country (1994) a pak v celé řadě jejích přímých i nepřímých pokračování. Donkey Kong se stal legendou.


Platformy: Arcade, Atari 8-bit, Atari 2600,Commodore 64/128, Apple 2
Rok vydání: 1981
Žánr: akční, plošinovka
Tvůrci: Shigeru Miyamoto
Země původu: Japonsko

Kristýna Mechová, 437998